۰

افزایش نقش ایران در حل بحران یمن

پس از گذشت مدت ها از باقی ماندن آمریکا در حاشیه جنگ یمن، حالا واشینگتن مالکیت جنگ یمن را در دست می گیرد.
کد خبر: ۱۷۴۴۲۳
۱۵:۲۴ - ۱۳ آذر ۱۳۹۷
به گزارش «شیعه نیوز»، به نظر می رسد که دولت آمریکا در جنگ یمن در حال شکست است و به نحوی در این میان به دشمن شماره یک خود یعنی ایران، منفعت می رساند.

 ایران و آمریکا تلاش می‌کنند که از نمایندگان مورد حمایتشان در گفت‌وگوهای صلح یمن در سوئد، جایگاه خود را محکم کنند. اخیرا یکی از مقامات آمریکایی به خبرنگاران در مورد سلاح‌های ایرانی که به دست شورشیان یمنی می‌رسد، گفته است. این در حالی است که دیپلمات بلندپایه تهران در ژنو با همتای سوئدی خود در مورد مذاکرات صلح که تا چند روز آینده آغاز می‌شود، گفت‌وگو کرده است.

برایان هوک نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، در سخنرانی اخیر خود در جمع خبرنگاران با ارائه سلاح‌هایی که ادعا می‌کرد سلاح‌های ایرانی است و علیه عربستان سعودی و امارات متحده عربی توسط حوثی‌ها استفاده شده، گفت: «ایران بدون توجه به رنج بیشتر مردم، این سلاح‌ها را در اختیار حوثی‌ها قرار می‌دهد.»

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران سخنرانی برایان هوک را تلاشی «پوچ» برای پرت کردن حواس جامعه جهانی از تبعات جنگ عربستان با یمن که مورد حمایت واشینگتن است، و حالا فرمولی برای صلح ارائه داده‌اند، توصیف کرده است.

آقای ظریف روز جمعه در صفحه  توئیترش نوشت: «امروز، پس از رنج‌های انسانی فراوان و جنایات جنگی ناگفته توسط ائتلاف سعودی و همدستان آمریکایی آنها و تلاش برای تطهیر جنایات شان با اتهامات پوچ و بی‌اساس علیه ایران، هنوز هم طرح چهار ماده‌ای ما تنها گزینه قابل دوام و قابل اعتماد است.»

بخشی از مجلس سنای آمریکا به خاطر واکنش کاخ سفید به کشتن جمال خاشقجی، در روز چهارشنبه در اقدامی غافلگیرانه لایحه‌ای را مطرح کرد که مشارکت آمریکا در جنگ یمن را قطع می‌کند. ممکن است که این لایحه رای نیاورد، و اگر رای بیاورد هم ممکن است آقای ترامپ آن را وتو کند.

این هفته آمریکا پس از اینکه چند سال خود را از دخالت مستقیم در این جنگ دور نگاه داشته، اما رفتار واشینگتن باعث شد که خود را رسما درگیر جنگ یمن و مسئولیت های این جنگ کرد.

سخنان برایان هوک، دقیقا شبیه نمایشی بود که نیکی هیلی سال گذشته اجرا کرد. هردوی این افراد، معتقدند که ایران با ارسال سلاح به حوثی‌ها، قطعنامه شورای امنیت را نقض کرده است. هوک به موشک صیاد ۲سی، که یک موشک زمین به هوا است اشاره کرد و گفت که این موشک در ایران طراحی و ساخته شده است. او همچنین به موشک‌های ضد تانک اشاره کرد که در دریای عرب (در جنوب دریای عمان) یا در یورش ناگهانی به یمن کشف و ضبط شده‌اند.

کارشناسان اما سخنان برایان هوک را به لحاظ فنی و عملی دارای مشکل می‌بینند. نه او و نه هیچ مقام آمریکایی دیگری توضیح نداده‌اند که چرا آمریکا مطمئن است که حوثی‌ها سلاح‌های کهنه دوران جنگ سرد ایران را به راحتی از بازار سیاه خاورمیانه نخریدند.

پیتر سالیسبری، یک متخصص یمن می‌گوید: «اگر شما به بیانیه برایان هوک نگاه کنید، او گفته است که نیروهای عربستان سعودی این سلاح‌ها را کشف و ضبط کرده‌اند. اما عربستان در همه جای یمن نیرو و نفوذ ندارد.» به علاوه، دریای عرب با یمن مرزی ندارد. پیتر سالیسبری می‌گوید: «در تمام آن منطقه افرادی هستند که چیزهای زیادی را قاچاق می‌کنند. شما نمی‌توانید بگویید که ما چیزهایی پیدا کردیم که به یمن می‌رفتند.»

یک منبع نزدیک به دولت تهران این سخنان را طرحی برای پرت کردن حواس ها از کمپین بمباران سعودی و محاصره یمن می‌داند که باعث ایجاد بحران انسانی در یمن شده است.

این منبع به روزنامه ایندپندنت گفته است: «ایران بارها اتهامات مبنی بر ارسال سلاح به هر گروهی در یمن را به عنوان ادعاهای بی‌اساس رد کرده است؛ ادعاهایی که برای پوشاندن حملات سعودی و برخی از قدرت‌های منطقه علیه کشورهای فقیر مطرح می‌شوند.»

این منبع گفته است که محاصره یمن از سوی عربستان و ممانعت از ورود مواد غذایی و کمک‌های انسانی به یمن، به این معناست که ایران قادر نبوده است که مواد غذایی به یمن ارسال کند، چه برسد به سلاح.

در حالی که ایالات متحده جلوی یک قطعنامه انگلیسی شورای امنیت را گرفت که خواستار مذاکرات صلح شده بود، و دولت ترامپ به مبارزه برای جلوگیری از تصویب لایحه سنا که حمایت آمریکا از جنگ یمن را قطع می‌کرد، ادامه می‌دهد، ایران به دنبال پیشبرد طرح صلح محمدجواد ظریف است که احزاب مخالف در یمن را به توافق می‌رساند.

حوثی‌ها مشتاقانه این مذاکرات را پذیرفته‌اند اما شرط گذاشته‌اند که امنیتشان برای بازگشت به یمن تامین شود. ائتلاف سعودی نیز در مورد مشارکت در این طرح صلح، محتاطانه واکنش نشان داده است.

پاتریک نیلسون، یکی از سخنگویان وزارت خارجه سوئد، روز پنجشنبه در مصاحبه‌ای رادیویی گفته است: «من نمی‌توانم تایید کنم که این مذاکرات انجام خواهد شد یا نه و اگر انجام خواهد شد، چه زمانی خواهد بود؛ اما آنچه که می‌توانم بگویم این است که ما خود را برای این مذاکرات آماده می‌کنیم.»

هنوز به درستی روشن نیست که آمریکا چرا از این جنگ که در خود ایالات متحده بسیار بدنام است، در کنار عربستان سعودی و امارات قرار گرفته است. کمپین ائتلاف سعودی در یمن قرار بود تنها چند هفته به حملات خود ادامه دهد، اما تاکنون نزدیک به ۳ سال از آغاز حملات این ائتلاف می‌گذرد.

حالا ایران به یکی از حامیان اصلی حوثی‌ها در جهان تبدیل شده است که نقش تعیین‌کننده‌ای را در مذاکرات صلح بازی می‌کند.

جدا از اینکه عربستان تلاش می‌کند با تاثیرگذاری ایران مقابله کند، بسیاری از تحلیل‌گران معتقدند که حملات سعودی ها به یمن و حوثی‌ها باعث شده تا این گروه تمایل بیشتری به ایران و حزب‌الله پیدا کند و همین امر، باعث تاثیرگذاری بیشتر تهران شده است.

آمریکا در این هفته اعلام کرد که کمک‌های غذایی به مبلغ ۱۳۰ میلیون دلار را برای کودکان گرسنه یمن اختصاص داده است. جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا تاکید کرده است که اگر کمک‌های اطلاعاتی آمریکا نباشد، تلفات غیرنظامیان به واسطه حملات موشک‌های عربستان و امارات که می‌خواهند حوثی‌ها را هدف قرار دهند، خیلی بیشتر خواهد شد.

پیتر سالیسبری می‌گوید: «بسیاری از کشورهای غربی از یمن به عنوان ابزاری برای استراتژی‌های دیگر خود استفاده می‌کنند؛ اما از زمان روی کار آمدن دولت ترامپ، آنها از یمن به عنوان بخشی از سیاست‌های خود برای مقابله با ایران استفاده کرده‌اند.»

اما آمریکا هنوز توضیح روشنی در این مورد نداده است که چرا همچنان در جنگ علیه یمن مشارکت می‌کند و هیچ تلاشی برای متوقف‌کردن آن نمی‌گیرد؛ جنگی که ویرانی‌های گسترده‌ای را به بار آورده است. در حالی که پیش از ورود ایران و حمایت از حوثی‌ها در جنگ یمن، آمریکا حمایت خود را از عربستان آغاز کرده بود.
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: