۰

شمارش معکوس برای پایان جنگ در یمن

پس از آنکه کشورهای آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان دو هفته پیش خواستار آغاز فوری گفتگوها برای پایان دادن به جنگ یمن شدند، تلاش های دیپلماتیک از سوی این کشورها و به ویژه انگلیس برای پایان دادن به درگیری ها و آغاز مذاکرات صلح همچنان ادامه دارد.
کد خبر: ۱۷۳۳۱۴
۰۸:۴۲ - ۲۴ آبان ۱۳۹۷
به گزارش «شیعه نیوز»، پس از آنکه کشورهای آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان دو هفته پیش خواستار آغاز فوری گفتگوها برای پایان دادن به جنگ یمن شدند، تلاش های دیپلماتیک از سوی این کشورها و به ویژه انگلیس برای پایان دادن به درگیری ها و آغاز مذاکرات صلح همچنان ادامه دارد.

 کشورهای غربی و از جمله آمریکا و انگلیس که خود تامین کننده اصلی سلاح های عربستان در حمله به یمن بوده اند، به دلیل فشارهای بین المللی و همچنین متاثر از ماجرای قتل خاشقجی، خواستار پایان دادن به جنگ یمن شده اند.

فشارهایی که با مقاومت عربستان و شخص محمد بن سلمان همراه بوده است. با این حال، امارات متحده عربی به عنوان یکی از اعضای ائتلاف سعودی در جنگ علیه یمن، روز چهارشنبه اعلام کرد که با طرح سازمان ملل برای گفتگوهای صلح موافق است.

انور قرقاش، وزیر مشاور در امور خارجه امارات در توییتی نوشته که کشورش با گفت‌وگوهای صلح در سوئد موافق است.


قرقاش گفته که ائتلاف از همه طرفین می‌خواهد تا از فرصت به وجود آمده استفاده کنند و روند سیاسی حل مناقشه را در شورای امنیت سازمان ملل از سر بگیرند.

او حتی تا آنجا پیش رفته که بگوید امارات متحده چشم‌انتظار میزبانی از مارتین گریفیت، فرستاده سازمان ملل در یمن، در ابوظبی خواهد بود.

به نظر می رسد پذیرش گفتگوهای صلح از سوی امارات متحده عربی به معنای عقب نشینی ائتلاف تحت رهبری عربستان از استراتژی پیروزی مطلق در یمن است و به زودی باید شاهد تحولات جدیدی در یمن باشیم؛ تحولاتی که احتمالا منجر به پایان درگیری ها در یمن خواهد شد.

به تازگی کشورهای غربی درباره جنگ در یمن و عواقب انسانی آن حساس شده و به عربستان و هم‌پیمانانش فشار می‌آورند که محاصره این کشور را آسان کرده و از حملات خود به مردم بکاهند.

انتشار عکس‌های کودکانی که از شدت گرسنگی فقط پوستی بر استخوانشان مانده در تغییر رویه آمریکا و کشورهای غربی دیگر موثر بوده است.


آمریکا، فرانسه و بریتانیا که بیشترین سلاح را به عربستان می‌فروشند خواستار پایان حدود چهارسال درگیری در یمن هستند.

به جز این، کشته شدن جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار عربستان سعودی در کنسولگری کشورش در استانبول هم در این میان بی‌تاثیر نبوده است.

ناظران می‌گویند که کشورهای غربی که نمی‌خواهند روابط خود با عربستان را خراب کنند، در ماجرای یمن به عربستان و هم‌پیمانانش فشار می‌آورند.

در همین زمینه، وزارت خارجه انگلیس با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که نیروهای ائتلاف عربی تحت امر عربستان به سازمان ملل اجازه خواهند داد پیش از آغاز مذاکرات جدید در سوئد، بر انتقال زخمی‌های انصارالله به کشور عمان که تعدادشان به ۵۰ تن می‌رسد، نظارت کند.

این مسئله پس از سفر وزیر خارجه انگلیس به عربستان و امارات، دو عضو اصلی ائتلاف عربی ضد یمن اعلام شد.

مسئله انتقال زخمی‌ها به خارج از یمن یکی از دلایل شکست برگزاری مذاکرات صلح ژنو در سپتامبر گذشته بود.

وزارت خارجه انگلیس اعلام کرد: موافقت با انتقال زخمی‌ها در سایه شروطی حاصل شده است.

پس از دو هفته درگیری‌های شدید در شرق و جنوب شهر حدیده مشرف به دریای سرخ که نزدیک به ۶۰۰ تن کشته بر جای گذاشت، اکنون به نظر می‌رسد مذاکرات سیاسی نتیجه داده است. منابع محلی می‌گویند محله‌های جنوبی این شهر که محل شدیدترین درگیری‌های بود، از روز سه شنبه شاهد برقراری آرامش بودند.

یکی از منابع محلی در جنوب حدیده در تماسی تلفنی با خبرگزاری فرانسه اعلام کرد: درگیری‌های شدید از عصر روز گذشته متوقف شده است و در طول شب ما صدای تیراندازی‌های محدودی را می‌شنیدیم اما به نظر می‌رسد شرایط امروز آرام است و هیچگونه صدای انفجاری همانند روند معمول دو هفته اخیر آرامش را بر هم نمی‌زند.

از طرف دیگر نیروهای وابسته به انصارالله نیز روز سه شنبه از طریق رسانه‌هایشان هیچگونه عملیاتی را در شهر حدیده اعلام نکردند و این نشانه دیگری از کاهش شدت درگیری‌ها میان دو طرف است.

سخنگوی انصارالله در کنفرانسی مطبوعاتی در صنعا اظهار داشت: اگر نیروهای وابسته به دولت مستعفی برای پیشروی به سمت حدیده تلاش کنند، ما آماده مقابله هستیم و طرح‌های متعددی در این زمینه داریم.

با این حال طبق گزارش خبرگزاری فرانسه در دو حمله روز سه شنبه جنگنده‌های ائتلاف عربی به شمال شهر حدیده یک ساختمان کوچک در یکی از ورودی‌های این شهر هدف قرار گرفت.

۸۰ درصد کمک‌های بشردوستانه و بسته‌های مواد غذایی برای میلیون‌ها یمنی که با خطر گرسنگی مواجه هستند از طریق بندر حدیده به این کشور وارد می‌شود.
منبع: TABNAK
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: