۰

نقش احزاب مذهبی در انتخابات پاکستان

انتخابات پاکستان بیش از آن‌که ابزاري براي انتقال مسالمت‌آمیز قدرت باشد، همواره فرایند انتقال قدرت را به چالش قدرت و تنازع بازیگران سیاسی آن تبدیل کرده است.
کد خبر: ۱۵۷۹۰۵
۰۹:۳۹ - ۲۲ بهمن ۱۳۹۶
به گزارش«شیعه نیوز»، پاکستان به لحاظ پيشينه تاريخي و تمدني كه بخشي از سرزمين شبه قاره است و همچنين موقعیت ژئوپلتیک، در نقطه اي حساس از قاره كهن قرار دارد. با نزدیک تر شدن به زمان انتخابات در پاکستان، از يك سو، تردیدها و نظریات مختلف و متفاوتی بر ابهام آميزبودن فضای سیاسي پاکستان مستولي است و از سوي ديگر، اين كشور تحولات سیاسی ـ امنیتی پرتنشی را تجربه می‌کند.

انتخابات پاکستان بیش از آن‌که ابزاري براي انتقال مسالمت‌آمیز قدرت باشد، همواره فرایند انتقال قدرت را به چالش قدرت و تنازع بازیگران سیاسی آن از جمله گروه ها و جريانات مذهبي تبدیل کرده است.

در پاکستان طي 7 دهه، اگرچه جريانات مذهبی به‌صورت پراکنده در قدرت سیاسی به‌ نوعی سهم داشته ‌اند، اما قادر نبودند درامور سیاسی نقش برتر و مسلطي را بدست آورند. در تاریخ سیاسی كشور پاكستان براي اولين بار در دوران حکومت ژنرال «پرویزمشرف»، احزاب مذهبی اين امكان برايشان فراهم شد تا یک ائتلاف سیاسی به‌نام مجلس متحده عمل(برخي آن را ائتلاف علما و نظامیان مي دانند) که متشکل از یک حزب شیعی و چهار حزب سنی است، تشکیل دهند و از اين طريق ،در انتخابات 2002 نقش مهمي در مجالس ایالتی،مرکزی و همچنین درمجلس سنای پاكستان بدست آورد.

با این وجود در سال هاي 2002 - 2007 شاهد اوج قدرت سیاسی احزاب مذهبی در اين كشور بودیم. در انتخابات 2008، مجلس متحده عمل، دچار اختلافات شد و یک بار دیگر احزاب مذهبی در صحنه‌های سیاسی این کشور متفرق شدند. طي سال هاي 2008 -2013 که حزب حاکم «مردم پاکستان» و مسلم لیگ به عنوان قدر‌ت‌های اصلی درصحنه سیاسی پاکستان مطرح بودند، نقش احزاب مذهبی درامور سیاسی این کشور- بدلیل وقایع تروریستی - متهم به افراط گرایی و تندروی شدند، كاهش پيدا كرد.

با شروع انتخابات 2013، احزاب مذهبی این کشور بار دیگر تلاش نمودند تا مجلس متحده عمل را احیا نمايند و موقعیت مناسب‌تری درانتخابات 2013 به‌ دست آورند اما به علت اختلاف نظرهای موجود بین حزب «جمعیت علمای اسلام» (شاخه فضل‌الرحمن) و «جماعت اسلامی»، این هدف محقق نشد.

حجت الاسلام و المسلمین سید سبطین سبزواری رئیس نهضت اسلامی پاکستان ایالت پنجاب به تبلیغات سوء علیه گروه ها، احزاب و شخصیت های مذهبی فعال در عرصه سیاست اشاره مي كند و معتقد است كه برخی در پاکستان نمی‌خواهند علما و احزاب دینی وارد میدان سیاست شوند.

وي با اشاره به انقلاب اسلامی ایران و زعامت ولی فقیه و نقش علما در اداره جامعه خاطرنشان مي كند كه ایران اسلامی بهترین نمونه برای مشارکت شخصیت های دینی و علما در سیاست و اداره جامعه است و در رأس آن رهبری و بصیرت مثال زدنی حضرت آیت الله خامنه ای است که تمام نقشه های سرویس های اطلاعاتی دشمن را بی اثر می‌کند.متاسفانه در سیاست پاکستان هر کسی دروغ بیشتری بگوید، منافق بازی کند و فساد مالی و اداری داشته باشد شخصیت بزرگ سیاسی می شود و حضور او در معادلات سیاسی مانعی ندارد. اما علماء دین اگر وارد میدان شوند تبلیغات علیه آنها شروع می شود. هدف آنان، حذف مذهب و گروه های مذهبی از صحنه است. (سايت خبرگزاری حوزه، هشتم بهمن ماه).

در پايان مي توان به اين نكته اشاره كرد كه با وجود فعالیت هاي گسترده سياسي و اجتماعي احزاب متعدد اسلامی، پراکندگی آنها و وجود عقاید و دیدگاه های گوناگون شان در میان مردم پاکستان، باعث عدم موفقیت در انتخابات شده و تاكنون نتوانسته اند در كشور پاكستان به طور مستقل حکومت را به دست آورند.
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: