۰

بمباران آثار تاریخی عفرین از سوی ارتش ترکیه

مدیرکل اداره آثار باستانی سوریه اعلام کرد، ارتش ترکیه در جریان عملیات در عفرین دست به تخریب آثار باستانی این منطقه زده است.
کد خبر: ۱۵۷۲۹۹
۰۹:۱۰ - ۱۲ بهمن ۱۳۹۶
به گزارش«شیعه نیوز»، دکتر محمود حمود، مدیرکل اداره آثار باستانی سوریه اعلام کرد، ارتش ترکیه اقدام به تخریب آثار باستانی در منطقه عفرین کرده با توجه به اینکه سه مکان مهم تاریخی مورد هدف جنگنده‌های ترکیه قرار گرفته‌اند که از جمله آنها معبد "عین دارة" است که مربوط به تمدن دوره آرامی‌ها در سوریه است و آرامی‌ها آن را طی هزاره اول قبل از میلاد ساختند.

حمود همچنین گفت: این معبد دارای کنده‌کاری‌های بسیار زیباست و سالن‌های اول و دوم و سقف‌های گنبدی آن به دلیل بمباران‌های ارتش ترکیه به شدت آسیب دیدند.

دومین مکان معبد "النبی هوری" در منطقه بلبل واقع در شمال عفرین است که مانند شهر تدمر (پالمیرا) شامل دومین آمفی‌تئاتر رومانی در سوریه بعد از آمفی‌تئاتر بصری به اضافه قلعه اسلامی است. این سایت توسط هیئت سوری، لبنانی و فرانسوی کشف شده و شامل ساختمان‌های زیباست.

به گفته وی، سومین مکانی که مورد هدف قرار گرفته است منطقه "جندیرس" در عفرین است که مکانی بسیار مهم است که قدمت آن به ۳۰۰۰ سال قبل از میلاد بازمی‌گردد.

حمود همچنین تاکید کرد که تمامی این سه مکانی که مورد هدف حملات ارتش ترکیه قرار گرفتند مناطق باستانی و تاریخی هستند نه پایگاه یا مراکز نظامی.

وی در ادامه افزود: آنچه ارتش ترکیه انجام داده هدف قرار دادن میراث و تاریخ سوریه و جنگ علیه میراث و تاریخ ماست.

این در حالی است که نیروهای مسلح ترکیه اعلام کردند که ساختمان‌های دینی و فرهنگی، آثار تاریخی و باستانی و موسسات خیریه به هیچ وجه جزو اهداف‌شان نبوده است.

ارتش ترکیه همچنین اعلام کرد که فقط تروریست‌ها، مواضع و انبار تسلیحاتی‌شان و مواضع یگان‌های مدافع خلق کرد در منطقه عفرین را هدف قرار می‌دهند و جهت ممانعت از آسیب وارد کردن به غیرنظامیان و محیط زیست بسیار محتاطانه رفتار خواهد شد.

نیروهای مسلح ترکیه مدعی شدند، از آغاز این عملیات در بیستم ژانویه ۶۴۹ عضو سازمان‌های تروریستی را از صحنه خارج کرده‌اند این بدین معناست که ممکن است آنها کشته، زخمی و یا اسیر شده باشند.
منبع: ISNA
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: