۰

دعای مستجاب پیامبر در حق شیعیان علی علیه‌السلام

آیت الله علوی بروجردی گفت: اگر هر تکنولوژی و هر صنعتی که مسلمان‌ها به آن احتیاج دارند اما در اختیار بیگانه است، واجب است بر جوانان مسلمان که آن را بیاموزند و این تکنولوژی را به دست بیاورند و مسلمان‌ها را از احتیاج به اجانب حفظ کنند.
کد خبر: ۱۶۷۹۵۲
۱۴:۳۲ - ۱۷ مرداد ۱۳۹۷
به گزارش «شیعه نیوز»، استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم در دیدار جمعی از حافظان قرآن کریم کشور پاکستان اظهار داشت: خیلی خوش‌حالم و برای خود توفیق می‌دانم که چهره‌های نورانی شما عزیزان را از نزدیک زیارت می‌کنم.

ارواح پاک شما عزیزان با قرآن جلیس شده و این موجب برکاتی است، هم در زندگی خود شما و هم در خانوادۀ شما و هم در سرزمینتان. توجه داشته باشید که آیه آیۀ قرآن که شما عزیزان در مقام حفظ یا فهمیدن مفاهیمش برمی‌آیید، پیامبر اسلام در مکه برای تک تک آن‌ها اذیت‌ها کشیده و کتک‌ها خورده است تا آن‌ها را به مردم برساند.

افراد بسیاری می‌خواستند که این آیات فراموش شود و این اسلحۀ سخن را از دست و زبان پیغمبر بگیرند. آن زمان قلم و کاغذ کم بود. اکثر مسلمان‌ها که مخلص بودند، آیات را در حافظۀ خودشان نگهداری می‌کردند و ائمۀ معصومین علیهم‌السلام از وجود مقدس امیرالمؤمنین تا فرزندان گران‌قدرشان، تمام همّشان این بوده که این قرآن آیه آیه محفوظ بماند و معانی صحیح این آیات بدون انحراف و کج‌فهمی‌ای که دیگران داشتند، به جامعۀ اسلامی عرضه شود. شما عزیزان امروز در همان راهی قدم می‌گذارید که پیغمبر اکرم و امیرالمؤمنین و فاطمه زهرا در آن قدم گذاشتند. تمام خطبۀ حضرت صدیقه کبری سلام الله علیها در مسجد، استدلال به آیات قرآن است. تسلط بی‌نظیری به قرآن داشتند و حکومت وقت را در مسجد مدینه با استناد به آیات قرآن استیضاح ‌کردند.

شکل‌دادن زندگی بر اساس مفاهیم قرآنی

بین جوامع شیعه هیچ فرقی نیست. همه شیعۀ علی‌بن‌ابی‌طالب علیه السلام هستیم. مرزهایی که بین ما هست، مرزهای جغرافیایی است. این مرزها واقعی نیست. هیچ مرزی بین دل‌های ما وجود ندارد. از نظر حوزه، از نظر مرجعیت شیعه و از نظر وجود مقدس حجت‌بن‌الحسن علیه‌السلام، همۀ این شیعیان فرزندان این مکتب هستند و ما باید در همه‌وقت به یاد هم و غمخوار هم باشیم. شما عزیزان این توفیق و افتخار را پیدا کردید که از عنفوان نوجوانی و از آغاز زندگی با این کلمات مبارک قرآن آشنا شوید. این توفیق از جانب خداست. اگر خدا نمی‌خواست، شما را به این مسیر هدایت نمی‌کرد. البته تصمیم شما هم مؤثر بوده است. حالا که وارد این مسیر شدید و این کتاب را حفظ می‌کنید، که حفظ آن هم ارزشمند است، دقت کنید که معانی و مفاهیم این آیات را هم به گوش جان بسپارید. وقتی با مفاهیم آشنا شدید، از حالا بنا بگذارید زندگی خودتان را بر اساس این قرآن شکل بدهید. وقتی انسان‌هایی مانند شما که به زلال فیض قرآنی دسترسی دارند، در عمل و در زندگی قرآنی حرکت نکنند، خود را از این فیض محروم کرده‌اند. آیا اگر انسان آب زلال و خنک و شیرین در اختیار داشته باشد، آب شور و گرم می‌نوشد؟

ما را قرآن بس است

الان قرآن در اختیار شماست. حرف‌های دیگر را رها کنید که دیگر به آن‌ها نیاز ندارید. قرآن در زندگی ما کفایت می‌کند. توجه داشته باشید که با همین قرآن، مسلمان‌ها موفق شدند دو ابرقدرت زمان خودشان، یعنی ایران و روم را زمین بزنند و قدرت اول دنیا باشند.

امروز مسلمانان ضعیف هستند و امریکا و اسرائیل با هفت هشت میلیون جمعیت دویست میلیون عرب را به اسارت گرفته است و زور می‌گوید.چرا؟ چون از قرآن جدا شدیم. اگر از قرآن جدا شویم و فاصله بگیریم، این ذلت‌ها هست. باید برای برخورداری از تعالیم قرآن و کسب  علم در رشته‌های مختلفی که مسلمان‌ها به آن احتیاج دارند، تلاش کنیم. در علم‌آموزی زن و مرد هم تفاوت ندارند. باید مسلمان‌ها را از تکنولوژی بیگانه بی‌نیاز کنیم. نباید محتاج دیگران باشیم. ما این فتوا را می‌دهیم که اگر هر تکنولوژی و هر صنعتی که مسلمان‌ها به آن احتیاج دارند اما در اختیار بیگانه است، واجب است بر جوانان مسلمان که آن را بیاموزند و این تکنولوژی را به دست بیاورند و مسلمان‌ها را از احتیاج به اجانب حفظ کنند. استعداد شما نه از امریکایی‌ها کمتر است و نه از اروپایی‌ها. اگر ما در عرصۀ علم بتوانیم حرف داشته باشیم، دیگر زیردست نخواهیم بود.

شما عزیزان الان در سنی هستید که قدرت فراگیری‌تان عالی است. در همۀ علوم از این حفظ قرآن بهره بگیرید. حفظ قرآن حافظۀ انسان را قوی می‌کند و استعداد هم به همین نسبت قوی می‌شود. من امیدوارم در آینده، هرکدام از شما از کسانی باشید که در علوم مختلف حرکت می‌آفریند و برای مسلمان‌ها افتخار کسب می‌‌کند. ما منتظریم هرکدام از شما عزیزان در آینده مبدأ و منشأ حرکات اجتماعی و علمی باشید و برای شیعه عزت درست کنید. منظورم از شیعه هم یعنی چهارصد میلیون شیعه از افریقا گرفته تا چین و ژاپن و… . امروز همه جای دنیا شیعه داریم. شیعه یعنی اسلام اصیل و اسلام اصیل یعنی شیعه.

دعای مستجاب پیامبر در حق شیعیان علی علیه‌السلام

ما از مشکلاتی که شما عزیزان در پاکستان دارید، مطلعیم. از فشارهایی که دشمنان بر شما می‌آورند باخبر و غصه‌داریم. ان‌شاءالله همان‌طور که تا الان دیده‌ایم، خدا روزبه‌روز دشمنان شما را رسواتر کند. با بمب‌گذاری و جلیقۀ انفجاری بستن، شیعه و عقیدۀ شیعه سرکوب نمی‌شود. شهادت ارثیۀ ماست. مگر سید الشهدا را که با اصحاب و اهل‌بیتش شهید کردند، از بین رفت؟ صدام حسین همین جمعیت زیارت اربعین را به مسلسل بست و قتل‌عام کرد؛ اما او رفت و اربعین ماند. جمعیت زائران اربعین را نمی‌توانند شمارش کنند و گفته می‌شود که بزرگ‌ترین اجتماع بشری است. ما چون علی در دلمان هست، می‌مانیم. پیغمبر اکرم در خطبۀ غدیر دعا کردند: «وانصر من نصره». ما اگر علی‌بن‌ابی‌طالب را نصرت کنیم، خدا نصرتمان می‌کند. «وَلَا تَهِنُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَنتُمُ الْأَعْلَوْنَ إِن کُنتُم مُّؤْمِنِینَ» (آل عمران، ۱۳۹). شما ناراحت و محزون نباشید. در مقابل مشکلات خودتان را نبازید و محکم باشید. چون شما مؤمنید، در رأس هستید. امیدواریم همه در کنار هم بتوانیم نام علی‌بن‌ابی‌طالب را برای نسل‌های آیندۀ خودمان به میراث بگذاریم و ارزش‌های اهل‌بیت علیهم‌السلام را منتقل کنیم و در عمل حلاوت اسلام را به دیگران بچشانیم، ان‌شاءالله.
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: