۸

کیفیت خواندن نماز توبه و استغفار

نماز توبه چهار رکعت است که به صورت دو نماز دو رکعتی خوانده می‌شود. خواندن نماز توبه را پیامبر (ص) به اصحابش توصیه کرده است. این نماز بسیار مجرب است و باعث بخشایش گناهان می‌شود.
کد خبر: ۱۵۷۹۲۳
۱۰:۵۵ - ۲۲ بهمن ۱۳۹۶

«شیعه نیوز»: انسان جایزالخطاست و همه ما مرتکب گناهانی می‌شویم که برایمان پشیمانی به همراه دارد. گاهی این گناهان کوچک و گاهی آن‌قدر بزرگ است که فکر می‌کنیم هیچ وقت بخشیده نمی‌شوند. آیا نمازی وجود دارد که با خواندن آن امید به بخشیدن گناهان داشته باشیم؟ غیر از نماز برای بخشیدن گناهان چه کاری می‌توانیم انجام دهیم؟
 

نماز توبه به نقل از کیست؟

نماز توبه از پیامبر (ص) روایت شده است. ایشان این نماز را در ماه ذی‌القعده به اصحاب خود آموزش دادند و فرمودند:
«هیچ مسلمانی نیست که این نماز را بگذارد جز این که از آسمان به او ندا شود: ای بنده خدا! توبه تو پذیرفته شد و گناهان تو بخشوده؛ اینک کار خویش را از نو آغاز کن. فرشته‌ای نیز از فرود عرش به او می‌گوید: ای بنده خدا! خوشا به حالت، مبارک باد بر تو و بر خاندان و خانواده تو.

دیگری به او ندا می‌دهد: ای بنده خدا! باک مدار که خصمان و مدعیان خود در قیامت را، خرسند ساختی. دیگری ندا می‌دهد: ای بنده خدا! با ایمان بمیری، دین از تو دور مباد و قبرت گسترده و نورانی باد.

دیگری می‌گوید: ای بنده خدا! پدر و مادر از تو خرسندند، گناهان آن‌ها و گناهان تو و گناهان خاندان تو بخشوده است و روزی تو در دنیا و آخرت گسترده است و جبرئیل به او ندا می‌دهد: دل خوش دار، من همراه با فرشته مرگ (ملک‌الموت) نزد تو خواهم آمد و به او فرمان خواهم داد که با تو مهربان باشد؛ تا مرگ، تو را هیچ نیازارد و روح از جسمت به آرامی و خوشی بیرون رود.


نماز توبه چگونه خوانده می‌شود؟

اگر واقعاً از گناهی پشیمان هستید و از صمیم قلب می‌خواهید که توبه کنید مطمئن باشید که توبه شما توبه نصوح خواهد بود و خدا توبه‌تان را خواهد پذیرفت.

ابتدا غسل کنید.

بعد از آن وضو بگیرید.

دو نماز دو رکعتی مانند نماز صبح بخوانید و در هر رکعت بعد از حمد سه بار سوره توحید، یک بار سوره فلق و یک بار سوره ناس را بخوانید.

بعد از نماز 70 مرتبه استغفار کنید.

سپس بگویید: «لا حَولَ وَ لا قُوَّهَ إلّا بِالله العَلِیِّ العَظیمِ»

در انتها بگویید: «یا عَزیزُ یا غَفّارُ إغفِر لِی ذُنُوبِی وَ ذُنُوبَ جَمیعِ المؤمِنینَ وَ المُؤمِناتِ فَإنَّهُ لا یَغفِرُ الذُّنوبَ إلّا أنتَ»


نماز توبه در مفاتیح

نماز توبه در مفاتیح ذکر نشده  اما در سایر کتاب های معتبر به دو صورت نماز عفو و نماز استغفار توصیه شده است.

 
نماز عفو دو رکعت است و در هر رکعت بعد از حمد سوره قدر را بخوانید و بعد از سوره قدر 15 مرتبه ذکر «ربّ عفوک عفوک» را بگویید و در رکوع هم همین ذکر را 10 مرتبه بگویید و نماز را مانند نماز جعفر طیار تمام کنید.

 نماز استغفار مانند نماز عفو است؛ فقط به جای ذکر بالا باید بگویید: «استغفرالله»


ذکرهایی برای رهایی از گناهان

روایات مختلفی وجود دارد که در آن‌ها اعمال یا ذکرهایی برای توبه و دوری از گناه نام برده شده است به مجموعه ذکرهای توبه صیغه توبه می‌گویند. در ادامه به چند مورد از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

امام صادق (ع): کسی که قبل از خواب 100 مرتبه سوره توحید را بخواند خداوند گناهان پنجاه ساله او را می‌بخشد. اگر این ذکر را تجربه کنی اثر آن را خواهی دید.

امام علی (ع): هر کس نماز صبح را بجا آورد و پس از آن 11 مرتبه سوره توحید را تلاوت کند در آن روز گناهی مرتکب نشود هرچند شیطان بخواهد.
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۸
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۰۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۳
انسان ممکن الخطا است نه جایز الخطا
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۵
انسان دائم الخطاس
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۱
راست میگه جایز الخطا بودن یعنی مشکلی نداره که خطا کنه که این اشتباهه
احمد
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
بسیار متشکرم از شما به خاطر این اطلاعات سودمند که اخرت را با ان‌ها تقویت می‌نماییم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۲
اگر بگویبم انسان جایز الخطا است یعنی اجازه دارد خطا کند دیگر پشیمانی و توبه چه معنایی دارد؟ پیشمانی از کاری که جواز انجام دادنش را داشته ایم؟برای کاری که مجوز داریم پشیمان نمی شوند که...
مصطفی
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۲
سلام علیکم انسان جایز به هیچ خطایی نیست این یک جمله اشتباه هست که بین مردم رایج شده وبه قول شما مجوز گناه داده میشه بهتره بگیم انسان ممکن الخطا هست
اعظم
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۷
سلام ممنون ا
ناشناس
Afghanistan
۱۹:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۰
به نظر من انسان هم جايز الخطاست هم ممكن الخطاست هم دائم الخطاست و هر سه هم به خود انسان ربط داره چون از انسان سر ميزنه چه عمد باشه چه غير عمد باشه
بخاطر همين هم خدا براي ببخشش گناهان راه هاي رو گذاشته خيلي ممنون از اطلاعات خوب تون