۰

اتهامات علیه حزب‌الله در پرونده ترور رفیق الحریری در دادگاه لاهه

یک روزنامه لبنانی فاش کرد افراد وابسته به «سی‌آی‌ای» و نیز اسرائیلی‌ها، اتهامات مورد نیاز دادگاه لاهه برای اقدام علیه حزب‌الله در پرونده ترور «رفیق الحریری» نخست‌وزیر پیشین لبنان را در اختیار این دادگاه قرار داده‌اند.
کد خبر: ۱۶۹۸۲۸
۱۳:۲۰ - ۲۰ شهريور ۱۳۹۷
به گزارش «شیعه نیوز»، امروز (سه‌شنبه) محاکمه غیابی چهار نفر از متهمان در ترور «رفیق الحریری» نخست وزیر پیشین لبنان در داگاه لاهه برگزار می‌شود و «سعد الحریری» نخست‌وزیر مأمور تشکیل دولت جدید، به همین منظور دیروز راهی هلند شد.

رفیق الحریری 13 سال پیش یعنی در 14 فوریه 2005 (17 بهمن 1383) بر اثر انفجار بر سر راه کاروان موتوری‌اش در بیروت به قتل رسید. چهار متهم مذکور «سالم جمیل عیاش، حسن حبیب مرعی، حسین حسن عنیسی واسد حسن صبرا» نام دارند.

روزنامه «الاخبار» در همین خصوص نوشت: دادگاه این بار لاهه با دفعات قبلی متفاوت است، نه تنها حامل هیچ موضوع جدیدی نیست و برای مدیریت فتنه سیاسی در لبنان برگزار می‌شود بلکه به معنای سیاسی فاقد صلاحیت است و میزان باور مردم نسبت به عملکرد آن بسیار پایین آمده است.

در ادامه این گزارش آمده است قوای سیاسی که در پشت پرده برگزاری این دادگاه قرار دارند و در بین آنها شخصیت‌های لبنانی و عربی هم هستند بر روی این دادگاه به عنوان اهرم فشاری علیه دشمنان آمریکا، غرب، اسرائیل و عربستان در منطقه و لبنان حساب باز کرده‌اند.

نشانه‌ها نشان می‌دهد تمایل اسرائیلی-آمریکایی- سعودی بسیاری برای تمرکز دوباره به اتهام‌زنی به حزب الله مبنی بر دست داشتن در ترور رفیق الحریری وجود دارد تا این جنبش را جنبشی تروریستی معرفی و با اعمال فشار بر احزاب لبنانی ، آنها را مجبور کنند تعاملات با این جنبش در سطح موسسات دولتی را قطع کنند.

الاخبار تصریح کرد تیم دادستانی دادگاه لاهه قصد دارد دایره اتهامات را گسترده کند به نحوی که به سطوح سیاسی در حزب‌الله برسد. رسوایی بزرگی که تیم دادستانی دادگاه لاهه امروز با آن روبروست، این است که پس از 13 سال نتوانسته هیچ دلیل قاطعی در محکوم کردن چهار نفر مذکور و نیز حزب‌الله ارائه دهد و فقط به برخی اطلاعات «دیتا» استناد کرده است.

بر اساس این گزارش، تیم دادستانی برای آماده کردن اتهامات از کارشناسان اسرائیلی و تیم‌های رسمی آمریکایی کمک گرفته است. الاخبار به اسنادی دست پیدا کرده که نشان می دهد دفتر «نورمن فارل» رئیس تیم دادستانی با تعدادی از این به اصطلاح کارشناسان قرارداد بسته و به آنها پول پرداخت کرده است؛ برآوردها نشان می‌دهد سه کارشناس مخفی در این زمینه «ریتا کاتس، متیو لِوِت و روبرت بایِر» نام دارند.

کاتس که دارای تابعیت اسرائیلی است، در ارتش این رژیم خدمت کرده و مدعی شده کارشناس امور تروریسم است. وی به دلیل فرصت کاری پیش آمده برای همسرش در یکی از مراکز پزشکی آمریکا به این کشور مهاجرات کرد. لوت مدیر سابق برنامه مبارزه با ترویسم مالی حزب الله در خزانه‌داری آمریکا و منبع اساسی اطلاعات و تحلیلات در دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکاست که وظیفه پیگیری حزب‌الله در جهان را بر عهده دارد. اما بایر افسر بازنشسته سی‌آی‌ای (سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا) است، وی پیشتر کتابی درباره کارش در این نهاد اطلاعاتی منتشر و در آن نوشته کارش در بیروت با جستجوی «عماد مغنیه» فرمانده شهید برجسته حزب‌الله آغاز شد.

قرار است دادگاه لاهه سال آینده (2019) حکم نهایی خود درباره این پرونده را صادر کند.

بنا به گزارش الاخبار، آنچه تا کنون تیم دادستانی لاهه در این پرونده ادعا کرده به شرح زیر است:

اول: نتایج تحلیل‌ها به عمل آمده از تلفن‌های همراه نشان می دهد گروهی وابسته به حزب الله در پشت پرده انفجار 14 فوریه 2005 هستند.

دادگاه بین المللی ویژه لبنان از مارس 2009 (اسفند 1387) تحقیق و محاکمه متهمان پرونده ترور رفیق الحریری را آغاز کرد و همچنان ادامه دارد.
منبع: FARS NEWS
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: