۰

گزارشی از برگزاری جشن ميلاد حضرت رسول(ص) در سراسر جهان

همزمان با ماه ربیع الاول و ایام ولادت با شعادت پیامبر اسلام(ص) در سراسر جهان جشن ميلاد حضرت محمد مصطفي(ص) و حضرت امام جعفر صادق(ع) باشكوه تمام برگزار شد.
کد خبر: ۱۷۳۹۵۲
۱۰:۳۸ - ۰۶ آذر ۱۳۹۷
به گزارش «شیعه نیوز»، جشن ميلاد حضرت محمد مصطفي(ص) و حضرت امام جعفر صادق(ع) به همت نمايندگي‌هاي فرهنگي كشورمان با حضور مسلمانان و عاشقان اهل بيت عصمت و طهارت(ع) با شكوه تمام برگزار شد. گزارش برخي از اين مراسم در ادامه منتشر مي‌شود:

 

افغانستان (مزارشریف)

همایش با شکوه میلاد مسعود پیامبر اکرم(ص) و گرامیداشت هفته وحدت، با حضور معاون استاندار بلخ، مسئولین دولتی، علمای شیعه و سنی و طلاب حوزه‌های علمیه، از سوی شورای اخوت اسلامی افغانستان، نهادها و سازمان‌های فرهنگی در مصلای بزرگ سلطانیه مزارشریف برگزار شد.

در ابتدای این مراسم آیاتی از کلام‌الله مجید قرائت شد و در ادامه مولوی محمد شاه عادلی، ريیس شورای علمای اخوت اسلامی استان بلخ از حضور شرکت‌کنندگان در این همایش بزرگ به مناسبت  میلاد باسعادت پیامبر نور و رحمت حضرت محمد(ص) و گرامیداشت هفته وحدت تشکر و قدردانی کرد. وي همچنين گفت: پیامبر رحمت(ص) میلادش امید، بعثتش نور و آغاز بشارت مظلومان و حق‌پرستان و هجرتش زمینه‌ساز نظام هدفمند اسلامی و انسانی شد.

وی در ادامه گفت: سنت رسول خدا(ص) تنها به چند رکعت خواندن نماز نیست. سنت یعنی حرکات ما در امور معنوی و مادی مطابق راه و روش حضرت رسوال‌الله(ص). ما باید در همه امور زندگی از آن پیامبر الهی تبعیت کنیم.

وی سپس با بیان سخنانی از مقام معظم رهبری(مدظله العالي) اظهار کرد: پایه دین سه چیز است: معنویت، عقلانیت و عدالت. مسلمان واقعی باید دارای هر سه ویژگی باشد.

محمد بشیر توحیدی، معاون استاندار بلخ هم در اين مراسم هفته وحدت را پیام‌آور اتحاد و انسجام مسلمین عنوان کرد و با محکومیت عملیات تروریستی در هتل اورانوس کابل، آن را یک عمل غیرانسانی و ضدبشری خواند و اظهار کرد: کسانی که بین شیعه و سنی اختلاف می‌اندازند، نه شیعه هستند و نه سنی.

حجت‌الاسلام محمدکاظم جعفری، ريیس شورای علمای شیعه استان بلخ هم در سخنراني خود گفت: میلاد محمد مصطفی(ص) میلاد رحمت، سفیر هدایت، روز تجلی رحمت الهی در صحنه حیات بشری است.

وی ضمن محکوم کردن حادثه تروریستی هتل اورانوس در کابل تأکید کرد: دلیل عمده برگزاری چنین مراسمی بیان شخصیت‌های اسوه و الگوهای اسلامی است. ما باید پیامبر اکرم حضرت محمد(ص) و ائمه اطهار(ع) را الگوی خود قرار دهیم و گوش به کسانی که فهم درستی از دین ندارند را به کنار بزنیم، ما باید امام خمینی(ره)، سیدجمال‌الدین و سید اسماعیل بلخی را به عنوان الگوی خود قرار دهیم.

حجت الاسلام رفیعی، عضو شورای اخوت افغانستان، سخنران پایانی این همایش بود که به اتحاد و همدلی مسلمان تأکید کرد و وحت را لازمه بقای جامعه اسلامی دانست.

 

اوگاندا

مراسم ویژه و سنتی میلاد حضرت محمد (ص) تحت عنوان مولودخوانی با فراخوانی مفتی اعلی اوگاندا شیخ سلیمان کاسوله ایندی لانگوا، ولیعهد مسلمان و سنتی این کشور بدر قاسم ناچی وینگه و همچنین شیخ شعبان رمضان مفتی دیگر مسلمانان اوگاندا در دو مسجد بزرگ کیبولی و کامپالا برگزار شد.

در این مراسم که با هدف نمایش  عظمت، یکپارچگی و وحدت مسلمانان سنی و شیعه اوگاندا برگزار شد، رایزن فرهنگی کشورمان در کامپالا حضور داشت.

در این مراسم، مفتی اعظم طی ایراد خطبه و سخنان کوتاهی میلاد پیامبر اکرم را تبریک گفته و سیاست‌های دینی و اسلامی را بر  اساس محور وحدت مسلمانان اعلام کرد.

ماه ربیع الاول به ویژه ایام ولادت پیامبر عظیم الشان اسلام (ص) در میان مسلمانان اوگاندا نیز از ویژگی و اهمیت خاصی برخوردار است.

در مراسم سنتی میلاد پیامبر اکرم (ص)، مداحان به قرائت اشعاری در وصف حضرت محمد (ص) و اهل البیت (ع) می‌پردازند.

در طول مراسم، گزارش‌هایی از مشارکت کنندگان در برگزاری مراسم مولود النبی (ص) از جمله رایزنی فرهنگی کشورمان ارائه می‌شود.

 

استانبول

کنفرانس «پیامبر و جوانی» در چارچوب مراسم هفته میلاد پیامبر گرامی اسلام با حضور شیخ صلاح الدین اوزگوندوز، از علمای شیعه  استانبول، هارون کایا و تمل کارادانیز، فرماندار و شهردار منطقه کوچک چکمجه استانبول، مصطفی تمل مفتی این منطقه، علی شاهین تکین، رئیس انجمن مسجد زینبیه و جمع کثیری از دوستداران پیامبر و  اهل بیت (ع)  در فرهنگسرای صفاکوی استانبول برگزار شد.

این مراسم با شکوه با تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید و اجرای تواشیح آغاز شد و با سخنرانی مصطفی تمل مفتی کوچک چکمجه ادامه یافت.

شیخ صلاح الدین اوزگوندوز نیز در سخنان خود در این مراسم، گفت: پیامبر اسلام با جمال خود دنیا را منور کرده و با کمال خود رهبر و پیشوای انسانیت شد. او مایه رحمت جهان و مسرت جانهای ما شد.

شیخ اوزگوندوز همچنین تاکید کرد: این هفته از سوی امام خمینی (ره) به عنوان هفته وحدت یعنی اتحاد و احیا نام‌‎گذاری شد. مهمترین وظیفه ما اتحاد است و سرپیچی از آن نیز بزرگترین عذاب‌ها را در پی دارد.

حسن ختام این برنامه نیز، اجرای موسیقی عرفانی و قرعه کشی برای اهدای سفر حج عمره میان حضار در مجلس بود.

 

 سوئد

مراسم میلاد باسعادت حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی(ص) و امام ششم شيعيان جهان امام جعفر صادق(ع) با حضور انبوه شیعیان و پیروان ائمه اطهار(ع) در شهرهای مختلف سوئد با جشن و سرور برپا شد.

در شهر استکهلم (پايتخت) و در مرکز اسلامی امام علی(ع) نیز شیعیان و علاقمندان حضرت از کشورهای اسلامی با شرکت در این مراسم باشکوه این میلاد با عظمت را گرامی داشتند.

حجت‌‌الاسلام شمالی، ريیس مرکز اسلامی لندن که در این مراسم حضور داشت، طی سخنانی به تاریخ و شرایط حاکم بر عربستان در ايام صدر اسلام اشاره كرد و گفت: شرایط عربستان در آن دوره هیچگاه اقتضای ظهور یک دیانت متعالی چون اسلام را نداشت و ظهور اسلام به عنوان یک دین فرهنگ و تمدن‌ساز در یک چنین محیطی خود یک معجزه بود.

وي افزود: پیامبر اسلام(ص) در محیطی که مردم آن از یک فرهنگ غنی برخوردار نبودند توانست امتی اسوه بسازد. تداوم این حرکت عظیم در نهضت علمی حضرت صادق(ع) تجلی یافت.

شمالي تأكيد كرد: اسلام امروز در جهان موقعیت ویژه یافته و این شرایط تابع تأسیس اسلام از ناحیه پیامبر عظیم‌الشان(ص) و جامعیت یافتن آن در زمان امام صادق(ع) بود.

در این مراسم همچنین نزار قطری، مداح مشهور قطري به مداحی پرداخت و سپس با انجام مسابقات اطلاعات دینی ـ تاریخی، مراسم میلاد به پایان رسید.

 

زيمبابوه

در اولین روز هفته وحدت و همزمان با سالروز میلاد خجسته نبی مکرم اسلام (ص)، نشست تخصصی میلاد النبی (ص) با موضوع «اسلام رحمانی: همزیستی مسالمت آمیز پیروان ادیان و مذاهب» با حضور جمعی از متفکرین و رهبران شیعه و اهل تسنن، کلیساها و ادیان بومی زیمبابوه، اساتید بخش مطالعات ادیان دانشگاه زیمبابوه و مدیران سازمان‌های مردم نهاد و دولتی، با همکاری شورای عالی امور مسلمانان زیمبابوه در سالن اجتماعات مسجد آل محمد (ص) حراره برگزار شد.

بخش اول این نشست، با تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید توسط رضا عسگری، رایزن فرهنگی ایران و نیز قرائت دعا توسط «گودوین موانزا» کشیش و عضو هماهنگ کننده سازمان «پارلمان ادیان جهان» آغاز شد.

با اعلام برنامه نشست توسط شیخ اسماعیل دعا، رییس شورای عالی امور مسلمانان زیمبابوه، سخنران آغازین، رایزن فرهنگی ایران بود. وی در سخنانی، به تشریح کلمه «اسلام» پرداخت و گفت: «اسلام» در لغت به معنای «صلح» و «تسلیم» است. صلح با دیگران و تسلیم در برابر امر الهی.

عسگری با تعمیم این نگاه رحمانی از سوی همه ادیان الهی، آن را وجه مشترک ادیان دانست و گفت: همزیستی مسالمت‌آمیز با دوست و همسایه و ... و حتی کسانی که هم رای و هم نظر تو نیستند، در همه ادیان توصیه شده است.

سخنران بعدی جلسه، خانم رحمه مبوِنی، دانشجوی دانشگاه آزاد زیمبابوه بود که به شیوه رفتار نبی مکرم اسلام (ص) با زنان هم عصر خویش اشاره کرد و گفت: پیامبر اسلام در جامعه‌ای ظهور کرد که دخترانشان را فقط به دلیل «دختر» بودنشان زنده بگور می‌کردند. او با وحی الهی با این امر مخالفت و مبارزه کرد و جایگاه زنان را در جامعه اسلامی ارتقا بخشید.

کشیش «ماتیوس تسینه»، دبیر کل فدراسیون کلیساهای بومی زیمبابوه نیز سخنران بعدی این نشست بود که با اشاره به درگیریهای متعدد پیروان افراطی ادیان، آن را نشان جهل و عدم توجه به ذات اصلی و فلسفه ادیان دانست.

شیخ عبدالله ماکوئینجا، رییس مرکز اسلامی فاطمه زهرا(س) نیز با اشاره به صفت «رحمه للعالمین» در مورد رسول گرامی اسلام به شمولیت این رحمت و رسالت حتی در ارتباط با محیط زیست اشاره کرد.

کشیش «ویسون داچ»، سر کشیش کلیسای اوانگلیک در سخنان خود گفت: از آنجایی که دین داران واقعی بیشتر از غیر دینداران از سوی پیامبران و رهبرانشان با معانی از قبیل لطف و احسان، دوستی و یکرنگی و ... آشنا هستند، باید از رهگذر برگزاری سمینارها و نشست‌هایی این چنین بر وجوه مشترک دینی خود دست بگذارند و محیط زمانه خود را با همزیستی و صلح و آشتی برای زندگی، آرمش بخش تر کنند.

«کلاود کسلز»، نماینده منطقه‌ای سازمان «فرهنگ آسمانی، صلح جهانی و بازگشت نور» بر ضرورت وحدت بین پیروان ادیان بر مسائل و نقاط مشترک بین الادیانی تأکید کرد.

«نوح پاشاپا»، استاد دپارتمان مطالعات ادیان دانشگاه زیمبابوه نیز در سخنانی با اشاره به نوع نگاه دینی که می تواند در دو نوع «جزء نگرانه» و «جامع نگرانه» باشد، گفت: تجربه تاریخی و منطقی می گوید که نگاه «طرد کننده» نمی تواند پیروان ادیان مختلف را نه تنها در کنار ادیان دیگر بلکه در کنار پیروان خود آن ادیان، گرد هم آورد. در حالیکه اگر نگاه «جامع نگرانه» سرلوحه مواعظ رهبران دینی قرار گیرد بسیاری از مشکلات و در گیریهای محلی و بین المللی برطرف خواهد شد.

«نیزبرت تارینگا»، معاون دانشکده هنر و علوم انسانی دانشگاه زیمبابوه نیز در سخنان خود، شناخت «تفاوتها» را اولین مرحله و قدم لازم برای ایجاد توافق دانست.

«اوستین ملا دعا»، یکی از دانشجویان اهل تسنن مطالعات اسلامی با اشاره به تحرکات افراطی از سوی پیروان ادیان گفت: یکی دانستن حرکات افراطی از سوی پیروان ادیان، با ذات دین و ماموریت آن، اشتباه بزرگی است که نباید انجام شود و رفتار مدعیان دینداری، نباید با ذات هر دین مقایسه و یکی انگاشته شود.

مرتضی کریمی، استاد مدعو بخش مطالعات ادیان دانشگاه زیمبابوه نیز در سخنان خود با اشاره به روایاتی تاریخی به نقش مهم پیامبر گرامی اسلام (ص) در بسط و گسترش فرهنگ مهربانی و عطوفت چه در نهاد خانواده با زن و فرزندان و چه در میان قوم و قبیله، پرداخت.

در ادامه، رئیس دونالد کامبا ماکونی، شخصیت مشهور و تاثیرگذار فرهنگ بومی زیمبابوه به تحلیل همزیستی ادیان از زاویه نگاه ادیان بومی آفریقایی پرداخت.

 

بلاروس

مراسم جشن میلاد با سعادت پیامبر گرامی اسلام، حضرت محمد مصطفی (ص) و ولادت فرخنده حضرت امام جعفر صادق (ع) با حضور دوستداران اهل بیت عصمت و طهارت (ع) در محل بیت الزهرا(س) در شهر مینسک برگزار شد.

در این مراسم که جمعی از ایرانیان مقیم، کارکنان نهادهای ایران، دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در مینسک و نیز، تعدادی از شیعیان سایر کشورها در آن گردهم آمده بودند، سخنرانی، دکلمه، سرود، مداحی در مدح و ثنای این دو مولود الهی و نورانی و نیز اجرای قطعاتی از موسیقی سنتی اجرا شد.

 

کراچی

کنفرانس «وحدت اسلامی محور حل مشکلات جهان اسلام» به مناسبت ولادت با سعادت پیامبر گرامی اسلام(ص) و امام صادق(ع) و هفته مبارک وحدت با حضور محمدی، سرکنسول و کارکنان کنسولگری ایران در کراچی، مسئولان و کارکنان سرپرستی مدارس شبه قاره و مجتمع آموزشی ایران، علماء، اندیشمندان و طلاب حوزه‌های علمیه شیعه و اهل تسنن، ایرانیان مقیم و تعداد کثیری از مسلمانان پاکستان در سالن اجتماعات نمایندگی فرهنگی ایران در کراچی برگزار شد.

فضل الرحمن همدرد، اولین سخنران این کنفرانس طی سخنانی در رابطه با جایگاه و مقام و مرتبت والای رسول اعظم اسلام(ص) و اهمیت اتحاد بین المسلمین و همبستگی اسلامی مطالبی را بیان کرد.

سید عقیل انجم هم در سخنانی، اظهار کرد: سالروز ولادت پیامبراسلام(ص) مناسب ترین روز برای ذکر فضایل و برکات معنوی و سیره پاک آن سرور عظیم الشان(ص) و همچنین با ارزش ترین روز برای تجدید ایمان و تحکیم عقاید مسلمانان است.

حافظ نعیم الرحمن در رابطه با موانع موجود وحدت اسلامی و راه حل آن نکاتی را ارایه داد.

حجه الاسلام والمسلمین شیخ غلام عباس رئیسی سخنرانی خود را با بیان مطالبی در رابطه با ثمرات پر برکت وحدت و انسجام اسلامی آغاز کرد و گفت: از کارنامه های درخشان و مهم انقلاب اسلامی ایران، منادی وحدت بین المسلمین بودن و تلاش خستگی ناپذیر برای ایجاد اتحاد اسلامی است.

باقری، مسئول خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در کراچی نیز در این مراسم، سخنانش را با عنوان علل و موانع  وحدت مسلمانان بیان کرد.

 

تانزانیا

به مناسبت فرارسیدن میلاد پیامبر اعظم(ص) و هفته وحدت، به همت رایزنی فرهنگی ایران در دارالسلام، مراسم جشنی در محل سالن اجتماعات رایزنی فرهنگی برگزار شد.  در این مراسم تودیع علی باقری و نیز معرفی عباس فرمند، رایزن جدید فرهنگی کشورمان نیز صورت گرفت.

این برنامه با قرائت آیاتی از کلام الله مجید توسط قاری معروف تانزانیایی شیخ حسن شاه و قرائت قصیده‌ای در مدح پیامبر اکرم(ص) آغاز شد و سپس، شیخ الهاد موسی سلیم شیخ و مفتی دارالسلام به عنوان اولین سحنزان میلاد پیامبر اکرم را تبریک گفته و این میلاد را موجب وحدت همه مذاهب برشمرد.

فرهنگ، سفیر ایران نیز به عنوان سحنران دوم در باره اهمیت موضوع هفته وحدت و جایگاه آن در میان جامعه اسلامی و توجه رهبران دینی شیعه خصوصا حضرت امام خمینی (ره) مطالبی ارائه کرد.

سخنران بعدی این مراسم، حجت الاسلام باقری گفت: ما باید به عنوان پیروان پیامبر (ص) باید با هم متحد باشیم و راه ایشان را ادامه دهیم.

خانم شمیم خان، رییس بخش زنان سازمان باکواتا به عنوان سخنران بعدی مطالبی در خصوص اهمیت هفته وحدت و میلاد پیامبر اعظم(ص) بیان کرد.

شیخ جلال از علمای شیعه دارالسلام به فعالیتهای باقری، رایزن فرهنگی کشورمان و همراهی ایشان در همه برنامه‌ها اشاره کرد و از رایزن جدید خواست که در همه حال ادامه دهنده راه باقری باشد.

آخرین سحنرانان شیخ سالم لیهانگا و شیخ یعقوب بودند که از زحمات و تلاشهای باقری تشکر و تقدیر کردند. فرمند نیز در ادامه این مراسم در خصوص اهمیت موضوع هفته وحدت و تأکید رهبران دینی به حفظ آن مطالبی را بیان کرد.

منبع: HAWZAH NEWS
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: