۰

انتشار تصاویر قربانیان تجاوز پیگرد قانونی دارد

رئیس اورژانس اجتماعی کشور گفت: براساس آخرین وضعیت کودک آزاری در کشور، 40 درصد از موارد خشونت خانگی مربوط به کودک‌آزاری است.
کد خبر: ۱۷۳۳۹۷
۱۲:۴۷ - ۲۶ آبان ۱۳۹۷
به گزارش «شیعه نیوز»، رضا جعفری در رابطه با انتشار تصاویر کودک‌آزاری در فضای مجازی گفت:‌ در ماده 10 قانون  جامع حمایت از کودکان به طور شفاف آمده که واردات، صادرات، حمل، تکثیر،‌انتشار، عرضه، معامله یا بارگذاری محتوا یا اثر مستهجن یا مبتذل که در آنها از اطفال و نوجوانان بهره‌گیری شده یا حمل و نگهداری آنها قصد به یکی از مجازات‌های درجه 6 اعمال می‌شود.

با انتشار تصاویر کودکان آزاردیده برآنها برچسب می زنیم

وی ادامه داد: بنابر این افرادی که به انتشار تصاویر کودک‌آزاری در فضای مجازی مبادرت می‌کنند مورد پیگیری قانونی و حقوقی قرار می‌گیرند چرا که حیثیت این کودکان به خطر افتاده و برچسب منفی بر آنها زده می‌شود.

جعفری گفت:‌متأسفانه خواسته یا ناخواسته با انتشار تصاویر کودکانی که آزار دیده‌اند باعث می‌شویم که بر این کودکان انگ اجتماعی زده شود و در آینده از حقوق اجتماعی خود محروم شده و حتی به خشونت و بروز آسیب از سوی این کودکان دامن زده شود.

رئیس اورژانس اجتماعی  کشور با تأکید بر اینکه با توجه به منابع علمی انتشار این تصاویر کار سنجیده‌ای نیست، به وضعیت کودک‌آزاری جنسی در کشور پرداخت و گفت: هنوز آمار 6 ماهه اورژانس اجتماعی در این باره تکمیل نشده البته ما به انتشار آمار این دست از آسیب‌ها نمی‌پردازیم و فقط در قالب درصد آن را بیان می‌کنیم چرا که نمی‌خواهیم جامعه ملتهب شود.

وی افزود: با این حال آمار کودک‌آزاری جنسی در جهان به صورت نرم  جهانی 8 تا 9 درصد است و در کشور ما به دلایل اینکه جامعه دینی و اسلامی داریم 4 درصد است.

 

آسیبهای اجتماعی مانند کوه یخ هستند

جعفری در پاسخ به اینکه ممکن است بسیاری از کودک‌آزاری‌ها در لایه‌های پنهانی جامعه باقی بمانند و گزارش نشوند،‌گفت: همه آسیب‌های اجتماعی اینگونه‌اند مانند کوه یخ می‌مانند که فقط نوک قله آنها معلوم است و زیر پوست شهر آنچه رخ می‌دهد ممکن است کامل گزارش نشود و این اتفاق در همه جای دنیا اینگونه است.

رئیس اورژانس اجتماعی  کشور با اشاره به وضعیت کشوری مانند فرانسه در بحث گزارش آزارهای جنسی گفت: در کشورهای اروپایی و فرانسه هم می‌بینیم بسیاری از موارد خشونت خانگی رخ می‌دهد و متخصصان مربوطه با خط ملی حمایت از کودک تماس نمی‌گیرند و طبق آمارها فقط 20 درصد آزارها گزارش می‌شود.

وی گفت:  اما در کشور به دلیل نگاهی که به حقوق شهروندی و ابعاد دینی که در جامعه وجود دارد مبنی بر اینکه نجات هر فرد برابر با نجات جامعه است به دنبال گزارش‌دهی هستیم هر چند که نمی‌توانیم در هر مرکز یک نیروی پلیس، روانپزشک یا مددکار اجتماعی بگذاریم اما باید هر فردی مسئولانه این موارد را گزارش دهد.

بروز کودک‌آزاری از سوی افراد انزواطلب

رئیس اورژانس اجتماعی  کشور تأکید کرد:‌مردم باید حتی موارد مشکوک را نیز به شماره 123 اورژانس اجتماعی اطلاع دهند چرا که بسیاری از افرادی که دست به کودک‌آزاری می‌زنند در خانواده‌های انزواطلب زندگی می‌کنند. در نتیجه آزار در خانواده به صورت پنهان باقی می‌ماند در حالی که اگر روابط خانواده و فامیلی تقویت شود ممکن است با پادرمیانی یا گزارش‌دهی به اورژانس و بهزیستی بتوانیم جلوی بسیاری از این آسیب‌ها را بگیریم.

40 درصد از خشونت خانگی مربوط به کودک‌آزاری است

وی افزود: براساس آخرین وضعیت کودک آزاری در کشور، 40 درصد از موارد خشونت خانگی مربوط به کودک‌آزاری است که 50 درصد آن مربوط به غفلت و بی‌توجهی، 30 درصد آزار جسمی، 16 درصد روانی و عاطفی و 4 درصد جنسی بوده است.

کودکان ۲تا۴ ساله بیشترین گروه درگیر آزار

جعفری در رابطه با سن کودکان آزاردیده گفت:‌ هر چقدر سن کودکان کمتر باشد خطرپذیری آنها بیشتر است به طوریکه کودکان زیر یک سال 8.7 درصد در سال گذشته پذیرش شده و کودکان 2 تا 4 ساله 16 درصد پذیرش شده‌اند. همچنین 25 درصد زیر 4 سال، 60 درصد بین 5 تا 13 سال و 15 درصد 14 تا 18 سال داشته‌ایم.

بیشترین کودک آزاری توسط آشنایان

رئیس  اورژانس اجتماعی کشور گفت: 57 درصد کودک‌آزاری توسط پدران، 26 درصد از سوی مادر، 1.3 درصد از سوی خواهر و برادر و 8 تا 9 درصد توسط نامادری و ناپدری و 1.5 درصد از سوی افراد غریبه انجام شده است.

دختران بیش از پسران در معرض آزار

وی در مورد نسبت جنسی کودک‌آزاری گفت: 52 درصد کودک‌آزاری‌ها در دختران و 48 درصد در پسران رخ داده و دلایل متعددی عامل آن است که 51.5 درصد عامل اعتیاد و الکل در رتبه اول وجود داشته، 7 درصد اختلالات روانی سرپرست، 5.1 درصد بیکاری و 16 درصد پرخاشگری والدین باعث آن بوده است.

جعفری تصریح کرد: 16 درصد کودک‌آزاری‌ها به کودک برمی‌گردد و مشکلاتی که شامل عقب‌ماندگی، بیش‌فعالی و ... کودک می‌شود و 85 درصد ناشی از مشکلات موجود در عاملان خشونت و در سرپرست کودکان دیده شده است.
منبع: FARS NEWS
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: