۰

ناکارآمدی سیستماتیک عربستان و امارات در مقابل توان موشکی انصارالله یمن

نظامیان سعودی که سال‌هاست با دلار‌های نفتی صبح خود را در پادگان‌ها شب می‌کردند، چهار سالی است وارد باتلاق یمن شده‌اند و اکنون و با قدرت‌نمایی نیرو‌های جنبش انصارالله، می‌توان ناتوانی ائتلاف عربی را به‌خوبی در یمن مشاهده کرد.
کد خبر: ۱۶۶۷۷۳
۱۴:۵۶ - ۳۰ تير ۱۳۹۷
به گزارش «شیعه نیوز»، با حملات پهپادی و موشکی دو روز اخیر جنبش انصارالله به پالایشگاه نفتی آرامکو و فرودگاه جیزان عربستان، بیش از پیش ناکارآمدی سیستم‌های دفاعی سعودی‌ها به‌ویژه در مقابل حملات موشکی مشخص شد. آمریکایی‌ها پیشتر در گزارش‌های خود ساختار نظامی عربستان را با بودجه هنگفتی که در اختیار دارند و تسلیحاتی که دریافت می‌کنند، جزو ۱۰ قدرت نظامی جهان قلمداد می‌کردند.

پایگاه خبری العربی‌الجدید در گزارشی می‌نویسد: «عربستان و امارات که از خریداران عمده سلاح‌های آمریکا هستند، چهار سالی است وارد جنگ با یمن شده‌اند، کشوری که از فقیرترین کشور‌های جهان به‌شمار می‌رود. باوجود این، آنجا تبدیل به باتلاقی شده است که بعید به نظر می‌آید به این زودی‌ها بتوانند از آنجا خارج شوند.»

باوجود فقیر بودن این کشور، نیرو‌هایی انقلابی همچون جنبش انصارالله هستند که با مقاومتی جانانه توانسته‌اند نقشه‌های شوم ائتلاف عربی را بخوانند و آن را نقش بر آب کنند. روزنامه هاآرتص چاپ رژیم صهیونیستی درباره تقابل نیرو‌های مقاومت یمن با ارتش‌های تا بن‌دندان مسلح عربستان و امارات می‌نویسد: «ارتش‌های عربستان و امارات جزو پول‌دارترین نیرو‌های نظامی جهان به‌شمار می‌روند. تنها بودجه نظامی عربستان در سال ۲۰۱۷ از روسیه نیز فراتر رفته است، روس‌هایی که سومین بودجه نظامی را در جهان معادل ۶۹.۴ میلیارد دلار به خود اختصاص داده‌اند. با وجود این، مشکلات و محدودیت‌های نظامی سعودی‌ها باعث شده است تا آن‌ها با در دست داشتن بودجه هنگفت و خرید‌های سرسام‌آور تجهیزات نظامی در یمن ناکام بمانند.»

از سوی دیگر سال‌هاست که عربستان وارد یک جنگ گسترده منطقه‌ای نشده و همین موضوع باعث شده است تا نظامیان سعودی که با پول و دلار‌های نفتی صبح خود را در پادگان‌ها شب می‌کردند، اسیر یک بی‌تجربگی مفرص نظامی شوند و نتوانند و بهتر اینکه بگوییم ندانند از ورود به جنگ یمن چه می‌خواهند. به باور تحلیلگران ارشد منطقه‌ای، سعودی‌هایی که از سال ۱۹۹۱ تاکنون حتی در جنگ کوچک شرکت نکردند، نمی‌توانند با نیرو‌های انصاراللهی تقابل نظامی داشته باشند که در پیشینه خود تجربه چند دهه جنگ چریکی و پارتیزانی را دارند.

عربستان و امارات در هفته‌های اخیر در تلاش مذبوحانه‌ای به‌دنبال تصرف شهر بندری حدیده واقع در غرب یمن هستند، تلاشی که اکنون به بن بست خورده است. نیرو‌های انصارالله در مقابل این گستاخی، موشک‌های خود را روانه شهر اقتصادی جیزان عربستان کردند، شهری که شرکت نفتی آرامکو در آن قرار دارد.

در ارتش عربستان یک ساختار عملیاتی به‌شدت بسته وجود دارد که در آن فرماندهی و وفاداری از بالا به پایین معنا می‌یابد. در این ساختار، شاهزاده‌ها و خاندان سلطنتی خدمت سربازی ندارند که این خود نوعی بی‌عدالتی در جامعه به‌شمار می‌رود. در چنین ساختاری است که محمد بن‌سلمان از سوی پدرش به‌عنوان ولیعهد عربستان انتخاب می‌شود. این شاهزاده که وزیر دفاع نیز هست اکنون همه اعتبار و آبرویش را بر سر جنگ یمن گذاشته و مدعی است که می‌خواهد جلوی نفوذ ایران را در غرب آسیا بگیرد، موضوعی که به ظاهر موجودیت حکام عرب را به خطر انداخته است.

باوجود این، بن‌سلمان نگران تلفات جنگ در یمن است و در چهار سال جنگ، هیچ آمار رسمی از تلفات نظامیان سعودی منتشر نکرده است. در نهایت اینکه با قدرت‌نمایی نیرو‌های جنبش انصارالله، اکنون می‌توان ناتوانی ائتلاف عربی را به‌خوبی در یمن مشاهده کرد، موضوعی که دو عامل اصلی دارد؛ نخست، اینکه انصارالله در موقعیت بسیار خوبی برای مقابله با نیرو‌های خارجی قرار گرفته است و دوم، اینکه باوجود همه تلاش‌ها و همکاری‌های گسترده میان امارات و عربستان در عرصه جنگ یمن، نظامیان سعودی دچار نوعی ناکارآمدی سیستماتیک شده‌اند.

روی هم رفته عربستان و امارات زمانی که وارد جنگ یمن شدند، هرگز فکر نمی‌کردند روزی فرارسد که نتوانند خود را از باتلاق این جنگ نجات دهند و در آن دست و پا بزنند و جنگ یمن ثروت این دو کشور نفت‌خیر را نابود کرده است. امارات و عربستان معتقد بودند تنها در چند هفته می‌توانند یمنی‌ها را تسلیم خود کنند، ولی بعد از گذشته سه سال عربستان بیش از ۱۰۰ هزار حمله انجام داده و هزینه‌های نظامی‌اش به چند میلیارد رسیده است. این حملات نتیجه‌ای که نداشته هیچ، باعث ویرانی بیشتر و کشته شدن هزاران یمنی شده است و مشاهده می‌کنیم که یمنی‌ها همچنان مقاوم در مقابلشان ایستاده‌اند.




ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: