۰

مقتل خوانی و سینه زنی سنت رایج محافل حسینی در اندونزی

شیعیان در سراسر اندونزی همزمان با ایام ماه محرم همانند تمامی دوستداران اهل بیت عصمت و طهارات درسراسر جهان پرچم های سیاه عزاداری امام حسین(ع) را در خانه ها،محافل و مراکز فرهنگی برپا می کنند تا سهمی در جاودانگی نام و یاد شهدای کربلا دراین کره خاکی داشته باشند.
کد خبر: ۱۷۰۱۷۶
۱۳:۰۴ - ۲۶ شهريور ۱۳۹۷
به گزارش «شیعه نیوز»، شیعیان در سراسر اندونزی همزمان با ایام ماه محرم همانند تمامی دوستداران اهل بیت عصمت و طهارات درسراسر جهان پرچم های سیاه عزاداری امام حسین(ع) را در خانه ها،محافل و مراکز فرهنگی برپا می کنند تا سهمی در جاودانگی نام و یاد شهدای کربلا دراین کره خاکی داشته باشند.

عشق و ارادت قلبی به سرور و سالار شهیدان مرزهای جغرافیایی را در سراسر جهان در نوردیده و ارادات مردم در کشورهای مختلف از جمله اندونزی به سرور و سالار شهیدان و یاران باوفای وی در کربلا در ایام محرم به منصه ظهور می رسد.

دکتر عبدالله بیک استاد دانشگاههای اندونزی و محقق علوم اسلامی درجنوب شرق آسیا در گفت وگو با خبرنگار ایرنا برخی از سنت های رایج در محافل حسینی در بزرگترین کشور جهان اسلام را مطرح کرد و گفت: شیعیان اندونزیایی همانند همه عاشقان اهل بیت برگزاری مجالس سوگواری اباعبدالله الحسین (ع) را بسیار دارای اهمیت می دانند و از این رو با برنامه ریزی های خودجوش و مردمی هرساله این مراسم را به بهترین وجه ممکن برگزار می کنند.
وی گفت : زن و مرد و کودک و کهنسال در موسم محرم سیاهپوش شده و محافل خانگی و یا مجالسی را در مراکز فرهنگی برزگ مانند مرکز اسلامی جاکارتا با یاد و نام سالار شهیدان برگزار می کنند.
دکتر عبدالله بیک نصب پارچه های سیاه و پرچم حسینی در خانه ها و مراکز محل تجمع شیعیان و برگزارش 10 شب مراسم سوگواری را از جمله اقدامات مردم اندونزی دراین ایام دانست.
وی گفت: از نخستین شب تا عاشورا مردم هرشب در محافل حسینی جمع شده و پس از قرائت قران و سخنرانی ذکر مصیبت بر شهیدان کربلا را زمزمه می کنند.
این محقق علوم اسلامی در دانشگاههای اندونزی گفت : سنت رایج در مراسم سوگواری امام حسین (ع) مقتل خوانی است و از این رو کتاب های مختلفی در این زمینه به زبان اندونزیایی ترجمه شده است.
مگا تراژدی، پاهارا نینوا( مصیب بزرگ نینوا)، دوکا پان دون کربلا که کتاب سیدبن طاوس است ،مقاتلی هستند که به زبان اندونزیایی ترجمه شده و نوحه خوانان در شب های محرم از آنها به عنوان منابع برای مقتل خوانی استفاده می کنند.
وی گفت: سینه زنی یکی دیگر از مهمترین سنت های رایج آشکار کردن عشق به امام حسین(ع) در میان دوستداران اهل بیت در اندونزی است که زن و مرد و جوان و کودک نمی شناسد و همه در این سنت زیبا عاشقانه به سرور خود ابراز ارادت و محبت می کنند.

این استاد شیعه اندونزیایی گفت شیعیان اندونزی علاوه بر جاکارتا پایتخت درسراسر این کشور به ویژه مراکز ایالت ها محافل پرشوری برای فرزند رسول خدا (ص) برگزار می کنند .
به گفته دکتر عبدالله مرکز اسلامی جاکارتا در شب های کنونی محرم شاهد حضور شیعیانی از نقاط دورو نزدیکی است و بسیاری از آنها بعضا پس از دو سه ساعت طی مسافت خود را به این مرکز می رسانند تا محفل امام حسین را با شور وحرارت خاص برگزار کنند.
وی گفت : مردم مسلمان اندونزی حتی اهل سنت احترام و جایگاه خاصی برای اهل بیت عصمت و طهارت قائل هستند و از این رو دوستداران خاندان رسول الله علاوه بر شیعیان به ویژه در روز عاشورا در مراسم سوگواری شرکت می کنند.

این محقق علوم اسلامی تاکید کرد شیعیان اندونزی نیز سنت نذری دادن در ایام محرم را بسیار پر قوت برگزار می کنند . از غذاهای محلی تا نوعی فرنی که شبیه شله زرد ایرانی هاست در میان غذاهای نذری اندونزیایی ها وجود دارد که عمدتا خانواده ها آن را تدارک دیده و آن را درمیان عزاداران و یا همسایه های خود توزیع می کنند.
اگرچه تاکنون آمار دقیقی از تعداد شیعیان در اندونزی اعلام نشده اما برخی منابع غیررسمی این آمار را تا چند میلیون نفر نیز ذکر کرده اند.

مراکز ' اَبی ' ( دوستداران اهل بیت اندونزی) و 'ایجابی' (جماعت دوستدار اهل بیت در اندونزی) دو مرکز فرهنگی هستند که مراسم سوگواری های ماه محرم را بسیار باشکوه برگزار می کنند.
وی حضور زنان در مجالس سوگواری امام شهیدان و شهیدان کربلا را بسیار گسترده دانست و گفت: بانوان اندونزیایی همپای مردان در زنده نگه داشتن و احیای این مجالس سهم دارند و بر تهیه و توزیع نذروات هم مشارکت دارند.

به گفته این محقق علوم اسلامی در چند سال اخیر بانوان اندونزیایی روز ویژه ای را برای سوگواری بر علی اصغر امام حسین (ع) برپا می کنند که این مراسم روز جمعه گذشته در جاکارتا برگزار شد.
اندونزی بزرگترین کشور جهان اسلام در جنوب شرق آسیاست.
منبع: IRNA
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: