۰

شگفتی عراقی ها از توصیف ترامپ درباره مک گورک

توصیفی که 'دونالد ترامپ' رئیس جمهوری آمریکا درباره 'برت مک کورگ' فرستاده ویژه خود در ائتلاف مدعی مبارزه با داعش، بکار برد، شگفتی عراقی ها را برانگیخت.
کد خبر: ۱۷۵۵۶۹
۱۶:۳۰ - ۰۳ دی ۱۳۹۷
به گزارش «شیعه نیوز»، توصیفی که 'دونالد ترامپ' رئیس جمهوری آمریکا درباره 'برت مک کورگ' فرستاده ویژه خود در ائتلاف مدعی مبارزه با داعش، بکار برد، شگفتی عراقی ها را برانگیخت.

ترامپ در واکنش به استعفای مک گورک از این سمت، با لحنی تحقیر آمیز گفت که 'برت مک گورک که من او را نمی شناسم، سال 2015 توسط باراک اوباما منصوب شد. قرار بود که ماه فوریه سمتش را ترک کند اما پیش از ترک منصب در اقدامی تصنعی، استعفا داد'.
تصریح ترامپ بر این که مک گورک را نمی شناسد، در حالی که دست کم دو سال در دوران ترامپ، بعنوان فرستاده ویژه رئیس جمهوری آمریکا در ائتلاف مدعی مبارزه با داعش در عراق و سوریه، فعالیت داشته است، باعث شگفتی محافل عراقی شده است.

شگفتی عراقی ها همچنین از این روست که به استناد اظهارات متعدد شخصیت های عراقی، مک کورگ در یک دوره فعالیت کاملا فشرده چندین ماهه از پیش از برگزاری انتخابات پارلمانی عراق (22 اردیبهشت) تا زمان تشکیل دولت جدید این کشور (مهرماه ) مامور چانه زنی و حتی فشار و تهدید علیه شخصیت های سیاسی و نمایندگان پارلمان جدید جهت تحمیل ترکیب مدنظر واشنگتن در دولت جدید عراق بوده است.
نقش، فعالیت، دیدارها و تماس های مکرر و متعدد مک گورک در این خصوص به حدی بود که با تشکیل دولت جدید عراق، محافل آمریکایی و منطقه ای، مک کورگ را در این بازی بازنده سه بر صفر (در اشاره به شکست در تحمیل گزینه مورد نظر واشگتن برای مناصب سه گانه ریاست پارلمان، رئیس جمهوری و نخست وزیر) خطاب کرده بودند.
برخی شخصیت های عراقی نیز به صراحت گفته بودند که مک کورگ به اتفاق 'داگلاس سیلیمان' سفیر آمریکا در بغداد، سراغ تک تک شخصیت ها و نمایندگان پارلمان جدید رفته و آنها درخصوص ترکیب دولت جدید تحت فشار گذاشته و حتی برخی را تهدید کرده است که اگر به گزینه های مدنظر واشنگتن رای ندهند باید منتظر بازگشت داعش به مناطق و حوزه های انتخابی خود باشند.
خروج یکباره آمریکا از سوریه و همزمان با آن، استعفای مک گورک و نوع واکنش ترامپ به این استعفا، اکنون سوالاتی زیادی را برای عراقی ها ایجاد کرده است.
طی دو روز گذشته فعالان بسیاری در رسانه های عراق در این خصوص اظهار نظر کرده اند.
از جمله این شخصیت ها، خانم 'حنان الفتلاوی' رئیس ائتلاف اراده در پارلمان عراق است که در صفحه توییت خود پستی با عنوان 'فرستاده فضایی' منتشر کرد.

وی نوشت که 'مک گورک فرستاده ویژه رئیس جمهوری آمریکا استعفا کرد اما شگفت آور اینکه ترامپ می گوید او را نمی شناسد! پس مک گورک چگونه سالها به نام رئیس جمهوری آمریکا در مسائل داخلی عراق دخالت می کرد و با این و آن ملاقات و آنها را تهدید می کرد؟!'
تعبیر ترامپ در مورد مک گورک هر چند به منزله یک تحقیر عمدی تلقی شده است اما کاربرد چنین تعبیری (او را نمی شناسم) بار دیگر منطق رفتار و تعامل آمریکایی ها با عراق را نزد محافل عراقی مطرح کرده است.

این رویدادها در حالی است که از هفته ها پیش شخصیت های حزبی و پارلمانی عراق، با تاکید بر ضرورت خروج نیروهای خارجی مستقر در عراق از وجود پیش نویس طرحی برای ارائه به پارلمان در خصوص الزام دولت به این امر خبر داده اند.

این مطالبات، پس از اعلام خروج آمریکا از سوریه بیشتر شده است.
پس از آنکه ترامپ اعلام کرد بدلیل شکست داعش، نیروهای کشورش را از سوریه خارج می کند، بسیاری از محافل عراقی بویژه سران گروههای مقاومت اسلامی در این کشور، این سوال را مطرح کردند که در این صورت چرا همین اتفاق در عراق نمی افتد، کشوری که یکسال از اعلام پایان نظامی داعش در آن می گذرد.
منبع: IRNA
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: