۰

هشدار به دارندگان کارت‌های ملی بدون اعتبار

سخنگوی سازمان ثبت احوال گفت: افرادی که کارت ملی قدیمی‌شان تا پایان سال ۹۶ اعتبار دارد و نسبت به ثبت‌نام کارت ملی هوشمند خود اقدام کرده و کارت خود را دریافت نکرده‌اند، طی هفته جاری مهلت دارند اقدام کنند و پس از این کارت ملی قدیم آنها باطل می‌شود.
کد خبر: ۱۷۵۴۵۸
۱۲:۳۲ - ۰۲ دی ۱۳۹۷
به گزارش «شیعه نیوز»، سیف‌الله ابوترابی در نشست خبری خود در جمع خبرنگاران با اشاره به یکصدمین سالگشت پایه‌گذاری ثبت‌احوال کشور اظهار کرد: در سال 1295 اولین سازمان ثبت‌احوال در کشور به‌تصویب رسید و در سال 1297 نخستین شناسنامه به نام فاطمه ایرانی در کشور صادر شد.

وی تصریح کرد: در سال‌ 1307 نیز اداره کل ثبت احوال در کشور شکل گرفت و در سال 1314 نیز اداره آمار به سازمان ثبت احوال اضافه شد و در واقع بحث سرشماری نفوس به سازمان ثبت احوال واگذار شد و تا سال 1337 این روند ادامه داشت تا اینکه این اداره از سازمان ثبت احوال منفک شد.

ابوترابی افزود: در سال 1376 نخستین صدور کارت ملی توسط سازمان ثبت احوال انجام گرفت که پس از آن نیز صدور کارت ملی هوشمند در دستور کار سازمان ثبت احوال قرار گرفته و در این زمینه ما توانسته‌ایم با همکاری دفاتر پیشخوان و ادارات پست قدم‌های مهمی در این حوزه برداریم.

سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور گفت: تا به امروز 47 میلیون و 200 هزار نفر برای دریافت کارت ملی هوشمند اقدام به ثبت‌نام و تکمیل آن کرده‌اند که تا به امروز 44 میلیون و 500 هزار کارت صادر شده و در واقع 44 میلیون کارت به استان‌های مختلف ارسال شده است.

وی ادامه داد: در آخرین مصوبه‌ای که تصویب شده کسانی که کارت ملی قدیمی آنها قبل از سال 96 بوده و نسبت به اخذ دریافت کارت ملی هوشمند اقدام کرده‌اند اما هنوز کارت خود را از دفاتر اداره پست دریافت نکرده‌اند از هفته آینده کارت ملی قدیمی آنها باطل شده است و در واقع سریال کارت ملی قدیمی آنها باطل می‌شود و به همین جهت از همه این افراد درخواست می‌شود طی هفته جاری نسبت به اخذ کارت ملی هوشمند خود اقدام کنند.

ابوترابی افزود: در حال حاضر بیش از 190 دستگاه و سازمان با سازمان ثبت احوال در حال ارتباط و همکاری هستند و این همکاری‌ها در آینده افزایش پیدا می‌کند.

وی تصریح کرد: بنابراین افرادی که اعتبار کارت ملی قدیمی آنها تا پایان سال 96 بوده است و نسبت به اخذ کارت جدید هوشمند اقدام کرده‌اند باید طی هفته جاری نسبت به اخذ کارت ملی هوشمند خود به دفاتر پیشخوان و اداره پست اقدام کنند و در غیر این صورت هفته آینده کارت آنها باطل خواهد شد و این موضوع اجرایی می‌شود.

سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور گفت: کسانی هم که در سال 97، نسبت به درخواست کارت ملی هوشمند اقدام و در سامانه ثبت احوال مشخصات خود را ثبت کرده‌اند ولی هنوز کارت آنها صادر نشده است نگران نباشند چرا که تدابیری نیز برای این افراد پیش‌بینی شده تا زمان صدور کارت ملی هوشمند مشکلی را در دستگاه‌ها و سازمان‌ها نداشته باشند و در واقع بتوانند خدمات مورد نظر خود را دریافت کنند.

ابوترابی با تأکید بر اینکه تمام هموطنان تا پایان سال 97، مهلت دارند نسبت به اخذ کارت ملی هوشمند خود اقدام کنند گفت: بر اساس مصوبه هیئت وزیران این زمان به هیچ عنوان تمدید نمی‌شود و درخواست می‌شود نسبت به اخذ کارت ملی هوشمند خود اقدام کنند.

وی گفت: بر اساس آخرین آمار حدود 12 الی 15 میلیون نفر هنوز اقدامی در خصوص فرآیند ثبت‌نام کارت ملی هوشمند خود نکرده‌اند که از این افراد تقاضا می‌شود ظرف سه ماه باقیمانده به پایان سال 97 نسبت به این موضوع اقدام کنند.

سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور در ادامه نشست خبری خود با اشاره به فراوانی نام‌های دختران و پسران طی یک صد سال گذشته گفت: در بحث فراوانی نام بین دختران می‌توان به آمارهای قابل توجهی اشاره کرد به‌طوری که طی یکصد سال گذشته 4 میلیون و 292 هزار و 321 نوزاد دختر به نام فاطمه، 2 میلیون و 875 هزار و 497 نام زهرا، یک میلیون و 775 هزار و 644 نفر مریم، یک میلیون و 248 هزار و 574 نفر معصومه و 963 هزار و 470 نفر زینب نامگذاری کرده‌اند.

ابوترابی افزود: در خصوص نام پسران نیز باید به این آمار اشاره کرد که 2 میلیون و 594 هزار و 259 نام برای محمد، 2 میلیون و 384 هزار و 168 نفر به نام علی، یک میلیون و 800 هزار و 114 نفر به نام حسین، یک میلیون و 414 هزار و 244 نفر به نام مهدی و یک میلیون و 80 هزار و 32 نفر به نام رضا نامگذاری شده‌اند.

وی در ادامه درخصوص فرایند نام خانوادگی متقاضیان تصریح کرد: در گذشته تغییر نام باید در محاکم قضایی انجام می‌شد اما این سیکل تغییر پیدا کرده و هم‌اکنون این موضوع طی درخواستی در سازمان ثبت احوال انجام‌شدنی است و در واقع سازمان ثبت احوال نسبت به تغییر نام‌هایی که البته مورد تأیید سازمان ثبت احوال و کمیته مشورتی و نامگذاری است نامها را تغییر می‌دهد.

سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور در ادامه با اشاره به فراوانی تغییر نام‌ها در سال‌های گذشته افزود: در سال 96، یک میلیون و 12هزار و 492 مورد، در سال 95، 97 هزار و 331 مورد و در 9ماهه 97، 57 هزار و 883 مورد تغییر نام شده‌اند.

ابوترابی افزود: البته به‌موازات تغییر نام به درخواست متقاضیان تغییر نام خانوادگی نیز طی سال‌های اخیر در دستور کار سازمان ثبت احوال قرار گرفته است به‌طوری که در سال 96، 233 هزار مورد و در 9ماهه 97، 136 هزار و 425 مورد نیز در بحث نام خانوادگی تغییر پیدا کرده‌اند.

وی افزود: بر اساس مقایسه‌ای که صورت گرفته است هموطنان در سال‌های اخیر گرایش زیادی را نسبت به تغییر نام و نام خانوادگی انجام داده‌اند و در این زمینه به سازمان ثبت احوال مراجعات متعددی صورت گرفته است.

سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور در خصوص فرآیند نامگذاری و نام خانوادگی گفت: سازمان ثبت احوال سامانه‌ای برای راهنمایی هموطنان راه‌اندازی کرده است و در واقع اسامی نامگذاری که قابلیت نامگذاری دارند بر اساس حروف الفبا در این سامانه مشخص است و هموطنان می‌توانند با مراجعه به این سامانه نسبت به انتخاب نام اقدام کنند.

وی با تأکید بر اینکه سازمان ثبت احوال هیچ محدودیتی برای نامگذاری افراد ندارد گفت: ما در این زمینه طبق مقررات و قوانین و البته کمیته نامگذاری و مشورتی که متشکل از 7 نفر از اعضا هستند اقدام می‌کنیم و در واقع اسامی که نتوانیم آن را نامگذاری کنیم به این کمیته ارجاع داده می‌شود و در واقع این کمیته تصمیم‌گیری نهایی را انجام می‌دهد.

ابوترابی افزود: طی 9ماهه گذشته، 865 نام در 29 جلسه در کمیته اشاره‌شده مورد بررسی قرار گرفته است که از این تعداد 728 نام مورد تأیید قرار گرفته و به‌تصویب رسیده است و 137 نام نیز رد شده‌اند.

وی در ادامه نشست خبری به آمار ولادت، طلاق و ازدواج در کشور اشاره کرد و گفت: طی 9ماهه گذشته از سال 97، یک میلیون و 46 هزار واقعه ولادت، 276 هزار و 787 فوتی ثبت شده است. در بحث ازدواج نیز آمارها هر 6 ماه اعلام می‌شود که در نیمه نخست سال 97، 324 هزار و 713 نفر ازدواج و 84 هزار و 16 نفر نیز طی این مدت طلاق گرفته‌اند.

ابوترابی به فراوانی 20 نام‌ بین دختران و پسران اشاره کرد و گفت: فاطمه، زهرا، هلما، زینب، یسنا، آوا، نازنین‌زهرا، باران، ریحانه، فاطمه زهرا، رها، مرسانا، آیلین، الینا، مهرسا، بهار، رقیه، آیناز، مهیا و مریم بین دختران طی 9ماهه 97 بیشترین فراوانی را برای نامگذاری به خود اختصاص داده‌اند.

سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور گفت: نام‌های امیرعلی، محمد، علی، امیرحسین، حسین، اباالفضل، امیرعباس، محمدطاها، محمدحسین، کیان، محمدرضا، ماهان، امیرمحمد، سامیار، آراد، مهدی، محمدمهدی، امیررضا، محمدامین و علی‌اصغر نیز 20 نامی هستند که طی 9ماهه 97، بیشترین فراوانی را برای نامگذاری به خود اختصاص داده‌اند.

وی با ابراز اینکه "در دهه 60، و در دوره دفاع مقدس شاهد رشد ولادت در کشور بوده‌ایم" گفت: در آن مقطع رشد ولادت 3.7 درصد بود که این آمار هم‌اکنون به 2.1 درصد رسیده است.

سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور ادامه داد: در حال حاضر بیش از یک‌هزار و 770 دفتر پیشخوان و اداره پست در سطح کشور آمادگی خدمت‌رسانی به مراجعه کنندگان را دارند ضمن اینکه کنار این دفاتر تمهیداتی نیز برای ارائه خدمات به افراد سالخورده، جانبازان، معلولان و ناتوانان پیش‌بینی شده است و در واقع ایستگاه‌های سیار برای خدمت‌رسانی به این عزیزان پیش‌بینی شده است و نیاز به مراجعه حضوری ندارند و ایستگاه‌های سیار با حضور در منازل و دفاتر این افراد اقدامات لازم را انجام می‌دهند.

ابوترابی در ادامه با تأکید بر اینکه هزینه صدور کارت ملی هوشمند از سال 94 تا به امروز هیچ تغییری پیدا نکرده گفت: هزینه واریزی به خزانه دولت 20 هزار تومان است علاوه بر هزینه‌ای که بابت اسکن و اثرانگشت و همچنین تصویربرداری حداکثر 9 هزار تومان و 2 هزار تومان نیز بابت تحویل کارت در دفاتر اداره پست و پیشخوان پیش‌بینی شده است و مجموعه 31 هزار تومان از مراجعه‌کنندگان دریافت خواهد شد و هیچ تغییری در این تعرفه صورت نگرفته است.

وی در ادامه درخصوص آخرین وضعیت صدور کارت ملی هوشمند با کارت‌های تولید داخل نیز گفت: مطالعات صدور کارت‌های تولید داخل پیش از سال 97، آغاز شد و با توجه به تأکید مقام معظم رهبری این موضوع در سال 97، به‌صورت ویژه در دستور کار قرار گرفت و در واقع تولید کارت داخل توسط چاپخانه دولتی که زیرمجموعه وزارت اقتصاد و دارایی است در دستور کار قرار گرفت، بنابراین از این پس تولید کارت‌های هوشمند با استفاده از کارت‌های تولید داخل خواهد بود ضمن اینکه تأکید شده است که کیفیت کارت‌های تولید داخل همانند کارت‌های قبلی باشد.

ابوترابی گفت: البته طبق توافقی که صورت گرفته بود قرار بود پیش‌تولید اول کارت‌های تولید داخل از شهریورماه انجام شود و در این زمینه نیز کارت‌هایی صادر شد اما با توجه به 2،3 ایرادی که گرفته شد مجدداً قرار شد این ایرادات برطرف شود و طبق آخرین رایزنی‌هایی که انجام دادیم این ایرادات گرفته شده و به‌زودی کارت‌های تولید داخل در چرخه استفاده کارت‌های هوشمند قرار خواهد گرفت.

وی تأکید کرد: در کارت‌های تولید داخل نیز سعی شده است نوع طراحی و شکل و همچنین محتوا تغییری نسبت به مشابه خارجی نداشته باشد و ان‌شاءالله قبل از پایان سال تولید انبوه آن نیز در دستور کار قرار خواهد گرفت.

سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور درخصوص تعداد افراد جدیدی که متقاضی کارت ملی هوشمند هستند گفت: هر سال حدود یک میلیون و چهارصد هزار نفر وارد سن 15سالگی می‌شوند که قاعدتاً باید برای آنها کارت ملی هوشمند صادر شود که این رویه به‌طور منظم انجام می‌شود.

ابوترابی در ادامه با تصریح به اینکه سازمان ثبت احوال هیچ محدودیتی برای صدور شناسنامه حتی در مناطق محروم و دورافتاده ندارد گفت: این سازمان بیش از 99.8 درصد از ولادت‌ها را به‌ثبت می‌رساند و این اتفاق طی 15 روز عملیاتی می‌شود ضمن اینکه ما تمهیداتی برای مناطق محروم و دورافتاده داریم.

وی گفت: این کارت به‌شکلی است که ما شبکه‌ای تحت عنوان شبکه اعلام داریم که در واقع 3 نفر عضو این شبکه هستند که از آن جمله می‌توان به دهیاران، خانه بهداشت و بهورزان اشاره کرد و هر کجا که این سه عضو وجود نداشته باشند فردی معتمد به‌عنوان ثبت‌یار با سازمان ثبت احوال همکاری می‌کند و در واقع آمار فوتی‌ها و ولادتی‌ها را به ما اعلام می‌کند.

وی همچنین در خصوص صدور شناسنامه برای زنانی که با اتباع خارجی ازدواج می‌کنند تصریح کرد: ما در این زمینه طبق قوانین و مقررات عمل می‌کنیم و هیچ مشکلی در این زمینه نداریم.


ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: