۰

بدهی بزرگترین بدهکار بانکی به سیستم بانکی چقدر است؟

سال ها است که دولت به خاطر میزان بدهی اش به سیستم بانکی به عنوان بزرگترین بدهکار بانکی شناخته می شود. طبق آخرین گزارش های بانک مرکزی، بدهی بخش دولتی که شامل بدهی دولت و شرکت ها و موسسات دولتی به سیستم بانکی است در آذر ماه سال جاری نسبت به ابتدای سال 16.1 درصد رشد داشته است.
کد خبر: ۱۵۷۹۵۲
۰۸:۴۸ - ۲۳ بهمن ۱۳۹۶
به گزارش«شیعه نیوز»، سال هاست که دولت به دلیل میزان بدهی خود به سیستم بانکی به عنوان بزرگترین بدهکار بانکی شناخته می شود. البته در گزارش های بانک مرکزی بدهی بخش دولتی به سیستم بانکی به دو قسمت تقسیم می شود که یک بخش آن مربوط به بدهی دولت و بخش دیگر آن مربوط به بدهی شرکت ها و موسسات دولتی به سیستم بانکی است.

گزارش اخیر بانک مرکزی که آمارهای مربوط به آذر ماه سال 96 را منتشر نموده است نشان می دهد که بدهی بخش دولتی به "سیستم بانکی" به 255.1 هزار میلیارد تومان رسیده است. این بدهی در اسفند ماه 1395 حدود 219.7 هزار میلیارد تومان بوده است که این عدد نشان می دهد در آذر ماه 96 نسبت به ابتدای سال میزان بدهی بخش دولتی به سیستم بانکی رشد 16.1 درصدی داشته است. رشد بدهی بخش دولتی به سیستم بانکی در آذر ماه 96 نسبت به مدت مشابه سال قبل 21.8 درصد بوده است.

بدهی بزرگترین بدهکار بانکی به سیستم بانکی چقدر است؟

همان گونه که عنوان شد بدهی بخش دولتی به سیستم بانکی به دو بخش تقسیم می شود. از میزان 255.1 هزار میلیارد تومان، سهم بدهی دولت به سیستم بانکی 227 هزار میلیارد تومان و سهم شرکت ها و موسسات دولتی 28 هزار میلیارد تومان بوده است.

در اسفند ماه 95 میزان بدهی دولت به سیستم بانکی 185.7 هزار میلیارد تومان بوده که این نشان می دهد میزان بدهی دولت در آذر ماه 96 نسبت به ابتدای سال 22.2 درصد و نسبت به مدت مشابه سال گذشته 26.3 درصد رشد نموده است.

همچنین در اسفند ماه 96 میزان بدهی موسسات و شرکت های دولتی به سیستم بانکی 33.9 هزار میلیارد تومان بوده که این میزان در آذر 96 با رشد منفی 17.4 درصدی نسبت به ابتدای سال رو به رو شده است.

شایان ذکر است که مطابق با همین گزارش، بدهی بخش دولتی به "بانک مرکزی" در نه ماهه سال 96 با رشدی 10 درصدی نسبت به اسفند 95 به 63.3 هزار میلیارد تومان رسیده است. از این میزان بدهی سهم دولت 38.3 هزار میلیارد تومان و سهم موسسات و شرکت های دولتی 25 هزار میلیارد تومان بوده است. بدهی دولت به بانک مرکزی نسبت به اسفند 96 حدود 40 درصد و نسبت به آذر 95 حدود 8 درصد رشد داشته است. بدهی شرکت ها و موسسات دولتی به بانک مرکزی نسبت به اسفند 95 منفی 17.1 درصد و نسبت به آذر 95 منفی 2.5 درصد کاهش داشته است.

بدهی بزرگترین بدهکار بانکی به سیستم بانکی چقدر است؟

با توجه به آمار بالا می توان گفت که بخش عظیمی از منابع سیستم بانکی در دستان دولت می باشد و به نوعی اصلی ترین مقصر انجماد دارایی های سیستم بانکی، دولت ها بوده اند. بخشی از این بدهی بخش دولتی به سیستم بانکی به این موضوع باز می گردد که دولت ها به دلیل ناتوانی در تامین بودجه عمومی مجبورند به بانک ها روی بیاورند. پرداخت وام به بخش دولتی باعث می شود تا با توجه به محدود بودن منابع بانکی، منابع کافی برای پرداخت وام به بخش خصوصی در اختیار بانک ها نباشد. متاسفانه روند بدهی بخش دولتی به سیستم بانکی نیز به گونه ای است که سال به سال، این بدهی رشد پیدا می کند هر چند که به گفته برخی مسئولان، این رشد نسبت به گذشته کمتر بوده باشد.
منبع: TABNAK
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: