۰

شرط‌ و شروط بن سلمان برای شاهزاده میلیاردر

ولیعهد عربستان بعد از آزاد کردن شاهزادگان به ویژه ولید بن طلال که برخی رهبران سابق از جمله نیکولا سارکوزی برای آزادی‌اش واسطه شدند، اکنون می‌تواند با خیال راحت‌تری به کشورهای اروپایی برود.
کد خبر: ۱۵۷۲۰۰
۱۳:۴۸ - ۱۰ بهمن ۱۳۹۶
به گزارش«شیعه نیوز»، ولیعهد عربستان بعد از آزاد کردن شاهزادگان به ویژه ولید بن طلال که برخی رهبران سابق از جمله نیکولا سارکوزی برای آزادی‌اش واسطه شدند، اکنون می‌تواند با خیال راحت‌تری به کشورهای اروپایی برود.

به گفته منابع مقامات فرانسه، خبر آزادی ولید بن طلال، شاهزاده میلیاردر عربستانی و دیگر بازداشت شدگان در زندان مجلل "ریتز کارلتون" را با خرسندی دریافت کرده‌اند چراکه این مساله در صورت سفر محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان به پاریس طی روزهای آینده از موج انتقادات از وی می‌کاهد.

عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان اعلام کرده بود که ولیعهد اواخر فوریه به پاریس می‌رود اما فرانسه این خبر را تأیید نکرد و در دستورکار وزارت خارجه در اینترنت هیچ گونه سفر برنامه‌ریزی شده‌ای وجود ندارد.

فرانسه به پرونده بازداشت شدگان در هتل ریتز کارلتون به ویژه پرونده ولید بن طلال توجه زیادی داشته است. فرستاده ویژه فرانسه با برخی شاهزادگان در این هتل دیدار کرده و نیکولا سارکوزی و فرانسوا اولاند، دو رئیس‌جمهور قبلی فرانسه برای آزادی ولید بن طلال واسطه شدند. ولیعهد عربستان درک می‌کرد که مجوز سفر به پاریس و لندن تنها از طریق حل پرونده ولید بن طلال ممکن است. برای همین روز شنبه خبر آزادی وی منتشر شد.

محمد بن سلمان برای اینکه نیت حسنه خود را در این پرونده نشان دهد به خبرگزاری رویترز اجازه داد که با ولید بن طلال در هتل دیدار و مصاحبه کند.

هنوز جزئیات معامله محمد بن سلمان با ولید بن طلال مشخص نیست اما احتمال درست بودن معامله‌ای که برخی منابع فاش کرده‌اند بالاست و آن این است که ولید بن طلال در برخی برنامه‌های توسعه‌ای با نظارت بن سلمان مشارکت داشته باشد و در مقابل ولید بن طلال به فساد یا پول‌شویی تفهیم اتهام نشود.

از زمان آزادی ولید بن طلال در کاخ مجللش در ریاض به سر می‌برد و در اقامت اجباری نیست. اما وی نباید با مطبوعات بین‌المللی مصاحبه کند و تا سه ماه نیز نباید به خارج از کشور برود.

ولید بن طلال احساس می‌کند که در مقابله با محمد بن سلمان پیروز شده است چراکه کوتاه نیامده و هیچ گونه تسویه حساب مالی آنطور که برخی رسانه‌ها و دادستان کل عربستان می‌گویند، صورت نگرفته است.

مجله فوربس آمریکا به نقل از منابع آگاه اعلام کرده که براساس معامله میان ولید بن طلال و محمد بن سلمان، ولید تمامی درآمدها و سهامش در شرکت "القابضه" عربستان را در مقابل آزادی واگذار خواهد کرد.

این منابع مدعی‌اند که در صورتی که ولید بن طلال بخواهد به خارج از کشور سفر کند باید یکی از اعضای دولت عربستان به انتخاب خود وی همراهش باشد. اگر هم بخواهد عربستان را کلا ترک کند و دیگر برنگردد در آن صورت نیز تفهیم اتهام شده و باید به مقامات عربستان تحویل داده شود.

مجله فوربس اعلام کرده که سخنگوی ولید بن طلال واکنش نشان دادن به این گزارش‌ها و ادعاها را رد کرده است.

اما منابع در گزارشی که فوربس منتشر کرده، تردید دارند چراکه واگذاری بیشتر سهام شرکت ولید به معنای کودتاه آمدن از مبلغی بالغ بر شش میلیارد دلار است این درحالی است که ریاض خواهان شش میلیارد دلار برای آزادی وی شده بود.
منبع: ISNA
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: