۰

آمادگی رهبران کرد سوریه برای همکاری نظامی با دمشق علیه آنکارا

رهبران کردهای سوریه احتمال اینکه توافق‌های محدود آنها با دولت سوریه در این مرحله به یک همکاری نظامی مشترک جهت آزادسازی مناطق شمال سوریه از جمله مناطق تحت کنترل مستقیم و غیرمستقیم ترکیه منجر شود را بعید ندانستند.
کد خبر: ۱۶۷۴۵۳
۱۴:۴۷ - ۰۹ مرداد ۱۳۹۷
به گزارش «شیعه نیوز»، صالح مسلم، رئیس سابق حزب اتحاد دموکراتیک سوریه در گفت‌وگویی با خبرگزاری آلمان با وجود اینکه تاکید کرده بود، هدف اصلی از ورود به توافق‌ها با دولت سوریه اساسا علیه ترکیه نیست، گفت: احتمال بسیاری وجود دارد که همکاری‌های نظامی در این راستا پذیرفته شوند.

مسلم گفت: نمی‌توانیم بپذیریم بخشی از خاک سوریه چه به صورت مستقیم، چه غیرمستقیم در اشغال بماند. این وضعیت باید پایان یافته و تمامی اراضی سوریه آزاد شوند، احتمال دارد ما برای آزادسازی خاک کشورمان از اشغال ترکیه همکاری‌های نظامی با دمشق داشته باشیم.

رئیس سابق حزب اتحاد دموکراتیک سوریه تاکید کرد: مساله این نیست که آنها در عفرین (که شبه‌نظامیان مورد حمایت آنکارا پس از درگیری با نیروهای کرد کنترل آن را به دست گرفتند)، در مقابل کمک ما به آنها در ادلب (که دمشق اعلام کرده به زودی عملیات برای آزادسازی آن را از کنترل شبه‌نظامیان وابسته به آنکارا آغاز خواهد کرد) به ما کمک خواهند کرد، بلکه مساله اینست، در صورت گسترش دایره توافقات موجود، ما در کنار یکدیگر تلاش خواهیم کرد، همه به یاد دارند، پیش از سقوط عفرین، ما از دولت سوریه خواستیم در راستای حفظ حاکمیت سوریه وارد میدان شود اما متاسفانه دمشق در دفاع از عفرین کوتاهی کرد اما ما همچنان به حق خود در دفاع از خاک سوریه و حاکمیت آن پایبند هستیم.

این مسؤول سابق حزب اتحاد دموکراتیک سوریه اینکه نیروهای سوریه دموکراتیک (قسد) و شاخه سیاسی آن یعنی شورای سوریه دموکراتیک پیش از آغاز مذاکرات با دمشق با آمریکا رایزنی کرده‌اند را رد کرد و گفت: تصمیم سیاسی ما به دست خودمان است نه طرف دیگری، زمانی که شرایط را برای آغاز مذاکرات مناسب ببینیم، کار را بلافاصله آغاز می‌کنیم، جایز است که ما آمریکایی‌ها یا روس‌ها را در جریان اقدامات‌ خود قرار دهیم و این اتفاق افتاد اما تنها در حد اطلاع‌رسانی بود و ما منتظر موافقت یا عدم موافقت آنها با این موضوع نماندیم.

مسلم اینکه تغییرات به وجود آمده در سوریه و تمایل آمریکا به کنار نگه داشتن خود ترغیب‌کننده رهبران کرد به توافق با دمشق جهت حفظ دستاوردها و جایگاه‌شان در مذاکرات آتی درباره آینده سوریه باشد را تکذیب کرد و گفت: این مساله با هیچ گونه تحولاتی در ارتباط نیست، ما از ابتدا خواستار آغاز گفت‌وگو بودیم اما دمشق با این خواسته ما مخالفت می‌کرد، دولت سوریه در اتخاذ این گام‌ها به دلیل منافع خود مردد بود اما زمانی که دمشق در این زمینه ابراز تمایل کرد، هیئتی از تمامی تشکل‌های دموکرات و نه فقط کردها بلکه اعراب و سریانی‌ها برای مذاکره به دمشق رفتند، بحران سوریه به مرحله‌ای رسیده که لازم است همه طرف‌های سوری نشست‌هایی را برگزار کنند.

رئیس سابق حزب اتحاد دموکراتیک سوریه گفت: همه و در راس آنها دولت می‌دانند که سوریه نمی‌تواند به وضعیت قبل خود برگردد و باید سوریه جدیدی با قانون اساسی و قوانینی جدید ایجاد شود، طبق اعلام هیئتی که به دمشق سفر کرده بود، دولت سوریه تعهد داده که حاکمیتی غیرمتمرکز ایجاد شود، نمونه‌های بسیاری در این زمینه در جهان وجود دارند و ما نمی‌دانیم که مذاکرات در عمل ما را به کجا خواهند برد اما ما طرح خود را برای حکومت خودگردان کردها و دموکراسی در کشور داریم که در صورت ارائه، احتمالا مورد قبول قرار می‌گیرد.

مسلم تاکید کرد: مشکل نام‌گذاری‌ها نیست، مهم آن است که حاکمیتی غیرمتمرکز که حقوق دموکراتیک همه را محقق کند، برقرار شود.

وی با اشاره به اینکه مسایلی چون آینده سلاح‌ها و نیروهای قسد و نفت در مذاکرات مطرح خواهند شد، گفت: وضعیت نیروهای قسد و آینده آنها در مذاکرات مطرح خواهند شد، به هر حال، ما درباره نزدیک به ۷۰ هزار تن از فرزندان سوریه صحبت می‌کنیم و باید ساختاری برای ادغام آنها در سامانه دفاعی سوریه ایجاد شود و منابع نفتی نیز دارایی همه مردم سوریه است.

الهام احمد، رئیس هیئت اجرایی شورای سوریه دموکراتیک نیز تاکید کرد، مناطق خودگردان در شمال و شرق سوریه از زمان تشکیل در سال ۲۰۱۳ نقش مهمی داشته‌اند.

الهام احمد که ریاست هیئت شورا در سفر اخیر به دمشق را بر عهده داشت، افزود: کنار گذاشتن مساله مناطق اداره خودگردان آسان نیست، این کار نیازمند بررسی گسترده درباره کل اوضاع سوریه و به شکل خاص نظام حکومتی است.

رئیس هیئت اجرایی شورای سوریه دموکراتیک با وجود اینکه آغاز همکاری‌های نظامی با دمشق را بعید نمی‌داند، تاکید کرد: ورود به مذاکرات برای دستیابی به توافق‌هایی با دمشق علیه ترکیه انجام نمی‌شود.

احمد در ادامه اینکه در دیدار هیئت این شورا با نمایندگانی از دمشق به هر نحوی به مساله اسرای هر دو طرف و احتمال تبادل آنها پرداخته شده باشد را تکذیب کرد.

همچنین او اینکه مساله درخواست‌ها برای تحویل رهبران داعشی محبوس در زندان‌های دولت خودگردان کردها بررسی شده باشد را تکذیب کرد و گفت: همه رهبران داعشی که در این زندان‌ها هستند، نه به دمشق و نه به آمریکا و نه هیچ طرف دیگری تحویل داده نمی‌شوند،‌ آنها نزد ما می‌مانند و ما تنها آنها را به کشورهای خودشان –درصورتی که بخواهند- تحویل خواهیم داد و این اقدام نیز به شکل رسمی و در برابر دیدگان جامعه جهانی انجام خواهد شد.
منبع: ISNA
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: