۰

اعطای تابعیت اماراتی به ساکنان جزیره سُقُطرا در یمن

اظهارات جنجالی یک مسؤول اماراتی دوباره سوالاتی را درباره اهداف امارات در جزیره سقطرا (سقطری) یمن ایجاد کرد و بار دیگر تلاش ابوظبی برای اشغال این جزیره را بر سر زبان‌ها انداخت.
کد خبر: ۱۷۵۹۹۷
۱۲:۰۵ - ۱۱ دی ۱۳۹۷
به گزارش «شیعه نیوز»، یک مسؤول اماراتی در ویدئویی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده و جنجال‌ به پا کرده در دیدار با جمعی از ساکنان جزیره سقطرای یمن می‌گوید: به شما اطمینان می‌دهم که سقطرا بخشی از خاک امارات خواهد بود و ساکنان آن مستحق دریافت شهروندی و تابعیت امارات بدون درخواست هستند.

این مسؤول اماراتی در تلاشی دوباره برای تحریف تاریخ مدعی شد که تاریخ سقطرا از قدیم الایام با امارات مشترک بوده است.

این ویدئو در شبکه‌های اجتماعی مختلف منتشر شده و برخی فعالان به اظهارات این مسؤول اماراتی که سمتش مشخص نیست، پرداختند و ویدئوی یاد شده با واکنش‌های شدید و تند یمنی‌ها روبه‌رو شد.

برخی فعالان اظهار کردند، سخنان مسؤول اماراتی در دیداری در امارت عجمان با جمعی از ساکنان این جزیره و سالم عبدالله، استاندار سابق سقطرا در شورای انتقالی جنوب یمن تحت حمایت امارات مطرح شدند.

فعالان یمنی بر این باورند که امارات می‌خواهد برای اجرای برنامه‌های استعماری خاصی، سقطرا را به کنترل خود درآورد.

مختار الرحبی، مشاور وزارت رسانه یمن توئیت کرد، امارات با یمن به گونه‌ای برخورد می‌کند که گویا بخشی از خاک امارات است، امارات از گروه‌های ضد دولت (مستعفی) یمن حمایت می‌کند.

توفیق الحمیدی، فعال حقوقی نیز نوشت، امارات به شکلی استعماری عمل کرده و در سقطرا کرامت و احترام یمنی‌ها را نقض می‌کند.

توکل کرمان، فعال یمنی برنده جایزه صلح نوبل نیز این ویدئو را در صفحه شخصی خود در فیسبوک منتشر کرده و نوشت، به این احمق‌های خائن بگویید یک ذره از خاک یمن با تمام شهرهای شیشه‌ای شما برابری می‌کند.

یاسر عامر، پژوهشگر یمنی روابط بین‌الملل نیز به شبکه خبری الجزیره گفت: امارات از ضعف دولت (مستعفی) یمن و شرایط اقتصادی سختی که یمنی‌ها با آن روبه‌رو هستند، سوءاستفاده کرده و برای اجرای برنامه‌ها و طرح‌های خرابکارانه‌اش تلاش می‌کند.

عامر افزود: متاسفانه امارات به روش‌هایی ارزان تلاش می‌کند دوستی ساکنان سقطرا و ساکنان جنوب را برای پیچیده کردن بحران و افزایش مشکلات یمنی‌ها بخرد.

انور قرقاش، وزیر مشاور در امور خارجه امارات چند ماه قبل درباره اقدامات کشورش در جزیره سقطرای یمن که بسیاری آنها را اشغال آشکار این جزیره می‌دانند، مدعی شده بود، امارات ریشه تاریخی و خانوادگی در آنجا دارد.



منبع: ISNA
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: