۱

حکم طلبه ای که لعن ونفرین در زیارت عاشورا را نمی پسندد

کد خبر: ۱۷۰۳۲۷
۰۹:۰۸ - ۳۱ شهريور ۱۳۹۷
به گزارش «شیعه نیوز»، آیت‌الله سیّد صادق روحانی به پرسشی درباره ذکر لعنت و نفرین در زیارت عاشورا پاسخ گفته است.

متن پرسش مطرح شده وپاسخ این مرجع تقلید شیعیان بدین شرح است:

الف) برخى طلبه‏ ها در مورد جواز لعن، تشکیک مى‏ کنند و از همین رو ذکر لعنت و نفرین در زیارت عاشورا را نمى‏ پسندند، دیدگاه شما چیست؟

ب) آیا مى ‏توان حقوق شرعى، کفّاره و نذورات را به این تشکیک کنندگان اختصاص داد؟

جواب:

باسمه جلت اسمائه؛ الف: در قرآن و روایات معتبر و متواتر، برخى گروه‏ ها مورد لعن و نفرین قرار گرفته‏ اند که به برخى از آنها اشاره مى‏ کنیم:

۱. لعن کسانى که با اهل بیت‏ علیهم السلام از در جنگ و دشمنى درآیند.
۲. لعن کسانى که به اهل بیت‏ علیهم السلام ستم کنند.
۳. لعن کسانى که با اهل بیت‏ علیهم السلام دشمنى کرده و کینه آنها را در دل داشته باشند.
۴. لعن کسانى که در اعتقادات و شیوه زندگى با اهل بیت‏ علیهم السلام مخالف باشند و ولایت آنها را ترک کنند.
۵. لعن دروغگویان و یا کسانى که به خدا و رسول‏ صلى الله علیه وآله وسلم دروغ بندند.
۶. لعن شراب فروش و حامل آن و نیز لعن کسى که درخت انگور را به منظور تهیه شراب در زمین، غرس کند و یا بر سر سفره ‏اى بنشیند که در آن شراب باشد حتّى در صورتى که از آن ننوشد.
۷. در مورد زنا و سایر محرّمات مانند لعن کسى که استمنا کند.
۸. لعن کسى که برخى واجبات را ترک کند مانند زنى که بدون اجازه شوهر، از خانه خارج شود.
۹. لعن کسى که برخى مکروهات را انجام دهد و نیز موارد دیگرى که روایات مربوط به آن، قابل شمارش نیست.

ب: خیر، اختصاص هیچ یک از حقوق شرعى به اینان جائز نیست. زیرا کسى که دین خود را از شبهات، حفظ نکند، چگونه مى‏ تواند از حقوق خدا که در اختیارش قرار مى‏ گیرد، پاسدارى کند؟!
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۳۱
شبهه اگر بی دلیل باشد جای حرف است معنی شبهه این است که برای طرف ثابت نشده اگر ثابت نشده از کجا بگوییم که امر دینی است. لازمه این حرف دور است کسی با دین مسلم مخالفت نکرده با چیزی موافق نیست که شبهه ناک است هنوز دین بودن ان برایش ثابت نیست ...