۰

انسان چگونه عروس شیطان می‌شود؟

بنا بر روایتی از حضرت رسول (صلی الله علیه و آله و سلم) یک سری از گناهکاران عروس شیطان خوانده می‌شوند.
کد خبر: ۱۵۶۹۹۹
۰۹:۱۵ - ۰۸ بهمن ۱۳۹۶
شیعه نیوز: مشروبات الکلی در پارتی ها، جشن ها و مراسمی که دختر و پسر به صورت مختلط حضور دارند، سرو می شود. در چنین مجالسی طوری شده که برای نسل جدید عدم استفاده از مشروبات باعث می شود آن ها به عقب مانده بودن متهم شوند و برای جلوگیری از چنین برچسبی که البته برای جوان هم بسیار مهم است، ناچار است حتی گاهی بر خلاف میل باطنی اش به این امر تن دهد و به اصطلاح همرنگ جماعت شود.

نیت عمل مهم نیست، برای غیر خدا هم پاداش می گیرید

یکی از موضوعاتی که در میان نسل جدید به یک مد تبدیل شده است، مصرف الکل می باشد. با وجود ضررهای خانمان سوز فراوان مشروبات الکلی که کاملاً هم ثابت شده است، شبکه های بیگانه و فیلم هایی که از این طریق به خورد افکار و زندگی های مردم داده می شوند اصرار عجیبی برای ترویج مصرف این گونه نوشیدنی ها دارد.

در این فرصت می خواهیم به این موضوع با نگاهی دینی بنگریم و سابقه این نوشیدنی را از نگاه دین بازبینی ای داشته باشیم.

در میان عبادات و اعمال ما کم عملی را داریم که حتی برای غیر خدا کسی آن را ترک بکند ولی در قبال آن به او ثواب و اجر بدهند و او را بهشت ببرند ولی ترک شراب حتی لغیر الله؛ یا به خاطر رودربایستی که از کسی دارد، یا خجالت می کشد، یا می ترسد، یا برای سلامتی خودش است و یا به هر نیت دیگری اگر آن را ترک کند برای این هم به او پاداش و ثواب می‌دهند که هیچ خود خدا از او تشکر می کند. ترک شراب آن قدر مهم است کسی به خاطر غیر خدا هم ترک بکند خدای متعال از شراب ناب بهشتی و نوشیدنی‌ های خالص بهشتی که مهر شده به او مرحمت می‌کند ، یعنی به بهشت می رود؛ فَقَالَ عَلِیٌّ لِغَیْرِ اللَّهِ قَالَ نَعَمْ وَ اللَّهِ- مَنْ تَرَکَهَا صِیَانَةً لِنَفْسِهِ یَشْکُرُهُ اللَّهُ عَلَى ذَلِکَ

بی منفعتِ پر ضرر

بر طبق نظر پژوهشگران مشروبات الکلی مضرات فراوانی دارند به همین دلیل خداوند انسان را از مصرف آن نهی فرموده است. (که این نهی با توجه به مصلحت ها و شرایط جوی جامعه آن زمان در 4 مرحله انجام شده است که قبلا در مقالاتی در این باره به آن پرداخته ایم.)

اسلام با توصیه های اعجازگونه خود در زمانی که حتی شراب را با نفع و فایده (طبق آنچه در بالا ذکر شد) می دیدند پیروان خویش را از آن نهی کرد و فرمود: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ لاَ تَقْرَبُواْ الصَّلاَةَ وَأَنتُمْ سُکَارَى حَتَّىَ تَعْلَمُواْ مَا تَقُولُونَ ...؛ ای اهل ایمان در حال مستی به نماز نزدیک نشوید تا بدانید چه می گویید.»

در آیه ای دیگر، شراب را پلید و از عمل شیطان دانسته و می فرماید: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ إِنَّمَا الْخَمْرُ وَالْمَیْسِرُ وَالأَنصَابُ وَالأَزْلاَمُ رِجْسٌ مِّنْ عَمَلِ الشَّیْطَانِ فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ؛ ای اهل ایمان، شراب و قمار و بت پرستی و تیرهای گروبندی، پلید و از عمل شیطان اند پس، از آن ها دوری کنید تا رستگار شوید.»

و نیز در روایتی نوشنده و نوشاننده، خریدار و فروشنده و خلاصه تمامی کسانی که در بساط این منکر شریک اند را لعنت می نماید.»

عروس باشید اما عروس شیطان نه!

"در روایتی حضرت رسول (صلی الله علیه و آله و سلم) در این باره می فرمایند: مَنْ بَاتَ سَکْرَانَ بَاتَ عَرُوساً لِلشَّیَاطِین: کسی که شب را به پایان برد، در حالی که مست شراب باشد ، صبح را به صبح رسانیده در حالی که عروس شیطان بوده است. (5)
پس با این وجود باید بنوسیم: «هر کس شراب خوار است عروس شیطان است!!»"

وقتی شراب؛ ام الجنایات می شود

از نظر دین کسی که شراب خورده از خدا دور می شود و در گناه کردن بی باک می شود و از نظر علم پزشکی هم شراب ضررهای بسیاری برای بدن انسان دارد.

مفضل می گوید: به امام صادق (علیه السلام) گفتم : چرا شراب حرام شده است؟ امام صادق (علیه السلام) فرمود: خداوند شراب را بواسطه اثرات و تباهی آن حرام کرده است؛ زیرا شراب موجب لغزش می شود، نور انسانیت انسان را می برد، جوانمردی را در انسان ویران می کند، انسان را به مرتکب شدن گناهان و خونریزی و زنا وادار می کند.

وقتی خدا از تو تشکر می کند

در روایتی طولانی از پیامبر اکرم صلوات الله علیهم اجمعین در باب مذمّت شراب و شرابخواری نکاتی بیان شده است. نکته ای که به عنوان حسن ختام بحث بیان می شود قسمتی از این روایت است که حضرت می فرمایند: ... مَنْ تَرَکَهَا صِیَانَةً لِنَفْسِهِ یَشْکُرُهُ اللَّهُ عَلَى ذَلِکَ... (8)

نگاهی که از این روایت می توان داشت این است که؛ یک وقت آدم شراب نمی‌ خورد به خاطر این که خدا فرموده نخور و نهی شده، یک موقع فرد اصلا کاری به خدا ندارد که چه دستوری داده و چه چیز را حرام کرده یا نکرده؛ می‌گوید چون برای بدن من ضرر دارد آن را انجام نمی دهم یا چون از فلانی می ترسم سمت انجام این عمل نمی روم.

مفضل می گوید: به امام صادق (علیه السلام) گفتم : چرا شراب حرام شده است؟ امام صادق (علیه السلام) فرمود: خداوند شراب را بواسطه اثرات و تباهی آن حرام کرده است؛ زیرا شراب موجب لغزش می شود، نور انسانیت انسان را می برد.

در میان عبادات و اعمال ما کم عملی را داریم که حتی برای غیر خدا کسی آن را ترک بکند ولی در قبال آن به او ثواب و اجر بدهند و او را بهشت ببرند ولی ترک شراب حتی لغیر الله؛ یا به خاطر رودربایستی که از کسی دارد، یا خجالت می کشد، یا می ترسد، یا برای سلامتی خودش است و یا به هر نیت دیگری اگر آن را ترک کند برای این هم به او پاداش و ثواب می‌دهند که هیچ خود خدا از او تشکر می کند.

ترک شراب آن قدر مهم است کسی به خاطر غیر خدا هم ترک بکند خدای متعال از شراب ناب بهشتی و نوشیدنی‌ های خالص بهشتی که مهر شده به او مرحمت می‌کند ، یعنی به بهشت می رود؛ فَقَالَ عَلِیٌّ لِغَیْرِ اللَّهِ قَالَ نَعَمْ وَ اللَّهِ- مَنْ تَرَکَهَا صِیَانَةً لِنَفْسِهِ یَشْکُرُهُ اللَّهُ عَلَى ذَلِکَ

پی نوشت:
1- مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج ‏2، ص 119
2- نساء/43
3- مائده/ 90
4- نهج الفصاحه، ص 627، حدیث 2229
5- جامع الأخبار (للشعیری) ؛ ص149
6- به نقل از حجت الاسلام علوی زاده
7- بحارالانوار جلد 79 صفحه 133
8- مکارم الاخلاق، ص 433
سایت حوزه
سایت گناه شناسی
سایت افکار نیوز
بیانات حجت الاسلام فرحزادی در برنامه سمت خدا

منبع:تبیان
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: