۰

بازسازی ارتش عراق توسط ائتلاف آمریکا

اعلام وزارت دفاع عراق مبنی بر بازسازی ساختار ارتش عراق با همکاری ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا، واکنش‌های متعددی در محافل سیاسی عراق به همراه داشت.
کد خبر: ۱۷۳۴۵۸
۱۰:۱۲ - ۲۷ آبان ۱۳۹۷
به گزارش «شیعه نیوز»، اعلام وزارت دفاع عراق مبنی بر بازسازی ساختار ارتش عراق با همکاری ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا، واکنش‌های متعددی در محافل سیاسی عراق به همراه داشت.

«تحسین الخفاجی» سخنگوی وزارت دفاع عراق، پنجشنبه پیش (15 نوامبر)، از آغاز روند بازسازی ساختار نهاد نظامی این کشور با همکاری ائتلاف بین‌المللی خبر داد و در جمع خبرنگاران اظهار داشت: عراق بازسازی ساختار نهاد نظامی را آغاز کرده و یک طرح درازمدت تا سال 2020 برای این منظور تدوین شده است و این بازسازی با همکاری ائتلاف بین‌المللی صورت می‌گیرد.

وی تأکید کرد، هدف از این اقدام، آموزش و بازسازی ساختار نیروها و تدوین ایدئولوژی نیروهای نظامی و برنامه‌ریزی برای آن به مدت چهار سال و نیز برنامه‌ریزی برای چالش‌های فراروی کشور و ارزیابی مواضع است.

سخنگوی وزارت دفاع عراق تأکید کرد، در این میان نقش ائتلاف بین‌المللی بسیار مهم است و این ائتلاف در پروسه آموزش و تسلیح کمک خواهد کرد.

پس از انتشار این خبر، ائتلاف «سائرون» به ریاست «مقتدا صدر» تأکید کرد، مخالف مشارکت ائتلاف بین‌المللی در پرونده بازسازی ساختار نهاد نظامی عراق است.

«رعد المکصوصی»، نماینده ائتلاف سائرون گفت: ما موافق ایجاد ارتشی توانمند برای مقابله با هر گونه چالش امنیتی و نظامی و نیز تقویت توانمندی نظامی و تسلیحاتی و ...ارتش هستیم؛ اما با دخالت خارجی در پرونده بازسازی ساختار نهاد نظامی عراق مخالفیم. این پرونده بسیار مهم و حساس است و نباید اسرار نظامی عراق در دسترس طرف‌های بین‌المللی باشد؛ حتی اگر آنها حامی عراق باشند. این امر خطرناک است و پیامدهایی به همراه دارد.

ائتلاف «الفتح» به رهبری «هادی العامری» نیز گفت، هرگونه همکاری میان عراق و ائتلاف بین‌المللی تنها باید با موافقت و درخواست دولت عراق صورت گیرد. همکاری‌ بین‌المللی در پرونده بازسازی ساختار نظامی عراق نیز تنها باید در بخش آموزش و تسلیحات صورت گیرد، نه در بخش اسرار نظامی مهم.

«عامر الفایز»، نماینده این ائتلاف گفت: الفتح نیز بر روند بازسازی ساختار نهاد نظامی عراق نظارت خواهد کرد و هرگونه اقدام ائتلاف بین‌المللی یا هر طرف خارجی دیگر در این پرونده حساس را به استثنای بخش آموزش و ارتقای توانمندی‌ها رد می‌کند، زیرا طرح‌ها و اسرار نظامی باید کاملا محرمانه باشد.

«اثیل النجیفی» از رهبران ائتلاف سنی «القرار» که در زمان اشغال موصل به دست داعش، استاندار نینوی بود، بر ضرورت همکاری و هماهنگی عراق و ائتلاف بین‌المللی در مسأله بازسازی ساختار نهاد نظامی این کشور تأکید کرد.

وی اظهار داشت: ما به همکاری بین‌المللی در این زمینه نیاز داریم تا این نهاد بر اساس اصول و ارکانی مستحکم بنا نهاده شود. دستگاه نظامی عراق نباید با سایر کشورهای جهان در تقابل باشد، بلکه باید منبع هماهنگی مشترک و مستمر در تمامی سطوح باشد. بازسازی ساختار نظامی کشور نیز باید بیشتر عراق باشد تا خارجی اما حمایت بین‌المللی برای این مهم، ضروری است.

النجیفی تأکید کرد: من معتقدم امروز دیگر اسراری در عراق وجود ندارد. اسرار نظامی مهم و قضایای حساس و ...اکنون دیگر در شبکه‌های اجتماعی در حال دست به دست شدن است.

در پی اشغال دو سوم عراق از سوی داعش به دلیل اهمال دستگاه نظامی این کشور در سال 2014، بسیاری از ناظران و کارشناسان ارتش عراق را به فساد متهم می‌کنند و بر ضرورت بازسازی ساختار نظامی این کشور تأکید دارند.
منبع: FARS NEWS
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: