۰

راه‌اندازی بانک داده‌های نسخ خطی اسلامی در برلین

بانک اطلاعات نسخ خطی اسلامی در رشته‌های مرتبط با علوم ریاضی در برلین راه‌اندازی شد.
کد خبر: ۱۷۵۶۲۷
۱۵:۱۳ - ۰۴ دی ۱۳۹۷
به گزارش «شیعه نیوز»، بانک اطلاعات نسخ خطی اسلامی در رشته‌های مرتبط با علوم ریاضی در برلین راه‌اندازی شد.
این بانک اطلاعاتی در راستای پروژه «ابتکار نسخه‌های خطی علمی - اسلامی» ایجاد شده است. این پروژه محصول مشترک مؤسسه «ماکس‌پلانک برلین» و مؤسسه مطالعات اسلامی در دانشگاه «مک ‌گیل مونترال» است.

دست‌ اندرکاران این پروژه سعی دارند اطلاعات مفیدی درباره همه نسخه‌های خطی اسلامی در رشته‌های مرتبط با علوم ریاضی مانند نجوم، ریاضیات، فیزیک نور، ‌جغرافیای ریاضی، موسیقی، مکانیک و سایر رشته‌های مرتبط جمع‌آوری کنند و سپس آنها را در اختیار عموم قرار دهند.

بنا به اعلام رایزنی فرهنگی ایران در آلمان؛ این نسخه‌های خطی مربوط به قرن‌های هشتم تا نوزدهم میلادی است و به زبان‌های عربی، ترکی و فارسی نوشته شده است. در این پروژه، همچنین اطلاعات کاملی درباره نویسندگان اسلامی و آثار آنان جمع‌آوری می‌شود.

براساس اطلاعاتی که بر روی سایت «ابتکار نسخه‌های خطی علمی - اسلامی»  قرار گرفته، آثار نویسندگان و نسخه‌های خطی که در حال حاضر در دسترس عموم قرار دارد،‌‌ محدود به دوره قبل از سال‌ ۱۳۵۰ میلادی است. علاوه بر این، حتی اطلاعات و آثار مربوط به نویسندگان قرن چهاردهم میلادی نیز هنوز کامل نشده است و اشکالاتی در این بانک اطلاعاتی به چشم می‌خورد که گفته می‌شود به تدریج حل خواهد شد.

همان‌طور که قبلا هم اشاره شد، تنها نسخه‌های خطی مرتبط با علوم ریاضی بر روی این سایت قرار دارد و بنابراین نسخه‌های خطی مربوط به رشته‌های پزشکی، فلسفه و غیره در این سایت دیده نمی‌شود.

با این وجود در این سایت، علاوه بر متون و اطلاعات مرتبط با نویسندگان، تصاویر نسخه‌های خطی نیز وجود دارد که می‌تواند جذابیت زیادی برای علاقمندان به علوم ریاضی داشته باشد. البته به دلیل قوانین مالکیت معنوی، فعلا امکان انتشار تمام تصاویر برای عموم امکان‌پذیر نیست و علاقمندان تنها می‌توانند تصاویر نسخه‌هایی را ببینند که در کتابخانه دولتی برلین موجود است.

استفاده از این بانک اطلاعاتی ساده است. علاقمندان با ورود به سایت به آدرس «https://ismi.mpiwg-berlin.mpg.de/» می‌توانند درباره اثر و یا نویسنده موردنظر خود به جستجو بپردازند. همچنین بخشی برای جستجوی تصاویر نسخه‌های خطی در این سایت وجود دارد.
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: