۱

اثرات سیگار کشیدن بر اندام‌های بدن

چندین مطالعه که در آنها نمونه های اسپرم مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند، نشان دادند که سیگار کشیدن می تواند به طور قابل توجهی بر تعداد و کیفیت اسپرم اثرگذار باشد.
کد خبر: ۱۵۶۸۲۸
۱۴:۵۱ - ۰۴ بهمن ۱۳۹۶
به گزارش«شیعه نیوز»،  افراد بسیاری به واسطه سیگار کشیدن جان خود را از دست می دهند. سیگار کشیدن بیشتر از هر ماده مخدر دیگر موجب ابتلا به بیماری و مرگ می شود. از هر سه نفری که در طول زندگی خود سیگار می کشند، دو نفر از آنها به واسطه این عادت جان خود را از دست می دهند و افراد سیگاری به طور میانگین 10 سال زودتر از افراد غیرسیگاری جان خود را از دست خواهند داد.

بنابر گزارش انجمن ریه آمریکا، سیگار و دیگر محصولات تهیه شده از تنباکو حاوی تقریبا 600 ماده هستند، و زمانی که می سوزند، بیش از 7,000 ماده شیمیایی منتشر می کنند. از این 7,000 ماده شیمیایی، 69 مورد از آنها به عنوان عوامل سرطان‌زا شناخته شده اند.

در ادامه با برخی اثرات سیگار کشیدن بر اندام های مختلف بدن بیشتر آشنا می شویم.

قلب

بنابر گزارش انجمن قلب بریتانیا، سیگار کشیدن خطر بسیاری از بیماری های قلبی عروقی، از جمله بیماری عروق کرونر قلب و سکته مغزی را افزایش می دهد. سیگار کشیدن به دیواره داخلی سرخرگ ها آسیب می زند که به تجمع پلاک و باریک شدن مسیر جریان خون منجر می شود و این شرایط سلامت قلب را در معرض تهدید قرار می دهد.

نیکوتین و مونوکسید کربن موجود در سیگار قلب را وادار می کنند سخت‌تر کار کند و میزان اکسیژن خون را کاهش می دهند، و بر همین اساس فشار روی قلب افزایش می یابد. افراد سیگاری در مقایسه با افرادی که هرگز سیگار نکشیده اند، دو برابر احتمال بیشتری حمله قلبی را تجربه کنند.

ریه ها

سیگار کشیدن یکی از دلایل اصلی ابتلا به سرطان ریه است. سیگار کشیدن آسیبی دائمی به لوله های تنفسی و بافت های ریه وارد می کند. این آسیب در بیشتر موارد غیر قابل جبران است. ترک سیگار نمی تواند آسیب را معکوس کند، با این وجود، آسیب بیشتر و جاری را متوقف می کند و امکان بهبودی ریه ها و ارائه عملکرد بهتر آنها فراهم می شود.

سیگار کشیدن محرک شرایط شناخته شده ای به نام سرفه سیگاری ها نیز است و انسان را نسبت به سرماخوردگی، آنفلوآنزا و حتی سینه پهلو آسیب پذیرتر می کند.

معده

سیگار کشیدن خطر ابتلا به سرطان های دهان، مری، معده و لوزالمعده را افزایش می دهد. همچنین، برخی پژوهش ها نشان داده اند که این کار می تواند خطر ابتلا به سرطان های کبد، روده بزرگ و رکتوم را افزایش دهد.

سیگار کشیدن نه تنها خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد، بلکه خطر ابتلا به بسیاری دیگر از بیماری ها مانند پانکراتیت، بیماری رفلاکس اسید معده (GERD)، سوزش سردل و ... را نیز افزایش می دهد.

باروری و تولید مثل

سیگار کشیدن نه تنها به شما آسیب وارد می کند، بلکه بر نسل های آینده شما نیز تاثیرگذار خواهد بود. چندین مطالعه که در آنها نمونه های اسپرم مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند، نشان دادند که سیگار کشیدن می تواند به طور قابل توجهی بر تعداد و کیفیت اسپرم اثرگذار باشد.

در مورد زنان، مطالعات مختلف پیوندهایی بین تنفس دود سیگار و افزایش خطر مواردی مانند زایمان زودرس، وزن کم نوزاد هنگام تولد، و مشکلات یادگیری و رفتاری را نشان داده اند. زنانی که سیگار می کشند، نسبت به آنهایی که این کار را انجام نمی دهند، مدت زمان بیشتری طول می کشد تا باردار شوند و همچنین احتمال مواجهه با مشکلات باروری در زنان سیگاری بیشتر است.

استخوان

سیگار کشیدن طی سال های استخوان سازی بدن که از بدو تولد تا 30 سالگی را شامل می شود از شکل گیری بیشترین توده استخوانی پیشگیری می کند و همچنین افراد سیگاری از اسکلت کوچکتری نسبت به افراد غیر سیگاری برخوردار هستند. سیگار کشیدن در فعالیت هورمونی تداخل ایجاد می کند، از این رو مانع استخوان سازی و تسریع از دست رفتن توده استخوانی می شود.

سیگار کشیدن به رگ های خونی آسیب وارد کرده و موجب آسیب عصبی نیز می شود. این شرایط خطر شکستگی استخوان را میان افراد سیگاری در مقایسه با غیر سیگاری ها دو برابر افزایش می دهد. افزون بر این، شکستگی استخوان یک فرد سیگاری به خوبی شکستگی یک فرد غیر سیگاری بهبود نمی یابد، زیرا گردش خون به خوبی صورت نگرفته و خون مورد نیاز برای بهبودی استخوان در اختیار آن قرار نمی گیرد. این شرایط احتمال تکرار شکستگی در آینده را افزایش می دهد.
منبع: ASRIRAN
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
نظرات بینندگان
مجید
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۶
سیگار کشیدن برای فردی که طحال ندارد مضر است یا زیاد ضرری نمیرساند