۰

"خلیلزاد" و نادیده گرفتن رهبران شیعه در روند صلح افغانستان

معاون ریاست اجرایی دولت افغانستان اعلام کرد که «زلمی خلیلزاد» مشاور ارشد وزارت خارجه آمریکا با وجود رایزنی با بیشتر رهبران سیاسی درباره صلح از دیدار با رهبران شیعه در این کشور خودداری کرده است.
کد خبر: ۱۷۳۴۴۸
۰۹:۲۷ - ۲۷ آبان ۱۳۹۷
به گزارش «شیعه نیوز»، «زلمی‌خلیلزاد» مشاور ارشد وزارت خارجه آمریکا در روند صلح افغانستان در ماه‌های اخیر چندین با رهبران سیاسی، فرماندهان سابق جهادی و مقامات افغان دیدار کرده است.

وی که ماموریت آغاز گفت‌وگوهای صلح با گروه طالبان را به عهده دارد پس از دیدار با اعضای دفتر سیاسی طالبان در قطر با رهبران احزاب سیاسی و مقامات افغان درباره صلح رایزنی کرده است.

«محمد محقق» معاون ریاست اجرایی دولت افغانستان با اشاره به این موضوع تصریح کرد که خلیلزاد با تمام رهبران سیاسی و بزرگان افغان دیدار کرده است اما از ملاقات با رهبران شیعه در این کشور خودداری می‌کند.

وی خاطرنشان کرد که خلیلزاد برای ملاقات با بزرگان افغان و رفتن به شهرستان «خاک‌افغان» زابل و دیدار با «ملایعقوب» پسر ملاعمر وقت کافی دارد اما از آمدن به «دشت‌برچی» که در کابل قرار دارد خودداری می‌کند.

خلیلزاد پس از دیدار با اعضای دفتر سیاسی طالبان با «اشرف غنی»، «عبدالله»، «عبدالرب‌رسول سیاف»، «گلبدین‌حکمتیار»،«عطامحمد نور» ، «حامدکرزی»، ژنرال «دوستم» و سایر رهبران سیاسی در این کشور دیدار کرده است.

عدم ملاقات وی با رهبران شیعی در افغانستان این گمانه‌زنی را بوجود آورده است که خلیلزاد نقشی برای اقوم هزاره و شیعه در روند صلح افغانستان در نظر نگرفته است و رهبران شیعه در افغانستان در جریان گفت‌وگوهای صلح قرار ندارند.

این در حالی است که اشرف غنی پیش از این گفته بود که پیشرفت در روند صلح با مشورت تمام اقشار و اقوام افغانستان صورت خواهد گرفت تا به توافقی جامع در روند صلح دست یابیم.

در چند روز گذشته ارگ ریاست جمهوری از آغاز تلاش‌ها برای تشکیل کمیته ملی مشورتی صلح برای آغاز گفت‌وگوها با گروه طالبان خبر داده است.

از سوی دیگر، همزمان با آغاز تلاش‌های خلیلزاد در روند صلح درگیری‌ها در مناطق مرکزی افغانستان نیز افزایش یافته است.

کارشناسان معتقدند که زلمی خلیلزاد با برخورد دوگانه در بین اقوام و اقشار جامعه و پنهانکاری حقایق برای اعمال توافق یکجانبه با طالبان تلاش می‌کند که تنها منافع واشنگتن در افغانستان را تضمین کند.
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: