۰

موسسه «مومنون بلا حدود» سازمانی جاسوسی برای ابوظبی

یک وبسایت عربی نوشت، اسناد درز یافته از سرویس امنیت دولتی امارات نشان می دهد که موسسه «مومنون بلا حدود» در ظاهر مرکزی پژوهشی درباره اسلام است؛ اما در واقع سازمانی جاسوسی برای ابوظبی است که در خاورمیانه و شمال آفریقا فعالیت می‌کند.
کد خبر: ۱۷۳۶۳۱
۱۳:۲۸ - ۲۹ آبان ۱۳۹۷
به گزارش «شیعه نیوز»، آنچه اسناد درز یافته از سرویس امنیت دولتی امارات عربی متحده خوانده شده، نشان می‌دهد، امارات عربی متحده یک سازمان دینی عربی فعال در چندین کشور تأسیس کرده است، اما هدف واقعی آن آشکار نیست، چون معلوم شده که این سازمان به عنوان یک نهاد سیاسی برای انتشار ایده‌ها و برنامه‌های ابوظبی از طریق بهره‌برداری از دین اسلام در این زمینه فعالیت می‌کند.

وب‌سایت «اسرار عربی» با بیان مطلب فوق نوشت که مدارک منتشر شده نشان می‌دهد که سرویس امنیتی امارات عربی متحده، بنیانگذار و حامی مالی بنیاد «مومنون بلا حدود» است که تاسیس آن به ماه مه 2013 بازمی‌گردد و رباط،  پایتخت مغرب را مقر اصلی خود قرار داده است؛ اما همزمان به طور اساسی در کشورهای تونس، اردن، مصر، سوریه، یمن و شماری دیگر از کشورهای عربی فعالیت می‌کند و اهداف واقعی این موسسه بر اساس آنچه اسناد نشان می‌دهد کاملا با اهداف اعلام شده آن مغایر است.

بر اساس آنچه در سایت اینترنتی «بنیاد مومنان بدون مرز»  آمده هدف از تاسیس موسسه مذکور این است که «با ایجاد فرصت و محیط مناسب و ارائه حمایت از طیف وسیعی از خط مشی‌های  فکری و فرهنگی مبتنی بر ماهیت علمی و عقلانی، زمینه همکاری و تشریک مساعی آنها به منظور تقویت مطالعات و بررسی‌های  انتقادی و تحلیلی در خصوص میراث دینی ما فراهم شود».

این موسسه توسط «محمد العانی»، یک محقق سوری اداره می‌شود، در حالی که تعدادی از کشورهای مغرب، تونسی و اردن هم با او کار می‌کنند، از جمله «بسام الجمل» که  رئیس بنیاد امور مذهبی تونس است.

یکی از اسناد نشان می‌دهد که سازمان امنیت ملی امارات متحده عربی 20 میلیون درهم (معادل  5.44 میلیون دلار آمریکا) را برای تأمین مالی بنیاد مومنان بدون مرز اختصاص داده است و تا اواسط سال 2017 مبلغ صرف شده برای این موسسه 3.75 میلیون درهم یعنی دقیقا یک میلیون دلار بوده است.

سند به دست آمده توسط وب سایت «اسرار عربی» نشان می‌دهد که دستگاه امنیتی امارات متحده عربی برای تزریق بیشتر پول به این موسسه آماده می‌شود که در دستور کار برنامه‌های سیاست خارجی امارات قرار دارد.

 

این سند همچنین نشان می‌دهد که سازمان مومنان بدون مرز دارای تعدادی از موسسات بومی برادر است که در بیش از یک کشور کار می‌کنند، از جمله بنیاد  «دال» که یک موسسه تولید هنری در مصر است، موسسه «غرناطه» ،(گرانادا) در اسپانیا و یک انتشاراتی در لبنان که مسئول انتشار کتاب‌ها، مطبوعات و پژوهش‌هایی متعلق به افراد عضو سازمان مومنان بدون مرز است.

این سند نشان می‌دهد که اهداف واقعی «مؤمنون بلا حدود»  با آنچه در وب‌سایت آن تبلیغ شده یا آنچه به مهمانان، شرکت کنندگان و محققان اعلام می شود، هیچ ارتباطی ندارد؛ این بنیاد «گزارش‌های هفتگی درباره وضعیت دینی در مصر، مغرب، تونس، الجزایر و اردن» آماده و این گزارش‌ها را به سرویس امنیتی دولتی امارات متحده عربی ارسال می‌کند.

موسسه «مومنون بلا حدود» سازمانی جاسوسی برای ابوظبی
نشستی درباره جنبش زنان در تونس (با حمایت مومنون بلا حدود) - آوریل 2018

 

اما معنی اصطلاح «گزارش وضعیت دینی» بر اساس متن آنچه در سند آمده  این است که جنبش و تحرکات سیاسی جریان‌های مختلف دینی، به ویژه اخوان المسلمین را تحت نظارت قرار داده و سپس آن را به ابوظبی تحویل می‌دهد.

این سند همچنین به فعالیت استثنایی در مغرب اشاره دارد که در آن یک گزارش هفتگی در مورد مهمترین رخدادهای جامعه مغرب، تهیه می‌شود و گزارش آن نیز به ابوظبی ارسال می‌شود. این سند همچنین به وضوح نشان می دهد که هدف بنیاد «مؤمنون بلا حدود» مبارزه با سازمان اخوان المسلمین است.

موسسه «مومنون بلا حدود» سازمانی جاسوسی برای ابوظبی
روز جهانی کتاب در اردن با حمایت مومنون بلا حدود - بهار 2018

 

وب سایت «اسرار عربی» مدعی است، تعدادی اسناد محرمانه از دستگاه امنیتی امارات متحده عربی دریافت کرده است که  میزان فعالیت عظیم این دستگاه در تونس را نشان می‌دهد از جمله وجود یک شبکه وسیع و کامل جاسوسی  که از داخل تونس آن را مدیریت می‌کند و از جمله عناصر آن اعضایی از پارلمان و مقامات ارشد دولت تونس هستند و هدفش دخالت و تاثیرگذاری بر حیات سیاسی در تونس است.
منبع: FARS NEWS
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: