۰

خانه به دوشی زوج‌های جوانان گیلانی

قیمت اجاره، رهن و خرید مسکن روز به روز در حال افزایش است و سبب خانه به دوشی بسیاری از زوج‌های جوان شده است.
کد خبر: ۱۷۶۱۸۵
۱۱:۳۲ - ۱۵ دی ۱۳۹۷
به گزارش «شیعه نیوز»، امروزه افزایش اجاره‌بهای مسکن به چالش بزرگی در بازار رهن و اجاره تبدیل شده و بسیاری از مردم و به خصوص زوج‌های جوان را درگیر کرده است.

 

کافی است که جلوی یک مشاور املاکی در انتظار مردمانی باشید که برای اجاره منزل به بنگاه مراجعه کرده و اغلب ناامیدانه باز می‌گردند، اجاره‌هایی که سر به فلک کشیده و همه مردم از دارا و ندار در حال نالیدن هستند.

 

متاسفانه هیچ‌‌گونه مرجع رسیدگی جهت نرخ ‌گذاری منازل اجاره‌‌ای وجود ندارد و صاحب خانه‌ به هر قیمتی که بخواهد تعیین نرخ می‌کند، نرخی که در پيچ و خم و دخل و خرج زندگي پرمشغله مستأجر، در هيچ معادله‌اي به تساوی نمیرسد.

 

طی ۶ ماه اخیر قیمت اجاره بها و خرید مسکن در بسیاری از شهرستان‌های غرب گیلان مانند ماسال و صومعه‌سرا به قدری افزایش یافته که بسیاری از متقاضیان مسکن اجاره‌ای را با مشکلات عدیده مواجه کرده است.

 

 

*لزوم توجه مسئولان به قیمت اجاره‌بها و رهن مسکن

یک شهروند ماسالی با بیان اینکه متاسفانه نرخ اجاره بها به قدری افزایش یافته است که مانده‌ام برای ادامه زندگی به کجا روم، اظهار کرد: در سال‌های گذشته نهایت سالی یک یا ۲ میلیون تومان به پیش خانه افزوده می‌شد اما متاسفانه امسال هشت میلیون تومان اضافه شده است.

 

وی با بیان اینکه موعد قراردادم مهرماه است و از حالا صاحب خانه به من گفته برای سال بعد افزایش بیشتری نسبت به پیش و اجاره بها داریم، افزود: متاسفانه با پول کارگری و هزینه بالای زندگی امکان زندگی در آپارتمان‌های قوطی کبریتی هم دیگر برای ما وجود ندارد.

 

این شهروند با بیان اینکه مسئولان باید نسبت به این موضوع حساسیت و توجه ویژه نشان دهند، گفت: ما شاید بتوانیم از خورد و خوراک و پوشاکمان بزنیم اما مسکن نیاز اولیه زندگی هر انسانی است.

 

 

نرخ اجاره مسکن به صورت حباب‌گونه و منطقه‌ای افزایش می‌یابد

یکی از شهروندان صومعه‌سرا با بیان اینکه هنگام اجاره مسکن شاهد ارائه ارقام نجومی از سوی مشاوران املاک هستیم، تصریح کرد: نرخ اجاره به صورت حباب‌گونه و منطقه‌ای افزایش می‌یابد و هیچگونه نظارتی بر این موضوع نیست.

 

وی با بیان اینکه نرخ اجاره بها کمر خانه به دوشان را بیش از گذشته خم کرده است، خاطرنشان کرد: در مخیله بنده هم نمی‌گنجد که بخواهم روزی خانه‌دار شوم.

 

این تازه داماد صومعه‌سرایی با بیان اینکه فقط از خدا می‌خواهم به قدری داشته باشم که شرمنده همسرم نشوم، اظهار کرد: در دوران کنونی هیچ عروسی حاضر نیست با مادرشوهر زندگی کند و با این هزینه‌های اجاره بها و خرید مسکن، مشکلات عدیده برای زوج‌های جوان به وجود آمده است.

 

وی با بیان اینکه افزایش در تمامی بخش‌های اقتصادی متاثر از تحریم‌ها و افزایش نرخ ارز، رکود و... است، افزود:  به عقیده دولت همه این افزایش قیمت‌ها «حبابی» بیش نیست، حال این حباب تا کی و چگونه ادامه دارد الله اعلم.

 

 

*بسیاری از زوج‌های جوان استطاعت اجاره مسکن ندارند

«رضایی»، یکی از بنگاه داران با بیان اینکه به دلیل کاهش سود سپرده‌های بانک‌ها، اغلب صاحب‌خانه‌ها خواهان اجاره بیشتر و پول پیش کمتر هستند، گفت: در این بین، هیچ سود و یا زیانی به ما بنگاه داران نمی‌رسد و دستی در افزایش و یا کاهش قیمت‌ها نداریم.

 

وی با بیان اینکه افزایش بی رویه قیمت مسکن امکان اجاره آپارتمان‌های مسکونی را برای بسیاری از زوج‌های جوان مشکل کرده و استطاعت اجاره آن را ندارند، تصریح کرد: علاوه بر این، امکان خرید مسکن هم برای تعداد کثیری از مردم بسیار کم شده است.

 

رضایی با اشاره به راکد بودن بازار خرید مسکن، خاطرنشان کرد: بر همین اساس بسیاری از مالکان بساز و بفروش آپارتمان‌های خود را برای اجاره با آن قیمتی که خودشان تعیین می‌کنند گذاشته‌اند.

 

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه ما قیمت کم را به صاحبان املاک پیشنهاد می‌دهیم تا ملکشان سریعتر به اجاره و یا فروش رود اما متاسفانه قبول نمی‌کنند و عدم اجاره و خرید توسط مردم را بر کاهش قیمت ترجیح می‌دهند.

 

این بنگاه‌دار با اشاره به نرخ اجاره‌بهای مسکن، افزود: در مردادماه اجاره‌بهای هر واحد مسکونی به عنوان مثال 25 تا 35 میلیون تومان رهن و ماهی 20 تا 100 هزار تومان کرایه بود اما این رقم از اواخر مهر افزایش یافت و همان خانه‌ها کمتر از 45 میلیون تومان رهنشان نیست.

 

گفتنی است، هر چند تا کنون گام مفیدی از سوی مسئولان در زمینه نرخ اجاره بها، خرید مسکن و نظارت بر آن برداشته نشده است اما هنوز چشم مستاجران و خریدان مسکن به حرکتی از سوی مسئولان در این زمینه است.
منبع: SHABESTAN
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: