۰

آداب و رسوم جشن میلاد پیامبر اسلام (ص) در الجزایر

مردم الجزایر هر ساله همانند دیگر مسلمانان سالروز ولادت پیامبر رحمت (ص) را جشن می گیرند، اما آن ها در این میان آداب و رسوم خاصی دارند که باعث می شود نوع جشن گرفتن آن ها با دیگرکشورهای اسلامی تا حدودی متمایز باشد.
کد خبر: ۱۷۳۷۰۲
۱۴:۳۳ - ۳۰ آبان ۱۳۹۷
به گزارش «شیعه نیوز»، مردم الجزایر هر ساله همانند دیگر مسلمانان سالروز ولادت پیامبر رحمت (ص) را جشن می گیرند، اما آن ها در این میان آداب و رسوم خاصی دارند که باعث می شود نوع جشن گرفتن آن ها با دیگرکشورهای اسلامی تا حدودی متمایز باشد.

 روز میلاد پیامبر اسلام (ص) در الجزایرتعطیل رسمی است و مردم آن را به صورت باشکوهی جشن می گیرند و البته آماده شدن برای این جشن از چند روز پیش آغاز می شود و این جشن ها و برنامه ها در شب میلاد و روز پس از آن به اوج خود می رسد.

** رسوم خانواده ها برای شب میلاد
خانواده های الجزایری از قبل خود را برای برگزاری این جشن آماده می کنند و معمولا روزهای پیش از این مناسبت، بازار مواد خوراکی و مصرفی شاهد رونق و جنب و جوش بیشتری است. زنان برای این مناسبت انواع مختلف غذاهای سنتی و شیرینی تهیه می کنند.
«طهاری» زن 35 ساله الجزایری در گفت و گو با ایرنا در خصوص این مراسم گفت: در این شب اعضای خانواده دور هم جمع می شوند، کودکان لباس های سنتی بر تن می کنند و زنان نیز غذاها و شیرینی های سنتی می پزند .
وی افزود: این روز اهمیت زیادی برای خانواده ها دارد، این مناسبت فرصتی برای جمع شدن همه اعضای خانواده کنارهم است. آن ها کنار هم غذاهای سنتی مانند «کسکسی»، «رشته»، «شخشوخه» و «تریده » که از گوشت گوساله، گوسفند یا گوشت مرغ همراه با سبزیجات تهیه می شود، صرف می کنند و همچنین خانواده ها در شب میلاد، طبق رسوم قدیمی شمع روشن می کنند.
تهیه شیرینی برای شب میلاد یکی از کارهایی است که خانواده ها فراموش نمی کنند. مردم در این مناسبت بیشتر شیرینی هایی مانند « طمینه» و «بسیسه» که از گندم، گردو، کره و بادام تهیه می شود، استفاده می کنند. نوشیدن چای و قهوه و خوردن آجیل و بیدار ماندن تا نزدیک سحر نیز یکی از رسوم الجزایری ها در شب میلاد پیامبر اسلام (ص) است.
روشن کردن عود در خانه ها در شب میلاد و پس از آن و حنا گذاشتن بر دست از جمله دیگر مراسمی است که هنوز در برخی خانواده های الجزایری برگزار می شود، هرچند در مناطق شهری این آداب و رسوم در حال کمرنگ شدن است.

** برنامه های فرهنگی در مساجد و برگزاری سخنرانی
مساجد نیز برنامه های خاصی برای این مناسبت دارند، از جمله سخنرانی در خصوص ویژگی های پیامبر اسلام (ص) و سیره ایشان . هرچند طی چند سال گذشته برخی گروه های تندرو تحت تاثیر برخی جریان های فکری خارجی سعی می کنند جشن گرفتن به مناسبت میلاد پیامبر (ص) را بدعت بدانند و مردم را از آن منع می کنند، اما واقعیت این است که مردم الجزایر توجهی به اینگونه مسائل ندارند.
وزارت اوقاف و امور دینی الجزایر امسال نیز مانند سال های گذشته با مطرح شدن چنین مباحثی، بر برگزاری مراسم به مناسبت میلاد پیامبر (ص) صحه گذاشته و از آن حمایت کرد.

** اصرار کودکان و نوجوانان برای خرید ترقه و وسایل آتشبازی
کودکان و نوجوانان الجزایری علاقه خاصی به وسایل آتش بازی و همچنین انواع مختلف ترقه دارند و به همین دلیل والدین خود را تحت فشار می گذارند تا برای آن ها انواع مختلف ترقه و وسایل آتش بازی برای شب میلاد تهیه کنند.
از چند روز قبل بازارهای مرکز پایتخت مانند بازار «قصبه» بویژه «جامع لیهود» به محلی برای فروش انواع ترقه و وسایل آتش بازی عموما ساخت چین تبدیل می شود، هرچند که نیروهای گمرک و پلیس نظارت زیادی برای جلوگیری از ورود اینگونه مواد و فروش آن دارند، اما بازارها شاهد عرضه و فروش گسترده آن است و از طرفی مردم نیز در پی خرید آن هستند.
برخی کودکان در روزهای نزدیک به میلاد پیامبر(ص) با خود ترقه به مدرسه هم می بردند که این باعث واکنش شدید مقام های وزارت آموزش و پرورش الجزایر شده و مجازات هایی مانند اخراج و تغییر محل تحصیل برای متخلفان در نظر گرفته شده است .
«عاشور ایدیر» دبیر کل اتحادیه شورای ملی دبیرستان های الجزایر در این ارتباط گفت: پدیده ترقه بازی و وسایل آتشبازی و آوردن آن به مدارس هر سال با نزدیک شدن به میلاد پیامبر (ص) تکرار و باعث ایجاد مشکلات زیادی می شود.
به طور کلی شب میلاد پیامبر (ص) و شب پس از آن تا ساعت ها صدای ترقه و آتشبازی در مناطق مختلف به ویژه در مناطق مرکزی و محله های سنتی الجزیره پایتخت الجزایر به گوش می رسد و نوجوانان و کودکان با ترقه ها و وسایل آتش بازی مشغول هستند و در این میان برخی بزرگترها نیز به این بازی می پیوندند.

** رسوم زیبای قدیمی باید احیا شود
«رابح» 54 ساله در خصوص تغییرات در مراسم میلاد پیامبر اکرم (ص) گفت، در قدیم، کودکان در محله ها شمع روشن می کرده و به درخانه ها می رفتند و از آن ها شیرینی می گرفتند و برای صاحب خانه دعای خیر می کردند، اما اکنون برخی از آن ها با ترقه بازی باعث ایجاد مشکل برای خانواده های خود و دیگران می شوند. باید برخی رسوم قدیمی را زنده کرد و کودکان و نوجوانان را از انجام کارهای خطرناکی که برای آن ها هیجان برانگیز است، برحذر داشت.

** بازی های خطرناک و ایجاد مشکل برای خانواده ها
یک منبع آگاه در بیمارستان «مصطفی پاشا» بزرگترین بیمارستان دولتی در الجزیره ، از پذیرش حدود 200 کودک و نوجوان طی چند روز اخیر خبر داده و تاکید کرد که بیشتر آن ها دچار سوختگی دست، صورت و مشکلاتی برای چشم شده اند. البته بیمارستان های دیگر نیز ده ها مورد مشابه را پذیرش کرده اند.
روزنامه «الشروق» الجزایر نیز از وقوع ده ها فقره آتش سوزی در پایتخت به دلیل آتش بازی کودکان خبر داده است.
دکتر «خیاطی مصطفی» رئیس مرکز ملی ارتقای سلامت الجزایر گفت: امسال در مقایسه با سال های گذشته تعداد مصدومان آتشبازی کمتر شده، اما همین موارد هم بسیار خطرناک است و باید در این خصوص بیشتر به خانواده ها اطلاع رسانی شود.
صرف نظر از مشکلاتی که گاهی اوقات کودکان به دلیل استفاده از وسایل خطرناک ایجاد می کنند، به طور کلی مراسم میلاد پیامبر (ص) از جمله مناسبت های شادی است که مردم به ویژه کودکان و نوجوانان الجزایری از ماه ها قبل برای آن لحظه شماری می کنند و پدران و مادران نیز سعی می کنند باعث شادی خانواده های خود در این مناسبت شوند.
منبع: IRNA
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: