۰

تحولات یمن و پافشاری عربستان بر ادامه ی جنگ

ائتلاف سعودی حمله به یمن، با گذشت سه سال از آغاز تجاوز روز به روز از اهداف خود دور شده و اکنون، این هزینه ها و مصائب حمله به همسایه جنوبی است که پیش چشم ناظران خودنمایی می کند.
کد خبر: ۱۵۷۱۷۰
۱۰:۴۳ - ۱۰ بهمن ۱۳۹۶
به گزارش«شیعه نیوز»، ارتش و کمیته های مردمی یمن در چند روز گذشته مواضع نیروهای ائتلاف حمله به این کشور را هدف قرار داده و پیشروی این نیروها به رهبری سعودی را ناکام گذاشتند.
پایان ماموریت نماینده پیشین سازمان ملل در امور یمن و انتخاب جانشین وی در کنار تلاش های دیپلماتیک دیگر در زمینه بحران این کشور، بار دیگر تحولات یمن را مورد توجه ویژه رسانه ها قرار داد. گزارش پیش رو به مهمترین محورهای خبری- تحلیلی رسانه های عرب زبان درباره تحولات یمن طی روزهای گذشته می پردازد.

** نگاهی به تحولات میدانی یمن
تارنماهای «سبا نت» یمن و «النشره» لبنان شکست و اختلاف نیروهای ائتلاف حمله به یمن را مورد توجه قرار دادند. سبا نت درباره تحولات اخیر چنین نوشت: ده ها تن از مزدوران عربستان سعودی و آمریکا در نتیجه عملیات بی نظیر ارتش یمن و کمیته های مردمی در جبهه های مختلف به هلاکت رسیدند. در جبهه های نبرد رشاحه، محجوبه و الضیق در نجران نیروهای ارتش و کمیته های مردمی توانستند جلوی پیشروی مزدوران عربستان را بگیرند و ده ها تن را زخمی کنند و به هلاکت برسانند. در منطقه الظیق و صحرای البقع در نجران جنگ افزارهای نیروهای ائتلاف هدف قرار گرفت و به دشمن صدمات سنگینی وارد شد. در جیزان یگان های توپخانه ای ارتش و کمیته های مردمی پایگاه سربازان عربستان را هدف قرار دادند و در نتیجه حمله توپخانه ای به پایگاه القرن جنگ افزارهای عربستان منهدم شد. در منطقه الدار الابیض در حمیر هم حملاتی علیه پایگاه های مزدوران صورت گرفت و تعدادی از آنان به هلاکت رسیدند. در العدید هم شمار دیگری از مزدوران به هلاکت رسیدند و نیروهای ارتش و کمیته های مردم توانستند پیشروی این نیروها را متوقف کنند.
به گزارش تارنمای النشره، درگیری میان هواداران «عبدربه منصور هادی» رئیس جمهوری متواری یمن و نیروهای وابسته به شورای انتقالی جنوب هنوز هم ادامه دارد، به طوری که روز یکشنبه هشتم دی ماه شهر عدن پایتخت موقت دولت مستعفی به صحنه درگیری مسلحانه عناصر وابسته به جریان های جنوبی یمن و نیروهای نظامی هوادار عبدربه منصور هادی تبدیل شد.

** پافشاری عربستان بر جنگ طلبی
روزنامه «الشرق» قطر و تارنمای «البدیل» مصر با اشاره به تلاش های دیپلماتیک برای حل بحران یمن، سیاست های عربستان را مانع بزرگی در مسیر حل بحران یمن به شمار آوردند.
به نوشته روزنامه الشرق، عربستان به دنبال راه حل سیاسی برای پایان دادن به جنگ یمن است زیرا هزینه این جنگ پس از سپری شدن سه سال بالا رفته است. برپایه این گزارش، شماری از رهبران گروه انصارالله با یک هواپیمای عمانی از صنعا به مسقط منتقل شده اند تا در مذاکراتی که میان تعدادی از دیپلمات های کشورهای عربی و دیگر کشورها در جریان است، حضور داشته باشند.
هدف از این مذاکرات یافتن راه حلی برای پایان دادن به جنگ یمن است. این مذاکرات زیر نظارت مستقیم وزارت امور خارجه عمان پیش می رود و دیپلمات هایی از آمریکا، روسیه و انگلیس هم در آن حضور دارند. گزارش ها نشان می دهد کنشگران بین المللی برای آغاز دور تازه ای از مذاکرات میان طرف های درگیر در یمن تلاش می کنند و نماینده جدید سازمان ملل در امور یمن هم در این راستا انتخاب شده است. «بوریس جانسون» وزیر امور خارجه انگلیس هم روز پنجشنبه هفته گذشته به عمان سفر و با سلطان قابوس پادشاه این کشور دیدار کرد. این در شرایطی بود که دو روز پیش از سفر وی «مارتین گریفیتس» دیپلمات انگلیسی به عنوان نماینده جدید سازمان ملل در امور یمن انتخاب شد.
به نوشته تارنمای البدیل، از زمانی که عربستان اعلام کرده کمک های انسان دوستانه به مردم یمن ارائه می دهد و در لندن نیز نشست چهارجانبه با حضور نمایندگان امارات، عربستان و آمریکا برای بررسی راه های سیاسی با هدف حل بحران یمن برگزار شد تحرکات بین المللی برای حل بحران یمن ادامه دارد. در همین زمینه خبرهایی درباره نشست سری میان بوریس جانسون و «محمد بن سلام» سخنگوی انصارالله در یمن منتشر شد.
البدیل افزود: هنوز هم یمن پس از سپری شدن حدود سه سال در باتلاق خشونت، درگیری و دسیسه ها گرفتار است و نشانه و افق روشنی برای خروج از بحران وجود ندارد. با وجود اینکه نمایندگانی از سازمان ملل برای پایان دادن به بحران تلاش کردند اما هنوز هم خودسری سعودی ها متغیری اصلی در مذاکرات سیاسی است. این در شرایطی است که ائتلاف حمله به یمن به سردمداری عربستان هنوز هم به شکست خود در جنگ اعتراف نمی کند و هنوز هم قلدرمابی و خودبزرگ بینی سعودی مانع اصلی رسیدن به راه حلی برای بحران یمن است. به نظر می رسد پس از سپری شدن سه سال از حمله عربستان به یمن، چنته «اسماعیل ولد الشیخ احمد» فرستاده ویژه سازمان ملل از هرگونه راه حل سیاسی و پیشنهادی برای حل بحران خالی شده است و او در حل بحران یمن به طوری که همه طرف های راضی شوند با شکست روبرو شد.
در مدتی که وی برای حل بحران یمن ماموریت داشت نه تنها بحران این کشور حل نشد بلکه این بحران پیچیده تر هم شد و طی این مدت حدود ۱۰ هزار تن از مردم یمن به خاک و خون کشیده شدند، بزرگترین بحران انسانی در جهان رقم خورد و تلاش های او به بن بست رسید. در این راستا سازمان ملل اعلام کرد مارتین گریفیتس به عنوان نماینده جدید این سازمان در امور یمن انتخاب شده است. او تجربه گسترده ای از نظر راهبردی و کاربردی در زمینه امور انسانی و سیاسی دارد.

** گرفتاری عربستان در باتلاق یمن
تارنمای البدیل مصر و روزنامه «العربی الجدید» در بخشی از گزارش های خود، به شکست های عربستان در جنگ یمن و قدرت یابی نیروهای یمنی پرداختند.
به نوشته البدیل به نقل از روزنامه «هیل»، داستان واقعی در این نهفته است که عربستان تلاش می کنند روی شکست خود در جنگ یمن سرپوش نهد. از آغاز جنگ در سه سال پیش عربستان تلاش کرد عبدربه منصور هادی رئیس جمهوری فراری یمن را به قدرت برساند اما در این زمینه شکست خورده است.
رسانه مصری افزود: پس از حمله های عربستان به یمن، نیروهای امارات با کمک مزدورانی از کلمبیا به سرعت شهر ساحلی عدن را به کنترل خود در آوردند اما نیروهای گروه مردمی انصارالله با همپیمانان خود توانستد صنعا و ۲۰ درصد از اراضی یمن را که ۸۰ درصد از جمعیت کشور را در خود جای داده بود به کنترل خود در آورند.
عربستان تنها توانست در بخش اندکی از سرزمین های ساحل دریای سرخ پیشروی کند اما اوضاع نظامی به طور کلی برخلاف خواست عربستان پیش می رود. نیروهای انصارالله اکنون بخش هایی از عربستان را از مقابل مرزهای شهر جازان تا نجران به مساحت ۱۰۰ مایل مربع در اختیار دارند.
در ماه نوامبر موشک نیروهای یمن نزدیک اصلی ترین فرودگاه ریاض فرود آمد. یک ماه بعد نیروهای یمن قصر پادشاهی را در پایتخت عربستان هدف قرار دادند. در ماه گذشته هم انصارالله موشکی را به سوی تاسیسات هسته ای در حال ساخت امارات در ابوظبی شلیک کرد. به طوری که مسوولان غربی اعتراف کرده اند گروه انصارالله با توسعه موشک های خود می تواند تهدید واقعی برای امارات باشد.
به نوشته روزنامه العربی الجدید، پس از سپری شدن بیش از هزار روز از آغاز حمله عربستان به یمن با عنوان «طوفان قاطعیت» هنوز هم این کشور در باتلاق یمن گرفتار است. با وجود اینکه «محمد بن سلمان» پس از انتخاب به عنوان وزیر دفاع عربستان تصمیم حمله به یمن را گرفت اما او انتظار نداشت که این جنگ در بدترین حالت بیشتر از سه ماه ادامه داشته باشد. این در شرایطی است که هنوز هم این جنگ پس از سه سال ادامه دارد. در نتیجه برخی از مردم عربستان به ویژه کسانی که زندگی روزانه آنان از این جنگ تاثیر پذیرفته است سوال می کنند دستاورد عربستان در این جنگ چه بوده است؟
به نظر می رسد در سایه نبود راه حل هایی برای پایان دادن به این جنگ پیامدهای این جنگ برای یمن و عربستان ادامه خواهد یافت. برخی از ناظران تنها راه پایان این جنگ را رسیدن محمد بن سلمان به کاخ پادشاهی می دانند. آنان معتقدند او تلاش می کند با پیروزی در این جنگ خود را به عنوان یک قهرمان نشان دهد تا برای رسیدن به پادشاهی زمینه سازی کند. این جنگ پیامدهای بسیار ناگواری به دنبال داشته است. پس از سه سال از این جنگ اکنون یمن در نتیجه محاصره و بسته شدن بندرها با بزرگترین مصیبت انسانی روبرو است. انواع بیماری ها در این کشور شیوع پیدا کرده است و زیرساخت های آن ویران شده و نوعی شکاف طایفه ای در جامعه رواج یافته است. شهرهای عربستان هم در تیررس موشک های گروه انصارالله هستند و این تهدیدها متوقف نشده است.
العربی الجدید افزود: گروه انصارالله سرزمین های عربستان به ویژه ریاض را هدف قرار داده و این موضوع مایه نگرانی شهروندان عربستانی شده است. موشک باران شهرهای عربستان قدرت گروه انصارالله را نشان می دهد. شهروندان عربستان نگران هستند که گروه مردمی انصارالله در آینده با تعداد بیشتری از موشک ریاض را هدف قرار دهد و نبرد را به مرحله دیگری منتقل کند.
همچنین جنگ سبب فرسودگی و خستگی ارتش عربستان شده است. ماهیت سرزمین های نبرد و پستی و بلندی های جنوب عربستان و شمال یمن سبب شده است که یکسره کردن نبرد بسیار دشوار باشد. این موضوع موجب شده است نیروهای عربستان در شرایط بغرنجی قرار گیرند و تعداد کشته شدگان در میدان های نبرد افزایش یابد.
عربستان در این جنگ فقط از نظر نظامی زیان نکرد، بلکه این جنگ سبب هلاکت تعداد زیادی از نیروهای حاضر در میدان نبرد شده است که آمار آنان به طور رسمی اعلام نشد. برخی از گزارش ها نشان می دهد حدود پنج هزار تن از نیروها ائتلاف عربستان در این نبرد کشته شده اند اما به دلیل که روحیه ارتش خراب نشود در این زمینه آماری داده نشده است.

منبع: IRNA
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: