۰

حوزه علمیه استان البرز را بهتر بشناسیم

حوزه علمیه البرز ۱۰ مدرسه دارد که البته دهمین مدرسه امسال در شهرستان نظرآباد آغاز به کار خواهد کرد. هشت مدرسه این استان، بلندمدت و دو مدرسه طالقان و محمدشهر سفیران هدایت می باشند. در کنار این مدارس، دو مرکز تخصصی شیعه شناسی و مشاوره اسلامی در مقطع سطح سه نیز فعالیت دارند.
کد خبر: ۱۶۲۴۳۳
۰۹:۳۰ - ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۷
به گزارش «شیعه نیوز»، استان البرز به مرکزیت کلانشهر کرج از شرق و جنوب شرقي به تهران، از شمال به مازندران، از جنوب به استان مركزي و از غرب به استان قزوین محدود است. وضع فرهنگی کرج به لحاظ مهاجر پذیر بودن و سرعت توسعه شهری و اجتماعی، وضعیت خاصی است و باید در برنامه ریزی ها و اجرای برنامه های فرهنگی توجه ویژه ای به این منطقه از ایران اسلامی عزیز شود و با تقویت نهادهای فرهنگی به ویژه حوزه های علمیه، وضع فرهنگی منطقه ارتقاء یابد.

حوزه علمیه البرز 10 مدرسه دارد که البته دهمین مدرسه امسال در شهرستان نظرآباد آغاز به کار خواهد کرد. هشت مدرسه علمیه این استان، بلندمدت بوده و دو مدرسه طالقان و محمدشهر سفیران هدایت می باشند.

در کنار این مدارس، دو مرکز تخصصی شیعه شناسی تحت اشراف آیت الله العظمی مکارم شیرازی و مرکز مشاوره اسلامی در مقطع سطح سه نیز فعالیت داشته و طلاب واجد شرایط در این مراکز مشغول تحصیل هستند.

حجت الاسلام والمسلمین خوئینی، مدیر حوزه علمیه استان البرز در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» به معرفی حوزه استان و ظرفیت ها، برنامه و فعالیت های آن پرداخته که حاصل این گفتگو را در ادامه می خوانید.

* ضمن تشکر از وقتی که به ما اختصاص دادید، لطفا ابتدا گزارشی از کارهایی که در حوزه علمیه استان البرز انجام شده است بفرمایید و اینکه چه شد که شما به عنوان مدیر حوزه علمیه این استان البرز منصوب شدید و پیش از آن در چه سمتی مشغول فعالیت بودید؟

بسم الله الرحمن الرحیم. تشکر می کنم از شما و امیدوارم در فعالیت خودتان که کار بسیار موثری است، موفق باشید. بنده در سال 1370 وارد حوزه شده و از سال 1377 در قم حضور پیدا کردم. همزمان در مؤسسه آموزشی-پژوهشی امام خمینی(ره)، رشته معارف اسلامی کلام را تا کارشناسی ادامه دادم و چند سالی هم درس خارج شرکت کردم تا اینکه از سال 1387 به کرج بازگشتم. از همان سال اول حضور در کرج، تدریس را آغاز کرده و بحمدالله تا امروز ادامه دارد .

یک سال پس از حضور در کرج، به عنوان مدیر مدرسه علمیه امام جواد (ع) سفیران هدایت محمدشهر شروع به خدمت کرده و شش سال هم در این پست بودم.

از سال 1394 تا مرداد 1396 هم به عنوان معاون آموزش مدیریت حوزه علمیه استان مشغول به فعالیت بوده و از ابتدای شهریور 1396 هم به عنوان مدیر حوزه علمیه استان البرز مشغول خدمت شدم.

* حوزه علمیه البرز چند مدرسه علمیه و مرکز تخصصی دارد؟

حوزه علمیه البرز 10 مدرسه دارد که البته دهمین مدرسه امسال در شهرستان نظرآباد آغاز به کار خواهد کرد. هشت مدرسه علمیه این استان، بلندمدت بوده و دو مدرسه طالقان و محمدشهر سفیران هدایت می باشند.

در کنار این مدارس علمیه، دو مرکز تخصصی شیعه شناسی تحت اشراف آیت الله العظمی مکارم شیرازی و مرکز مشاوره اسلامی برای طلاب سطح سه نیز فعالیت داشته و طلاب علاقمند در این مؤسسات مشغول به تحصیل هستند.

مرکز تخصصی شیعه شناسی قریب به شش سال است که شروع به فعالیت کرده و به تعبیری زیر مجموعه مرکز شیعه شناسی قم فعالیت می کند، اما دروس رشته تخصصی مشاوره اسلامی به صورت دوره برگزار می شود.

* در استان البرز چند طلبه مشغول به فعالیت هستند؟

طلاب تحت برنامه استان که در سامانه نجاح ثبت نام کرده اند، یک هزار و 50 نفر می باشند، اما طبیعتا تعداد طلاب بیشتر از این آمار است؛ چرا که شاید برخی ثبت نام تحصیلی در این سامانه نداشته و نام آنان ثبت نشده باشد.

* چه تعداد از اساتید حوزوی در استان البرز مشغول به تدریس هستند؟

در حال حاضر قریب به 84 استاد حکم دار در استان البرز مشغول به تدریس در سطوح گوناگون بوده و نماینده محترم ولی فقیه در استان البرز نیز به تدریس خارج فقه مشغول می باشند، البته هنوز این درس خارج رسمی نشده، اما مقدمات آن فراهم شده تا این درس نیز در استان البرز رسمی شود.

* حوزه علمیه البرز برای سال جدید ظرفیت پذیرش چه تعداد طلبه پایه یک دارد؟ برای جذب دانش آموزان مستعد چه کارهایی انجام داده اید؟

قریب به 200 نفر ظرفیت پذیرش داریم و برای جذب دانش آموزان هم از طریق مدیران مدارس آموزش و پرورش، طلاب طرح هجرت، طلاب مدارس امین و طلاب طرح روشنا که همان مدارس تیزهوشان بوده و هزینه آن از طریق آموزش و پرورش تأمین می شود، اقداماتی را انجام داده و به اطلاع دانش آموزان سطح استان رسانده ایم.

موضوعی هم که از اهمیت ویژه ای برخوردار است، تبلیغات در شبکه های سراسری است و انتظار می رود مدیریت حوزه های علمیه برای تبلیغ پذیرش حوزه های علمیه در صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران برنامه ای داشته باشد.

* برنامه خاصی برای مدارس امین و روشنا دارید؟

قرار شده در استان مساعدتی شود تا بتوانیم طلاب بیشتری را در طرح روشنا و مدارس امین پذیرش کنیم که در این راستا تا 200 نفر ظرفیت پذیرش وجود دارد و تا الان هم بین ۷۰تا ۸۰ نفر ثبت نام و در دوره دانش افزایی شرکت کرده اند.

* آیا برای مابقی مدارس استان البرز هم برنامه ای دارید؟

طرح های ما در تمام مدارس سطح استان البرز در حال اجراست. خوشبختانه سطح همکاری ها هم در سطح استان میان آموزش و پرورش، حوزه علمیه و نمایندگی ولی فقیه در استان بسیار خوب است و حتی نماینده محترم ولی فقیه در استان البرز در تمام جلسات شورای حوزه علمیه شرکت می کنند و این باعث شده که سیر همکاری ها در استان ما به خوبی طی شود.

البته بنده در بحث مدارس امین این نکته را هم مطرح کنم که ما می خواهیم مدارس آموزش و پرورش را داشته باشیم و به همین خاطر مجبوریم طلبه ها را که تعدادشان بسیار کمتر از ظرفیت موجود در استان است به مدارس بفرستیم؛ از طرفی کل مدارس استان شیفت صبح است و این مسئله سبب می شود که طلبه ها درس ها را به صورت غیر حضوری بخوانند و از فضای درس دور شوند که در این زمینه هم باید چاره ای اندیشیده شود.

* در این زمینه دوره هایی هم برای طلاب دارید؟

هم برای خواهران طلبه، هم برادران طلبه دوره هایی را پیش از اعزام به مدارس آموزش و پرورش برگزار می کنیم تا با اطلاعات بهتر وارد فضای آموزشی شوند.

* یکی از تأکیدات رهبر انقلاب در سال های اخیر، موضوع حوزه انقلابی است. حوزه علمیه البرز در این زمینه چه گام هایی برداشته است؟

جدیدترین برنامه ما در همین روزها، نخستین جلسه شورای حوزه علمیه استان با موضوع حوزه انقلابی است که برگزار شده است. نهم اردیبهشت نیز همایشی با موضوع «حوزه انقلابی» برای همه طلاب حوزه استان برگزار شد.

همچنین مقرر شده با اساتید جوان استان نیز جلساتی داشته باشیم تا بتوانیم موضوع حوزه انقلابی در این استان به صورت پررنگ تر اجرا شود.

از دیگر برنامه های ما برگزاری جلسات رسانه ای و اجتماعی برای اساتید و طلاب است که در این راستا از سردبیر خبرگزاری حوزه نیز برای برگزاری کارگاه دعوت کرده ایم. بحمدلله فضای اساتید و مدیران مدارس ما فضایی انقلابی است و نماینده ولی فقیه استان نیز از مواضع انقلابی محکمی برخوردار بوده و برنامه های مناسبی دارند؛ البته سلایق متفاوت سیاسی در این استان نیز وجود داشته، اما غلبه با روحانیت انقلابی است.

* اعضای شورای حوزه استان البرز متشکل از چه بزرگوارانی است؟

این شورا متشکل است از آیت الله سید محمدمهدی حسینی همدانی به عنوان رئیس شورا، حجت الاسلام والمسلمین سید کاظم مدرسی، حجت الاسلام والمسلمین سید فضل الله حسینی، حجت الاسلام والمسلمین سید محمود مدرسی، حجت الاسلام والمسلمین کریمی، حجت الاسلام والمسلمین ایمانی و بنده به عنوان دبیر شورا می باشد.

* بحث تحول در حوزه هم بعد از اینکه آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه شده اند خیلی جدی شده است. در استان البرز در این زمینه چه کارهایی انجام پذیرفته است؟

به نظر می آید که چند کار اساسی وجود دارد که باید در شهرستانها صورت بگیرد که هم برنامه هایی ریشه ای است؛ هم برکات زیادی دارد.

یکی از این فعالیت ها، رسمی کردن درس خارج در استان هاست. درس خارج وقتی رسمی شود طلبه های خروجی استان دوباره برگشته و پای درس می نشینند که برکات زیادی دارد.

ورود رشته های تخصصی  به  استان ها از دیگر لوازمات تحول در حوزه است که در نظر داریم رشته های تخصصی دیگری را وارد استان البرز کنیم. بسیاری از طلاب برای اجتهاد وارد قم نمی شوند؛ بلکه به دنبال تخصص هستند که در این صورت اگر رشته های تخصصی وارد شهرستان ها شود، بسیاری از طلاب از شهر خود خارج نشده و ثمرات بسیاری خواهد داشت.

اگر بتوانیم در آینده زمینه هایی فراهم کنیم که مثلا مدرسه تخصصی فقه راه بیندازیم خیلی عالی خواهد بود. یا مدرسه تخصصی حقوق جزا. این موارد، هم می تواند بحث آموزش را ارتقا دهد و هم می تواند بابی برای جذب طلبه ها شود. در کنار اینها بحث مدارس هم بسیار اهمیت دارد. در اجلاسیه اخیر که همه مدیران مدارس به قم دعوت شدند مبحثی مطرح شد تحت عنوان استاد محوری. یعنی محوریت باید با استاد باشد و حتی اگر شخصی مدیر است، بخاطر این محور باشد که استاد هم هست. در این صورت رویکرد حوزه رویکردی علمی می شود.

در بحث آموزش تحول های خوبی رخ داده است. ما در استان البرز گروه های علمی را در مدارس شکل داده ایم و بحث 5 نمره پژوهش هم بسیار موثر خواهد بود. جشنواره علامه حلی هم کار بسیار خوبی بود که در اسفند ماه انجام شد که باعث ایجاد نشاط و رونق علمی در میان طلبه ها می گردد.

* در پایان از مشکلات و کمبودهای حوزه علمیه استان البرز برای ما بفرمایید.

به هر حال مشکلات چیزی نیست که تمامی داشته باشد؛ اما بحمدالله وضعیت حوزه ما خصوصا شورای حوزه استان نسبتا خوب است و حمایت های خوبی می شود که نقطه قوتی برای ماست. مدیران ما مدیران خوبی هستند و فضای طلبه های ما فضای بسیار خوبی است و احساس بنده این است که فضا در استان البرز برای کار کردن آماده است و روند کارهای کلان حوزه علمیه خصوصا رویکرد هایی که از سوی مرکز مدیریت برنامه ریزی و اجرا می شود، بسیار مناسب بوده و جای امیدواری برای آینده دارد.
منبع: HAWZAH NEWS
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: