۰

توافق پنهانی عربستان و روسیه برای افزایش تولید نفت

ایران روز چهارشنبه روسیه و عربستان سعودی را متهم کرد که بر خلاف توافق اوپک و نشست الجزایر، تولید نفت خام خود را به میزانی بیش از سقف تعیین شده افزایش داده‌اند.
کد خبر: ۱۷۱۱۰۵
۱۵:۵۲ - ۱۲ مهر ۱۳۹۷
به گزارش «شیعه نیوز»، ایران روز چهارشنبه روسیه و عربستان سعودی را متهم کرد که بر خلاف توافق اوپک و نشست الجزایر، تولید نفت خام خود را به میزانی بیش از سقف تعیین شده افزایش داده‌اند.
حسین کاظم پور اردبیلی، نماینده ایران در هیئت عامل اوپک اعلام کرد: «عربستان و روسیه به ترتیب ۳۴۶ و ۲۵۰ هزار بشکه در روز افزایش تولید داشته‌اند که این امر، تخلف از توافق کاهش تولید است.»

او تاکید کرد: «با وجود اینکه چنین تخلفی در افزایش تولید رخ داده و ایران کاهش تولید نداشته، بازار همچنان نگران کمبود عرضه نفت در ماه‌های پایانی سال میلادی است.»

آقای کاظم پور با اشاره به اینکه حتی با این افزایش تولید، تلاش دو کشور برای تولید نفت کافی با هدف کاهش صادرات نفت ایران بی‌نتیجه خواهد بود، افزود: «تحریم نفت ایران شدنی نیست و آقای ترامپ بهتر است به جای عصبانیت، پای میز مذاکره برگردد و در چارچوب برجام با ایران مذاکره کند.»

سخنان این مقام ایرانی پس از آن بیان شد که خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه با انتشار گزارشی، از توافق پنهانی ریاض و مسکو در ماه سپتامبر برای افزایش تولید نفت و کاهش قیمتها، پرده برداشت.


توافق محرمانۀ عربستان و روسیه

بر اساس این پیمان محرمانه که خبر آن پیش از برگزاری نشست کمیتۀ نظارتی وزرای نفت اوپک و غیراوپک در الجزیره، به اطلاع آمریکا رسیده بود، خالد الفالح وزیر نفت عربستان و آلکساندر نوواک وزیر انرژی روسیه توافق کرده‌اند تا بطور دوجانبه و بدون مشورت با اوپک، برای افزایش تولید نفت و کاهش قیمتها در بازار وارد عمل شوند.

عربستان و مسکو قصد داشته‌اند با افزایش تولیدات خود طیِ دورۀ زمانیِ سپتامبر تا دسامبر، بهای نفت را که در حال حاضر بیش از ۸۵ دلار در هر بشکه است تا ۸۰ دلار کاهش دهند.

قرار است تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران از ماه نوامبر به اجرا گذاشته شود و واشنگتن با هدف رساندن صادرات نفت ایران به صفر، از اعضای اوپک و دیگر تولیدکنندگان نفت از جمله روسیه خواسته بود تا با افزایش تولید خود، کمبود نفت ایران در بازار را جبران کنند.

بنا بر اعلام یک منبع آگاه به رویترز، قرار بود این افزایش تولید «بی‌ سر و صدا» انجام شود تا مشخص نشود که ریاض و مسکو مطابق دستور دونالد ترامپ برای تولید بیشتر و کاهش قیمتها وارد عمل شده‌اند.

این منبع ناشناس می‌گوید که این دو کشور امیدوار بودند با برگزاری نشست الجزایر و توافق همه اعضا بتوانند تولید نفت را در مجموع تا ۵۰۰ هزار بشکه در روز افزایش دهند اما هنگامیکه در این نشست با مخالفت دیگر اعضا از جمله ایران مواجه شدند، درنهایت تصمیم گرفتند که اعلام هر نوع سیاست رسمی در این باره را به نشست ماه دسامبر موکول کرده و در سکوت، توافق پنهانی را اجرا کنند.

به این ترتیب از زمان برگزاری نشست الجزایر تا کنون، ریاض تولید نفت خود را از ۲۰۰ هزار بشکه در روز به ۳۰۰ هزار بشکه در روز افزایش داده تا با کمبود نفت ایران پس از تحریم‌ها مقابله کند و صادرات روسیه نیز در ماه سپتامبر به ۱۵۰ هزار بشکه در روز افزایش یافته است.

خبر این توافق پنهانی در حالی منتشر می‌شود که دونالد ترامپ روز سه‌شنبه به عربستان هشدار داد و اعلام کرد که پادشاه سعودی بدون حمایت آمریکا بیش از دو هفته دوام نمی‌آورد.
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: