۰

فشار روز افزون بر اسقف‎های آمریکا در پی افشای فساد در کلیسا

فساد روز افزون در کلیساهای کاتولیک، موجب آبروریزی و فشار گسترده ای بر جامعه کاتولیک آمریکا شده است.
کد خبر: ۱۷۵۵۲۸
۱۱:۴۰ - ۰۳ دی ۱۳۹۷
به گزارش «شیعه نیوز»، اسقف های ایالات متحده خود را برای نشست مقابله با بحران سوء استفاده جنسی آماده می کنند. رسوایی ننگ آوری که که کلیسای کاتولیک و اعتبار آن را به دنبال انتشار گزارش جدیدی در مورد مخفی کاری کلیسا در مورد اتهامات گسترده فساد جنسی زیر سوال می برد.

رسوایی فزاینده جنسی موضوع اصلی پیش نشست واتیکان در ماه فوریه با حضور پاپ خواهد بود. جلسه ماه فوریه، از سوی کاردینال بلاس کوپیک (Blase Cupich) رییس حوزه کاتولیک شیکاگو و با حضور پاپ فرانسیس برگزار خواهد شد.

همچنین اسقف های آمریکا خود را برای جلسه ای در یکی از مراکز مذهبی شیکاگو در ایلینوی آماده می کنند.

در این رابطه متیو اشمالز (Mathew Schmalz)، یکی از کارشناسان کلیسا و استاد مطالعات مذهبی در کالج صلیب مقدس (The Holy Cross) در ورکستر (Worcester) ماساچوست (Massachusetts) اعلام کرد: ممکن است کلیسا هیچ گاه اعتبار از دست رفته خود را باز نیابد.

متیو اشمالز به خبرگزاری فرانسه گفت: مطمئنا اسقف های کاتولیک در هنگام پاسخ گویی و شفافیت زایی در مورد فساد کلیسا، با فشارهای بیشتری نیز مواجه خواهند شد.

وی افزود: اما اعتبار اسقف های آمریکایی چنان کم شده است که ممکن است هر گونه تلاش آنان کمکی به بازگشتن این اعتبار نکند.

توجه فزاینده عمومی به کلیسای کاتولیک هنگامی رخ داد که مقامات قانونی آمریکا کلیسا را مجبور به رعایت هر چه بیشتر قوانین کردند.

در رابطه با پرونده فساد کلیسا، حدودا در دوازده ایالت آمریکا پرونده های جنایی از سوی بازجویان ارشد گشوده شده است.

هفته گذشته لیسا مدیگان (Lisa Madigan)، دادستان کل ایالت ایلینوی گزارشی جنجالی ارائه کرد که در آن حوزه کاتولیک ایلینوی را متهم به لاپوشانی و مخفی کاری در افشای نام حد اقل پانصد کشیش متهم به کودک آزاری جنسی می کرد.

این گزارش عنوان می کرد که 690 کشیش در ایلینوی متهم به فساد جنسی هستند اما مقامات کلیسای کاتولیک، تنها نام 185 نفر را افشا کرده اند.

تحقیقات در ایلینوی همچنان در مراحل اولیه قرار دارد و به زودی نتایج بیشتری از آن منتشر خواهد شد.

در ابتدای ماه جاری، مقامات انجمن عیسوی (Jesuit) که تحت نظر 40 ایالت آمریکا است، نام بیش از 240 عضو متهم به فساد در دهه پنجاه میلادی را افشا کرد.

آن دویل یکی از مسوولان سایت بیشاپ اکانتبیلیتی (Bishop Accountability) که مسوول پیگیری موارد سوء استفاده جنسی کلیسا است به خبرگزاری فرانسه گفت: فشار بی سابقه ای از سوی اذهان عمومی و قانون بر کلیسای کاتولیک وجود دارد.

در نامه ای که در ماه آگوست از سوی واتیکان منتشر شد، پاپ فرانسیس کلیسای کاتولیک آمریکا را به دلیل قصور در محاکمه کشیشان متهم در پرونده های تجاوز جنسی محکوم کرد.

فساد در کلیسای کاتولیک با آن که به صورت فزاینده ای در حال گسترش و افشا است، با هیچ گونه مجازات جدی مواجه نمی شود. از این رو هیچ ضمانت اجرایی برای توقف آن متصور نیست.
منبع: RASA NEWS
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: