۰

تلاش دولت عراق برای مقابله با یک رسم تروریستی

«یک رسم خونین و کهن طوایف قدرتمند عراق برای اجرای عدالت، حالا به "اقدامی تروریستی" تبدیل شده که مجازات اعدام را به دنبال دارد.»
کد خبر: ۱۷۳۴۹۴
۱۴:۳۰ - ۲۷ آبان ۱۳۹۷
به گزارش «شیعه نیوز»، «یک رسم خونین و کهن طوایف قدرتمند عراق برای اجرای عدالت، حالا به "اقدامی تروریستی" تبدیل شده که مجازات اعدام را به دنبال دارد.»

خبرگزاری فرانسه در گزارشی به تلاش عراق برای مقابله با رسوم خشونت‌آمیز طایفه‌ای در این کشور پرداخته و نوشته است: طایفه‌های عراقی قرن‌ها است که از نظام خود برای حل نزاع‌هایشان استفاده می‌کنند و بزرگان قبایل طرف‌های درگیری‌ را گردهم می‌آورند تا با شنیدن حرف هر طرف، بین آنان میانجی‌گری کنند.

اگر یک طرف در این جلسه حاضر نشود، طایفه‌ مقابل به خانه طرف غایب یا هم طایفه‌ای‌های او تیرندازی می‌کند؛ رسمی که به "دکه عشائریه" یا "هشدار طایفه‌ای" معروف است.

در دورانی که مناطق روستایی و شهرهای عراق دست هر فردی سلاح است که از کنترل دولت خارج است، "دکه" از هر زمان دیگری مرگبارتر خواهد بود.

نزاع اخیر دو مرد جوان در چایخانه‌ای در منطقه شرقی بغداد به درگیری نسبتا مرگباری بدل شد که منجر به شکستگی لگن یک پلیس 40 ساله و جراحت شدید در ناحیه شکم او شد.

به گفته یکی از خویشاوندان این پلیس، او در یک رسم "دکه" مجروح شده است و با گذشت چند هفته از این حادثه، همچنان در بیمارستان بستری است و با مرگ و زندگی دست‌وپنجه نرم می‌کند.

حتی در بغداد این درگیری‌ها با مسلسل و آرپی‌جی صورت می‌گیرد و فرمانده ارتش این شهر به تازگی در این باره به دادگاه عراق هشدار داده است.

به دنبال این هشدار، شورای عالی دادرسی عراق هفته گذشته تصمیم گرفت که "دکه" را مصداق "اقدام تروریستی" بداند و درنتیجه، با توجه به تاثیر آن بر امنیت عمومی برای آن مجارات اعدام را در نظر بگیرد.

این نهاد چند روز بعد اعلام کرد، علیه سه نفر که به تیراندازی به خانه‌ای در شمال بغداد متهم شده‌اند، اقدام قانونی صورت می‌دهد.

"عراق مثل جنگل است"

در عراق کشوری با 39 میلیون نفر جمعت است، ریشه طایفه‌ای و نام خانوادگی نقش مهمی در اشتغال، زندگی عشقی و حمایت سیاسی دارد. این مساله می‌تواند در امور کشوری نیز تاثیرگذار باشد زیرا در برخی مناطق عراق، ساختار طایفه‌ای از نهادهای دولتی قدرتمندتر است.

سال گذشته طوایف عراق و وزارتخانه‌های کشور و دادگستری متعهد شدند که برای اجرای قانون همکاری نزدیک‌تری با هم داشته باشند اما "دکه" این همکاری را با مشکلاتی مواجه کرده است.

راعد الفریجی، رییس یک شورای طایفه‌ای در جنوب بصره به خبرگزاری فرانسه گفت، این هشدارها عادی شده‌اند.

وی افزود: این مساله هر روز اتفاق می‌افتد. دیروز دوبار اتفاق افتاد، پریروز سه بار. دو ماه پیش یک نزاع خانگی میان زن و شوهر به حمله‌ای مسلحانه در خانه شوهر تبدیل شد. تیراندازی دو طرف باعث مرگ یک نفر و مجروح شدن سه نفر شد.

فریجی گفت، تاثیر و اقدامات طایفه‌ای رو به افزایش هستند زیرا مردم دولت را غیر قابل اعتماد می‌دانند.

او می‌گوید: قانون برای یک شهروند عراقی ضعیف شده و در عین حال طوایف کار خود را با زور انجام می‌دهند. عراق مثل جنگل است پس یک شهروند برای حل مشکلاتش به یک طایفه متوسل می‌شود.

این کشور طی سال‌ها درگیری پس از حمله آمریکا در سال 2003 ویران شده است. با گذشته یک دهه از آغاز این جنگ، نیروهای داعش در بخش گسترده‌ای از این کشور تاخت و تاز کردند و اواخر سال گذشته میلادی تنها از پایگاه‌های شهری خود خارج شدند و هنوز در بیابان‌ها و مناطق روستایی حاضر هستند.

مقابله با طایفه‌ها

سال‌ها بی‌ثباتی، تسلیحات بسیاری را در اختیار جوامع عراقی قرار داده که به طور عمده خارج از دسترس دولت هستند و در روش‌های میانجی‌گری طایفه‌ای از آن‌ها استفاده می‌شود.

یک رهبر طایفه‌ای در بغداد می‌گوید: دولت مسئول افزایش درگیری‌های طایفه‌ای و موارد بروز "دکه" است. امروزه بیشتر مردان جوان مسلح هستند و حتی نیروهای امنیتی نمی‌توانند جلوی راه آنان را بگیرند.

رهبران طایفه‌ای و مقامات دولتی امیدوارند که این قانون جدید بتواند شرایط را تغییر دهد.

سخنگوی وزارت کشور عراق به خبرگزاری فرانسه گفت: این اتفاقات مرتبا رخ می‌دهد و معمولا تلفاتی به جا می‌گذارند. احکام دادگاهی و اجرای آن تنها راهی است که می‌تواند صلح را حفظ کند.

رییس کمیسیون حقوق بشر محلی بصره تخمین می‌زند که سال گذشته حدود 10 تن در "دکه" کشته شده‌اند.

او می‌گوید: این رخدادها صلح جامعه را تهدید می‌کنند و ناراحت‌کننده و نگران‌کننده هستند و نمی‌توان بدون یک قانون موثر و محکم آن را از بین برد.

الفریجی، رییس یکی از شوراهای طایفه‌ای جنوب بصره که به عقاید مترقی‌اش معروف است، درباره ناکافی بودن این حکم برای مقابله با طایفه‌های قدرتمند عراق ابراز نگرانی کرد.

او دراین باره گفت: اگر نیروهای امنیتی این حکم را در خصوص طایفه‌ها اجرایی نکنند، این حکم تنها یک نوشته روی کاغذ خواهد بود.
منبع: ISNA
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: