۰

ثبت ۱۹۴ وقف جدید با نیت قرآنی و مذهبی

حجت الاسلام والمسلمین صادقی گفت: از اول سال جاری تاکنون ۱۹۴ وقف جدید با نیات مذهبی، قرآنی، فرهنگی، اجتماعی و ... به ثبت رسیده است که از این تعداد، ۹۲ وقف انتفاعی و ۱۰۲ وقف نیز منفعتی است و بیشترین وقف های به ثبت رسیده در استان متعلق به شهرستان های گلپایگان با۲۰ وقف جدید، نجف آباد با ۱۷ وقف و کاشان با ۱۵ وقف است.
کد خبر: ۱۵۶۵۸۲
۱۳:۱۶ - ۰۱ بهمن ۱۳۹۶
به گزارش«شیعه نیوز»، حجت الاسلام و المسلمین رضا صادقی پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: میل به جاویدان زیستن همواره انسان ها را تشویق کرده است تا در کنار کار و تلاش مستمر خود به ایجاد بنا و کارهای یادگاری بپردازند که در حیات آنها و همچنین پس از وفاتشان، منشأ خیر و منبع برکات گردند و برای جامعه مفید باشند. روح نوع دوستی و اندیشه اجتماعی و همکاری متقابل و فکر زندگی گروهی، سبب می شود که انسان با وجود سایر دشواری های موجود در اجتماع، کارهایی کند که بخشی از آن برای دیگران سودمند باشد.

وی افزود: یکی از راه های استمرار نیکوکاری و کمک به هم نوع، سنت حسنه «وقف» است که شخص واقف با وقف اموال و املاک خود برای امور خیریه و عام المنفعه، درآمد آن موقوفات را به امور خیریه اختصاص می دهد و مادام که آن موقوفه یا موقوفات باقی است، متولیان و متصدیان امر وقف موظف به اجرای نیات خیر واقف هستند.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان ادامه داد: همچنین در فقه اسلام نیز وقف همواره به عنوان بحثی مهم مورد توجه بوده و ویژگی های منحصر به فردی دارد.

حجت الاسلام و المسلمین صادقی اضافه کرد: هدف اساسی و اصلی همه نظام های اسلامی، از جمله نظام اقتصادی اسلام، کمال ابدی یعنی تقرّب الی الله است، از دیدگاه قرآن کریم و روایت های معصومین(ع)، انفاق های مالی چه واجب و چه مستحب، برای نیل به این هدف نهایی نقشی بس عظیم و اساسی دارند.

وی در ادامه به آیه «خذ منا موالهم صدقة تطهّر هم و تزکیه مبها... خذ من اموالهم صدقة تطهّرهم و تزکیهم بها... » (توبه/103): [ای رسول!] از اموال مؤمنان صدقه ای بگیر تا آنان را پاک و تزکیه گردان»، اشاره کرد و گفت: شأن نزول این آیه وقف و صدقه است و با نزول این آیه کسانی چون ابوطلحه انصاری به فکر صدقه دادن و وقف کردن بهترین اموال خود افتادند. این آیه، راه رسیدن به «بـّر» را انفاق چیزهایی دانسته که مورد علاقه و محبت انسان است؛ و روشن است که «بّر» چه به معنای ثواب از جانب خدا و یا انجام فعل خیری که پاداش الهی را به دنبال دارد 1، مصداق اصلی و حقیقی آن، قرب الهی و سعادت و کمال ابدی انسان خواهد بود

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان در ادامه به جایگاه وقف در پیشرفت و رشد جهان اسلام اشاره کرد و گفت: وقف همچنین یکی از عمده‌ترین زیرساخت های اقتصادی جهان اسلام و از ارزش های مطرح شده در جهان بینی دینی است که نقشی مؤثر در شکل گیری ساخت فضایی شهرهای دوره اسلامی، به ویژه شهرهای ایران داشته است.

حجت الاسلام و المسلمین صادقی در ادامه به تاثیر فرهنگ وقف در جهان کنونی اشاره کرد و بیان داشت: وقف به عنوان یک سرمایه عظیم مالی، تأثیر بسزایی در استقلال اقتصادی و رشد و توسعه ملی دارد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: نفس استقلال و رشد و توسعه اقتصادی (مبتنی بر موازین اسلامی) به طور طبیعی موجب رفاه عمومی و زدودن و دست کم کاهش چشمگیر فقر و محرومیت و آثار شوم آن در جامعه خواهد شد همچنین بخش عمده موارد مصرفی که واقفان دور اندیش و نیکوکار در طول تاریخ وقف در نظر گرفته اند به رفاه عمومی، فقر زدایی و عدالت اجتماعی مربوط می شود. اگر ما نگاهی هر چند گذرا، به تاریخ وقف و مضمون وقف نامه ها بیندازیم به خوبی در می یابیم که واقفان خیر و نیک اندیش تمام زوایا و جوانب نیازها را در نظر گرفته اند و همچنین مشاهده می کنیم که جهت و سمت و سوی اصلی مورد نظر واقفان در طول تاریخ فقرزدایی و در مرحله بعدی، تحقّق رفاه عمومی در سطح معقول بوده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان در ادامه به اقدامات انجام شده توسط اداره کل اوقاف استان با هدف ترویج فرهنگ وقف با رویکرد برطرف کردن نیازهای روز جامعه اشاره کرد و گفت: باتلاش و پیگیری های انجام شده در استان اصفهان بیش از 60 کمیته یاوران وقف تشکیل شده است که هدف از تشکیل این کمیته ها شناسایی نیازهای روز جامعه و همچنین استفاده از پتانسیل های واقفان در جهت ایجاد وقف های جدیدی برای برطرف کردن این نیازها است.

 حجت الاسلام و المسلمین صادقی در ادامه گفت: براساس این اقدامات انجام شده و لطف خداوند از اول سال جاری تاکنون 194 وقف جدید با نیات مذهبی، قرآنی، فرهنگی، اجتماعی و ... به ثبت رسیده است که از این تعداد، 92 وقف انتفاعی و 102 وقف نیز منفعتی است و بیشترین وقف های به ثبت رسیده در استان متعلق به شهرستان های گلپایگان با20 وقف جدید، نجف آباد با 17 وقف و کاشان با 15 وقف است.
منبع: HAWZAH NEWS
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: