۰

اجرای طرح بازگشایی مساجد انگلیس

مساجد سراسر انگلیس امروز یکشنبه برای چهارمین سال متوالی در حالی به استقبال طرح «از مسجد من دیدن کنید» رفتند که حمله تروریستی خرداد ماه گذشته به نمازگزاران مسجد فینزبری در شمال لندن، ویژگی خاصی به اجرای این طرح داده است.
کد خبر: ۱۵۸۳۸۹
۱۵:۲۴ - ۲۹ بهمن ۱۳۹۶
به گزارش«شیعه نیوز»، نمازگزاران مسجد فینزبری در ایام پایانی رمضان گذشته پس از ادای نماز عشاء و در حالی که از مسجد خارج می شدند، هدف حمله با خودرو قرار گرفتند و در اثر آن ده ها تن زخمی و یک نفر کشته شدند.

«درن آزبورن» مهاجم این حمله تروریستی در دادگاه اعتراف کرد که در ابتدا قصد داشته به راهپیمایی روز قدس حمله و «جرمی کوربین» رهبر حزب کارگر را زیر کند اما به دلیل تدابیر امنیتی از سوی پلیس لندن قادر به انجام نقشه خود نبوده است. وی دو هفته پیش از سوی دادگاهی در لندن مجرم شناخته و به 43 سال حبس محکوم شد.

جرمی کوربین نماینده مجلس عوام انگلیس از حوزه «ایزلینگتون نورث» است که مسجد فینزبری در این منطقه واقع شده است. انتظار می رود وی همانند سال های گذشته امروز از این مسجد دیدن و در رابطه با تحولات اسلام هراسی صحبت کند.
بر اساس اعلام شورای مسلمانان بریتانیا به عنوان مجری طرح «از مسجد من دیدن کنید»، بیش از 200 باب مسجد در سراسر انگلیس، اسکاتلند، ولز و ایرلند شمالی، امسال در اجرای این طرح شرکت کرده و درهای خود را به روی مردم باز کرده اند.

این نهاد اسلامی هدف از اجرای این طرح را آشنایی پیروان سایر ادیان با اسلام و مقابله با جریانات اسلام هراسی، به‌ویژه خیزش جریانات راست افراطی و ضد اسلامی اعلام کرده است. اجرای طرح یادشده همچنین فرصتی را فراهم می آورد تا بازدیدکنندگان از همه ادیان و مذاهب و حتی افراد بی‌دین در یکی از مساجد شرکت‌کننده در این طرح، حضور یابند، سئوالات خود را مطرح کنند و ضمن بازدید از برنامه های متنوعی که تدارک دیده شده با مسئولان مساجد چای و تنقلات صرف کنند.

مرکز اسلامی انگلیس (نهاد وابسته به دفتر مقام معظم رهبری) از سازمان هایی است که امسال برای اولین بار به فهرست شرکت کنندگان طرح «از مسجد من دیدن کنید» اضافه شده است.
حجت الاسلام و المسلمین محمد علی شمالی رئیس مرکز اسلامی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به این مطلب که یکی از اهداف راهبردی سازمان تحت امرش، گسترش روابط دوستانه با همسایگان و افرادی است که در نزدیکی آن ساکن هستند، افزود: طرح سراسری از مسجد من دیدن کنید که تبلیغات گسترده ای در مورد آن صورت گرفته است، زمینه دوستی مسلمانان با پیروان سایر ادیان را فراهم آورده و فضای اسلام هراسی در جامعه را کاهش دهد.

بر اساس یک نظر سنجی صورت گرفته به سفارش شورای مسلمانان بریتانیا، 70 درصد مردم انگلیس طی سال های اخیر از مکان های عبادی سایر مذاهب دیدن نکرده اند. این نظر سنجی همچنین نشان می دهد که 90 درصد انگلیسی ها حتی یک بار هم از درون مسجد بازدید نکرده اند.

کارشناسان سیاسی در انگلیس بر این باورند که رای مردم این کشور به خروج از اتحادیه اروپا، نقش مهمی در افزایش فضای اسلام هراسی و نفرت علیه مسلمانان داشته است. گزارش نهادهای اسلامی در انگلیس نیز حاکی از افزایش بی سابقه این قبیل جرائم، به ویژه علیه زنان مسلمان است.

طبق آخرین آمار رسمی دولت انگلیس از 65 میلیون و 600 هزار نفر جمعیت انگلستان، بیش از 3 میلیون و 114 هزار نفر مسلمان هستند.
منبع: IRNA
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: