۰

استفاده ائتلاف عربستان از قحطی یمن به عنوان ابزار جنگی

خبرگزاری رویترز به نقل از کارشناسان سازمان ملل طی گزارشی می‌نویسد که ائتلاف عربستان از تهدید به گرسنه نگه‌داشتن به عنوان یک ابزار جنگی در یمن استفاده می‌کند.
کد خبر: ۱۵۸۳۲۵
۱۶:۱۵ - ۲۸ بهمن ۱۳۹۶
به گزارش«شیعه نیوز»،  خبرگزاری رویترز به نقل از کارشناسان سازمان ملل طی گزارشی می‌نویسد که ائتلاف عربستان از تهدید به گرسنه نگه‌داشتن به عنوان یک ابزار جنگی در یمن استفاده می‌کند.

در این گزارش آمده است که شورای امنیت سازمان ملل پیشنهاد انگلیس مبنی بر تمجید از عربستان سعودی و امارات که متعهد به پرداخت یک میلیارد دلار برای کاهش بحران یمن شده‌اند را مورد بررسی قرار می‌دهد اما کارشناسان سازمان ملل اعلام کرده‌اند که ائتلاف به سرکردگی عربستان از «تهدید به گرسنه ماندن به عنوان ابزار جنگی» استفاده می‌کند.

پیش نویس این بیانیه که رویترز به آن دست یافته است درباره کشتار غیرنظامیان و همچنین محدودیت واردات کمک‌های بشردوستانه ابراز نگرانی کرده و خواستار اجازه ورود این کمک‌ها به یمن شده است.

رویترز می‎افزاید: کارشناسان مستقل سازمان ملل که بر تحریم‌ها علیه یمن نظارت دارند به شورای امنیت گزارش داده‌اند بستن گذرگاه‌ها در برخی از مناطق یمن به منزله استفاده از تهدید به گرسنه ماندن به عنوان ابزار جنگی است.

اخیرا اداره امور بشردوستانه سازمان ملل نیز درباره اوضاع بحرانی یمن هشدار داده و اعلام کرد که بیش از سه‌ چهارم از جمعیت این کشور نیاز فوری به کمک‌های بشردوستانه دارند.

بر اساس این گزارش 22.2 میلیون نفر در یمن که 76 درصد از کل جمعیت این کشور هستند نیاز فوری به کمک‌های بشردوستانه داشته و 8.4 میلیون نفر نیز در آستانه قحطی قرار دارند که این آمار در سال گذشته 6.8 میلیون نفر بوده است.

تلاش‌های سازمان ملل برای مقابله با آنچه که آن را به عنوان بدترین بحران انسانی در جهان توصیف کرده است، در پی اقدام ائتلاف عربستان در بستن گذرگاه‌های یمن با مشکل مواجه شده است.

در همین حال سازمان جهانی بهداشت نیز درباره شیوع بیماری دیفتری در یمن هشدار داده و اعلام کرد که تاکنون 678 نفر در این کشور به بیماری دیفتری مبتلا و 48 نفر نیز در اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده‌اند.

این در حالی است که شمار افراد مبتلا به وبا نیز در کشور یمن از مرز یک میلیون نفر گذشته است.

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در ماه دسامبر سال گذشته با هشدار درباره وضعیت ناگوار مردم یمن که بیش از هزار روز شاهد حملات سعودی بوده‌اند، اعلام کرد، «یمن از گرسنگی در حال مرگ است».

این گزارش‌ها در حالی مطرح می‌شوند که کشورهایی مانند انگلیس همچنان با فروش سلاح به عربستان، ائتلاف متجاوز سعودی را در این جنگ پشتیبانی می‌کنند.

از ماه مارس سال 2015 و همزمان با آغا جنگ در یمن، انگلیس حدود 4.7 میلیارد پوند سلاح به عربستان سعودی فروخته است.

انگلیس اخیرا متعهد به پرداخت 50 میلیون پوند کمک به یمن شده و «پنی مرداونت»، دبیر توسعه بین‌المللی انگلیس نیز گفته است که عربستان قوانین بین‌المللی حقوق بشر را نقض کرده است اما کمپین ضد تجارت اسلحه می‌گوید که خود انگلیس با صدور تسلیحات به عربستان سعودی، قوانین بین‌المللی حقوق بشر را نقض می‌کند.

«کیت نوانس» از اعضای این کمپین در ادینبرگ، طی مصاحبه با وبسایت «کامن اسپیس» می‌گوید: فروش تسلیحات انگلیس به عربستان در تضاد با قوانین ما، اتحادیه اروپا و قوانین بین‌المللی است.

عربستان همراه با چند کشور دیگر از روز ششم فروردین سال 94 اقدام به تجاوز نظامی به یمن و محاصره زمینی، دریایی و هوایی این کشور با هدف بازگرداندن عبدربه منصور هادی رئیس جمهوری مستعفی یمن به قدرت کرد که در پی این اقدام و حملات جنگنده‌های ائتلاف حدود 10 هزار نفر از مردم یمن جان خود را از دست داده‌اند.
منبع: MIZAN ONLINE
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: