۰

گره تشکیل دولت لبنان حضور مسیحیان در کابینه است

منابع لبنانی اهمیت تاثیر وجود اختلافات میان احزاب مختلف لبنانی بر سر عادی سازی روابط بیروت و دمشق و مرتبط دانستن آن با تشکیل دولت لبنان را ناچیز دانستند و گفتند، عادی سازی روابط با سوریه یک موضوع اختلافی است و حریری معتقد است که این موضوع در مساله تشکیل دولت مطرح نیست.
کد خبر: ۱۶۸۵۰۰
۱۴:۴۹ - ۲۷ مرداد ۱۳۹۷
به گزارش «شیعه نیوز»، روزنامه فرامنطقه‌ای الحیاة نوشت: تشکیل دولت جدید لبنان پس از عقب نشینی برخی از احزاب این کشور خصوصا، حزب "جریان آزاد ملی"، مورد حمایت میشل عون، رئیس جمهوری کنونی لبنان از تفاهمات صورت گرفته میان سعد حریری، نخست وزیر لبنان و جبران باسیل، وزیر خارجه این کشور بار دیگر به مشکل برخورده است.

پیشتر حریری و باسیل توافق کرده بودند که سهم حزب جریان آزاد ملی و میشل عون ۱۰ وزیر در دولت ۳۰ نفره باشد که به دنبال این امر منابعی در جریان آزاد ملی اعلام کردند که اخبار منتشر شده مبنی بر موافقت این حزب با این توافق دقیق نیست.

در همین راستا چند منبع مسیحی به روزنامه الحیاة گفتند که در روزهای اخیر پس از مخالفت جریان آزاد ملی با سپردن یکی از وزارتخانه‌های اصلی به حزب القوات اللبنانیه اختلاف میان دو حزب جریان آزاد ملی و "القوات اللبنانیه" به ریاست سمیر جعجع بر سر سهم هر حزب در کابینه آتی بالا گرفت.

این منابع افزودند: این اختلافات تعدادی از رهبران جریان آزاد را به بررسی ایده کنار گذاشتن القوات اللبنانیه از دولت از طریق متقاعد کردن حریری به این مساله واداشته که سهم این جریان هفت وزیر به جای شش وزیر باشد و همچنین با دستیابی ولید جنبلاط، رهبر حزب سوسیال پیشرو به سه پست وزارتی و دادن یک پست وزارتی به حزب الکتائب و یک پست دیگر به جریان المرده به ریاست سلیمان فرنجیه موافقت شود تا جریان آزاد ملی از حضور بقیه وزیران مسیحی در دولت بهره‌مند شود.

این منابع گفتند، برخی رهبران جریان آزاد قصد دارند به رغم مشکلات در مسیر تبلیغات این طرح در سایه پایبندی حریری به اصولی در تشکیل دولت از جمله ایجاد ائتلاف توافق ملی دولتی که القوات اللبنانیه و حزب سوسیال جزئی از آن هستند ظرف روزهای آینده نظر میشل عون را فاش کنند

این منابع در ادامه تاکید کردند: گره اصلی پیش روی تشکیل دولت جدید که به بعد از عید قربان موکول شده، مربوط به اختلافات درباره نمایندگی احزاب مسیحی در این دولت است.

این منابع در ادامه اهمیت تاثیر وجود اختلافات میان احزاب مختلف لبنانی بر سر عادی سازی روابط بیروت و دمشق و مرتبط دانستن آن با تشکیل دولت لبنان را ناچیز دانستند، چراکه به گفته منابع نزدیک به حریری، عادی سازی روابط با سوریه یک موضوع اختلافی است و حریری معتقد است که این موضوع در مساله تشکیل دولت مطرح نیست.

همچنین چند منبع در جریان "المستقبل" اعلام کردند که واکنش سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان به اظهارات حریری به این معنا نیست که موضع و شرط حزب الله برای تشکیل حکومت عادی سازی روابط با دمشق است.

پیشتر، حریری در سخنانی گفته بود که وی موافق ازسرگیری روابط میان دمشق و بیروت نیست و هیچ بحثی در این باره وجود ندارد. در مقابل سیدحسن نصرالله نیز سه شنبه شب در سخنرانی خود، بی‌آنکه از حریری نامی ببرد، گفت: به رهبران دیگری که ما با آنان در موضوع رابطه با سوریه اختلاف نظر داریم، نصیحت می‌کنم که روی مواضعی که بعداً از آن عقب نشینی می‌کنند، پافشاری نکنند.

این منابع در ادامه اظهار داشتند: اینکه نخست وزیر زیر بار عادی سازی روابط با سوریه نمی‌رود در مقایسه با اختلافات داخلی مسیحی بر سر نفوذ در کابینه آتی  تاثیر چندانی بر تشکیل دولت ندارد.

این منابع گفتند: در حال حاضر تنها روابط سیاسی میان دمشق و بیروت تیره شده اما روابط امنیتی و اداری همچنان وجود دارد.

این منابع مسیحی ادامه دادند: به همین منظور حریری برای حل و فصل مسائل مربوط به سوریه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه را انتخاب کرده است. حریری طرح ابتکاری روسیه در مورد بازگشت آوارگان سوریه به کشورشان را دنبال و پیگیری می‌کند و اولین کسی بود که آن را دریافت کرد و دو روز پیش جورج شعبان، مشاور خود را در راس هیئتی به مسکو فرستاد تا تحولات آن را پیگیری کند.

این منابع در ادامه تاکید کردند: ریاست جمهوری روسیه به خوبی حساسیت اوضاع لبنان و موضوع عادی سازی روابط این کشور با نظام سوریه را درک کرده و از میزان تاثیر این موضوع اختلاف‌برانگیز بر ثبات لبنان که به مانند هر کشور دیگری از اولویت‌های آن بود، آگاه است و به همین منظور پوتین در هر صورتی حریری را در این باره تحت فشار قرار نمی‌دهد.

این منابع در پایان تصریح کردند: بر اساس توافق میان حریری و پوتین، معادله‌ای حاکم بر موضع مسکو نسبت به روابط دو جانبه لبنان و سوریه این است که دمشق در امور بیروت دخالت نکند و ریاست جمهوری روسیه موضوع روابط میان این دو را بر عهده بگیرد.
منبع: ISNA
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: