۰

دلایل ماجراجویی سیا برای سرنگون کردن محمد بن سلمان

رئیس‌جمهوری ترکیه در جریان تلاشش برای فشار بر ولیعهد عربستان درباره پرونده قتل جمال خاشقجی، هم‌پیمان غیرمنتظره‌ای را یافت. این هم‌پیمان سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) است که برخلاف موضعی که دونالد ترامپ درباره این پرونده گرفته، اطلاعاتی را درباره احتمال دست داشتن محمد بن سلمان در قتل خاشقجی منتشر کرده است.
کد خبر: ۱۷۴۵۱۶
۰۹:۴۹ - ۱۵ آذر ۱۳۹۷
به گزارش «شیعه نیوز»، رئیس‌جمهوری ترکیه در جریان تلاشش برای فشار بر ولیعهد عربستان درباره پرونده قتل جمال خاشقجی، هم‌پیمان غیرمنتظره‌ای را یافت. این هم‌پیمان سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) است که برخلاف موضعی که دونالد ترامپ درباره این پرونده گرفته، اطلاعاتی را درباره احتمال دست داشتن محمد بن سلمان در قتل خاشقجی منتشر کرده است.

 هفته گذشته روزنامه وال استریت ژورنال اطلاعات مهم سیا درباره قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد عربستانی را فاش کرد که نشان می‌دهد محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در این قتل دست دارد. این اطلاعات به افزایش خشم نمایندگان کنگره از عربستان و تلاش برای اعمال تحریم علیه این کشور کمک کرد.

روزنامه "لوپن۲۱" فرانسه در این باره نوشت که دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا گزارش سازمان سیا را رد کرد هرچند که بسیاری از تحلیلگران معتقدند که سرعت انتشار این گزارش نشان می‌دهد که سیا در توانایی ولیعهد عربستان برای دفاع از منافع استراتژیک آمریکا تردید دارد.

این روزنامه این گونه ادامه داد که این منافع شامل مهار ایران و حمایت از امنیت اسرائیل است چراکه سیاست محاصره ایران عملا با جنگ بن سلمان علیه یمن و حمله دیپلماتیک علیه قطر شکست خورده است. اینکه عربستان جنگ یمن را با حمایت ایران از حوثی‌ها توجیه می‌کند تنها یک بهانه است و در حقیقت مداخله عربستان فرصت طلایی برای "ایران" جهت افزایش نفوذش در مرزهای عربستان با کمترین هزینه را فراهم کرد. سیا معتقد است که آمریکا بهای سنگینی پرداخت کرده تا ولیعهد را به عنوان یک شاهزاده جنگ در منطقه نشان دهد اما این جنگ به ظهور مجدد القاعده در منطقه منجر شد.

روزنامه فرانسوی مذکور نوشت: جنگ دیپلماتیک علیه قطر هم تنها به تضعیف ائتلاف عربی و شورای همکاری خلیج فارس منجر شد. سیا همچنین از تلاش‌های بن سلمان برای انعقاد قراردادهایی با روسیه از جمله خرید اس۴۰۰ خرسند نبود.

این روزنامه نوشت: نیروهای امنیتی حامی بن سلمان بسیار اندک هستند و خانواده حاکم با او مخالفند. ترامپ بن سلمان را هم‌پیمان مهمی می‌داند اما سیا با آن هم‌عقیده نیست و وی را تهدیدی علیه منافع استراتژیک آمریکا در منطقه به ویژه بعد از پرونده خاشقجی می‌داند.  عوامل زیادی هستند که توانایی بن سلمان را برای حفظ قدرتش کاهش می‌دهند اما مخالفت سیا در این راستا مساله بسیار مهمی است که باید به آن توجه کرد.
منبع: ISNA
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: