۰

الگوبرداری از مسجدالنبی در دانشگاه کنیا+ تصاویر

انشگاه اسلامی «السیفیه» در منطقه «کارن» نایروبی واقع شده و به عنوان دانشگاهی شبانه‌روزی سالانه پذیرای علم‌آموزانی از شیعیان بوهره داوودی است.
کد خبر: ۱۵۷۶۶۷
۱۵:۳۲ - ۱۷ بهمن ۱۳۹۶
به گزارش«شیعه نیوز»، در پی آمادگی رایزنی فرهنگی ایران در کنیا برای برگزاری دوره‌های آموزش زبان فارسی در دانشگاه‌های کنیا( نایروبی) اولین دانشگاهی که از این پیشنهاد استقبال کرد، دانشگاه اسلامی السیفیه نایروبی واقع در منطقه کارن بود.

رایزنی فرهنگی ایران در کنیا طی چهار ماهه اخیر توسط عبدالرئوف حسن، از اساتید بومی کلاس‌های آموزش زبان فارسی برای حدود ۳۰ نفر از دانشجویان و اساتید این دانشگاه برگزار و متعاقب آن، درخواست بازرسی و بازدید از کلاس‌های زبان فارسی را کرد که این امر به بازدید رسمی از تمامی فضاها و امکانات دانشگاه منجر شد.

رایزنی فرهنگی ایران در نایروبی پس از بازدید، گزارشی درباره دانشگاه السیفیه منتشر کرد که بدین شرح است:

دانشگاه السیفیه مجتمع دانشگاهی اسلامی شبانه‌روزی است که اخیرا در سال۲۰۱۷  میلادی سومین شعبه آن توسط بوهره‌های داوودی(جماعتی از شیعیان اسماعیلی) در شهر نایروبی تأسیس شد. اولین شعبه این دانشگاه در کشور هند و دومین شعبه آن در پاکستان و اکنون سومین شعبه آن در کنیا تاسیس شده است.

این دانشگاه که کاملا خصوصی است و از محل  کمک‌های بنیاد فرقه بوهره‌های داوودی که مرکز آن در هند است، مورد حمایت مالی قرار دارد موضوعات علمی آموزشی آن علوم اسلامی و علوم انسانی است و بعضا رشته‌هایی مانند هنر و معماری نیز در این مرکز علمی تدریس می‌شود. این دانشگاه در نایروبی۶۰۵  دانشجو دارد که این ظرفیت در پذیرش تا حدودی به تساوی بین دختر‌ها و پسرها تقسیم شده است. ۳۰۰ نفر دختر و مابقی پسر هستند.

دانش‌آموختگان؛ مبلغان آینده
دانش‌آموختگان آن بیشتر به عنوان مبلغان اسلامی در آینده فعالیت خواهند کرد، تمامی اساتید این دانشگاه از دانش‌آموختگان خود این دانشگاه‌ها از شعبه قاهره و یا هند و پاکستان هستند. دانشجویان داوطلب تحصیل در این دانشگاه همگی از خانواده‌های پیرو فرقه بوهره برگزیده می‌شوند.


در دانشگاه السیفیه هیچ دانشجوی رنگین پوستی دیده نمی‌شود و این مجتمع آموزشی که شامل منزل اساتید نیز هست در زمینی به وسعت ۷۰ هزار متر مربع زمین بنا شده است.

واحد دختران و پسران این دانشگاه همگی در یک مجتمع و در دو بلوک جداگانه روبروی یکدیگر بدون هیچ حائلی قرار دارد.این دانشگاه شبانه‌روزی با بهترین امکانات شامل سالن غذاخوری مجزا، خوابگاه، سالن ورزشی، لابراتوارهای آموزشی و کلاس‌های مجهز به اینترنت و کتابخانه‌های مجزا، سالن مطالعه و سالن همایش( آمفی تئاتر) با ظرفیت حدود هزار نفر تجهیز شده است.

در حقیقت سیاست‌های آموزشی این مجتمع شبانه‌روزی بر این پایه استوار است که حتی المقدور فرزندان خانواده‌های بُهره در مراکز آموزشی خودشان تربیت شوند واز اینکه عقاید دیگر اسلامی به درون آنها تسری یابد، شدیدا اجتناب می‌کنند.

طی بازدید اخیر محمود مجلسین، رایزن فرهنگی ایران در کنیا از دانشگاه السیفیه، مدیران و مسئولان این دانشگاه توضیحاتی مبسوط در خصوص امکانات و تجهیزات فراهم آمده برای انجام فعالیت‌های آموزشی ارائه دادند و فیلم مستندی از هر سه شعبه این دانشگاه در هند، پاکستان و کنیا به نمایش درآمد که نشان می‌داد نقشه ساختمانی هر سه دانشگاه مانند همدیگر و فقط با تغییر مقیاس در هرسه کشور اجرا شده است.

در معماری داخلی السیفیه سعی شده است الگوبرداری‌هایی از مسجد النبی(ص) در شهر مدینه، فضای محوطه‌سازی مسجد شجره در مدینه، حفظ آثاری از بناهای قدیمی اسماعیلیه در مصر و رعایت سنت‌هایی از اماکن مذهبی هند و پاکستان را به نمایش بگذارند.

اهدای تفاسیر قرآن
طی گفتگوهایی که در خصوص تعامل وهمکاری رایزنی فرهنگی ایران در نایروبی با مدیریت دانشگاه انجام پذیرفت، اعلام آمادگی شد که دانشگاه لیستی از کتاب‌های مورد درخواست از رایزنی از جمله منابع فقهی شیعه، تفاسیر قرآن به زبان عربی و یا انگلیسی، انواع کتابهای اسلامی از تألیفات اساتید و محققان ایرانی مانند شهید مطهری و یا انواع کتاب‌های ادبیات فارسی و شعر مانند دیوان حافظ، گلستان و بوستان سعدی و یا سایر شعرای فارسی‌گوی را تهیه کند تا در آینده در اختیار مدیریت دانشگاه قرار بگیرد.

رایزنی فرهنگی ایران در کنیا در پایان مجموعه‌ای از فیلم‌های سینمایی و سریال‌های اسلامی زیرنویس شده و کتابچه‌هایی را که برای معرفی ایران تهیه شده بود، به عنوان هدیه تقدیم هیئت مدیره دانشگاه کرد.

تصاویر بازدید محمود مجلسین، رایزن فرهنگی ایران در کنیا از دانشگاه السیفیه

الگوبرداری از مسجدالنبی در دانشگاه کنیا+ تصاویر

الگوبرداری از مسجدالنبی در دانشگاه کنیا+ تصاویر

الگوبرداری از مسجدالنبی در دانشگاه کنیا+ تصاویر
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: