۰
لودریان:

فرانسوی‌های عضو داعش باید در عراق محاکمه شوند

وزیر امور خارجه فرانسه دوشنبه در بغداد از محاکمه تکفیری‌های فرانسوی بازداشت شده در عراق حمایت، اما با حکم اعدام مخالفت کرد.
کد خبر: ۱۵۸۰۴۹
۱۰:۱۱ - ۲۴ بهمن ۱۳۹۶
به گزارش«شیعه نیوز»، ژان ایو لودریان وزیر امور خارجه فرانسه دوشنبه در بغداد از محاکمه تکفیری‌های فرانسوی بازداشت شده در عراق حمایت، اما با حکم اعدام که در قانون عراق اجرا می‌شود به شدت مخالفت کرد.

دو فرانسوی و دو چچنی زن متقاضی پناهندگی در فرانسه به علت پیوستن به گروه وهابی صهیونیستی داعش در بازداشتگاه‌های پایتخت عراق به سر می‌برند و منتظر محاکمه خود هستند که شاید با مجازات اعدام مواجه شوند.

لودریان در سفر خود به عراق که به بازسازی این کشور اختصاص داشت گفت: ”این زنان با فرانسه می‌جنگیدند. آن‌ها برای گردشگری به عراق نیامدند بلکه به اینجا آمدند تا با اصول ما مبارزه کنند. "

وزیر امور خارجه فرانسه تاکید کرد”آن‌ها باید در جایی که مرتکب جرم شده اند محاکمه می‌شوند یعنی در عراق. "
وی یادآور شد تنها کودکان را می‌توان به فرانسه بازگرداند.

وی افزود” درست است که مجازات اعدام در عراق اجرا می‌شود، اما در آمریکا نیز وجود دارد. این یک مورد ویژه نیست. "

وی تاکید کرد کشورش همواره بر مخالفت خود با مجازات اعدام تاکید کرده است و این مسئله را با حیدر العبادی نخست وزیر عراق مطرح کرده است.

لودریان گفت: ” همانطورکه در در هربار صدور حکم اعدام علیه شهروندان فرانسه اقدام کرده ایم برای تاکید بر موضع خود با قدرت اقدام خواهیم کرد. اما تاکنون هنوز هیچ اقدامی آغاز نشده است. "

تاکنون هفت فرانسوی در سراسر جهان به اعدام محکوم شده اند از جمله سرژ اتلاوی که به جرم قاچاق مواد مخدر در اندونزی محاکمه شد.

فرانسه این موضع را درباره تکفیری‌های بازداشت شده در سوریه نیز در پیش گرفته است.

این قانون‏, بسیار جنجال آفرین شده است چرا که اعدام به اتهام ”تروریسم" در عراق اجرا می‌شود و قوه قضایی وابسته به حاکمیت این کشور در برخی مناطقی که داعش کنترل آن را در اختیار دارد وجود ندارد.

دادگاه عراق بیست و دوم ژانویه یک تکفیری آلمانی را که به داعش پیوسته بود به اعدام محکوم کرد و این اولین حکمی بود علیه یک شهروند اروپایی صادر می‌شد.

دسامبر گذشته نیز یک سوئدی عراقی تبار به اتهام تروریسم اعدام شده بود.

یک منبع آگاه در این زمینه گفت: ده‌ها فرانسوی در حال حاضر در اردوگاه‌ها یا زندان‌های عراق و سوریه هستند از جمله ده‌ها فرد نابالغ.

مقامات عراقی به فرانسوی‌ها حضور خانواده‌های تکفیری‌ها را اطلاع دادند، اما تنها هویت سه زن بازداشت شده را که در حال حاضر در بغداد هستند مشخص کرده اند.
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: