۰

شفاف‌سازی بغداد درباره آینده نیروهای آمریکایی‌ خارج شده از سوریه به مقصد عراق

فرماندهی عملیات مشترک عراق فاش کرد، مقصد نیروهای آمریکایی خارج شده از سوریه به داخل خاک عراق و مشخصا اربیل، مرکز اقلیم کردستان عراق است.
کد خبر: ۱۷۶۰۴۳
۰۹:۱۱ - ۱۲ دی ۱۳۹۷
به گزارش «شیعه نیوز»، فرماندهی عملیات مشترک عراق فاش کرد، مقصد نیروهای آمریکایی خارج شده از سوریه به داخل خاک عراق و مشخصا اربیل، مرکز اقلیم کردستان عراق است.

یحیی رسول، سخنگوی عملیات مشترک عراق اظهار کرد، عقب‌نشینی نیروها و تجهیزات آمریکایی از سوریه به مقصد اربیل خواهد بود نه مناطق و اراضی تحت کنترل دولت فدرال.

وی احتمال داد، این نیروها در آینده به آمریکا یا مقصد مشخص دیگری خواهند رفت.

سایت فرات نیوز به نقل از یحیی رسول تاکید کرد، این نیروها هیچ عدولی را نسبت به اختیارات دولت فدرال انجام نخواهند داد و تنها هدف‌شان عبور به سمت اربیل است نه استقرار در عراق.

وی تصریح کرد: عراق نیازی به این نیروها ندارد و نیروهای آمریکایی خارج شده از سوریه هرگز در پایگاه عین الاسد در الانبار در غرب عراق مستقر نخواهند شد. تعداد مستشاران نظامی آمریکا که در حال حاضر در عراق هستند، کافی است و نیازی برای افزودن آنها نمی‌بینیم.

نیروهای آمریکایی در جهت اجرای تصمیم غیرمنتظره دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا درباره خروج از سوریه پایگاه‌های خود را در شرق سوریه به سمت اقلیم کردستان عراق و مشخصا پادگان‌های اربیل ترک کرده‌اند.

مقامات آمریکایی می‌گویند، فرایند خروج ۲۰۰۰ سرباز آمریکایی احتمالا طی ۳۰ روز انجام می‌شود اما در عین حال تاکید کرده‌اند، روند خروج احتمالا کندتر و آرام‌تر خواهد بود.

این در حالی است که شورای استانداری الانبار صحت اظهارات عادل عبدالمهدی،‌ نخست وزیر عراق درباره عدم وجود پایگاه‌های صرفا آمریکایی‌ در این کشور را زیر سوال برده و تاکید کرده است، اکثر پایگاه‌های آمریکایی در الانبار خالی از نیروهای عراقی هستند.

عید عماش، عضو شورای استانداری الانبار مدعی شد، نیروهای آمریکایی دو پایگاه در شهرستان القائم در شمال و جنوب شرق رود فرات و پایگاهی در الرطبه و دیگری در البغدادی و تعدادی دیگر در صحرای الانبار دارند.

وی افزود: در این پایگاه‌ها برعکس حرف‌های عبدالمهدی فقط نیروهای آمریکایی هستند و هیچ نیروی عراقی نیست.

این عضو شورای استانداری الانبار ادعا کرد: استان الانبار شاهد تحرکات گسترده آمریکایی است که درباره آنها به دولت عراق اطلاعی داده نشده است.

عادل عبدالمهدی روز یکشنبه گفته بود، پایگاه‌های نظامی همگی عراقی هستند که در آنها نیروهای آمریکایی مستقرند و هیچ پایگاه صرفا آمریکایی وجود ندارد.

اما ترامپ در سفری به عراق اشاره کرده بود، هیچ برنامه‌ای برای خروج آمریکا از عراق ندارد و آمریکا می‌تواند از عراق به عنوان پایگاه پیشرو در صورت انجام عملیات در سوریه استفاده کند.

آمریکا از زمان تشکیل ائتلاف به اصطلاح ضد داعش خود در سال ۲۰۱۴ ، ۵۰۰۰ نیرو در عراق مستقر کرد.

در این راستا بدر الزیادی، عضو کمیته امنیت و دفاع پارلمان در کنفرانس خبری گفت، توافقات عراق و آمریکا درباره خروج نیروهای آمریکایی از عراق مربوط به به بعد از ۲۰۱۳ است اما توافق دیگری در زمینه باقی ماندن تعداد اندکی از آنها برای آموزش نیروهای عراق وجود دارد. به هر حال ما امروز می‌بینیم پایگاه‌های امنیتی عراق پر از سربازان آمریکایی با تمام تجهیزات و ابزارآلات جنگی‌شان است و این خارج از چارچوب توافق دو جانبه بین عراق و آمریکاست.

وی تاکید کرد: پارلمان به خصوص کمیته امنیت و دفاع اصرار به اخراج نیروهای آمریکایی از عراق دارد و تصمیم خروج سیاسی خواهد بود نه شخصی و به دست فراکسیون‌های اصلی مثل اصلاح و سازندگی وابسته به مقتدی صدر است.

براساس گزارش سابت گلوبال ریسرچ آمریکا، نیروهای آمریکایی شش پایگاه نظامی در عراق، ۱۰ پایگاه نظامی در بحرین و کویت، ۱۷ پایگاه نظامی در ترکیه از مجموع ۸۰۰ پایگاه نظامی خود در سراسر جهان دارند.
منبع: ISNA
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: