۰

اختلاف آنکارا و مسکو تهدیدی علیه توافق سوچی در مورد سوریه

اختلاف نظر روسیه و ترکیه درباره ادلب به حدی رسیده که توافق سه جانبه مسکو، آنکارا و تهران در مورد سوریه را با تهدید مواجه کرده است.
کد خبر: ۱۵۶۰۳۰
۱۱:۲۱ - ۲۳ دی ۱۳۹۶
به گزارش«شیعه نیوز»، 'حسن روحانی»، «ولادیمیر پوتین» و «رجب طیب اردوغان» روسای جمهوری ایران، روسیه و ترکیه پس از نشست سوچی در22 نوامبر 2017 (1 آذر) طی بیانیه ای مشترک با تاکید مجدد بر حاکمیت، استقلال، وحدت و تمامیت ارضی سوریه، توافق کردند تا شکست نهایی گروه‌های تروریستی به همکاری با یکدیگر ادامه دهند.

'روسای جمهوری سه کشور همچنین توافق کردند که به سوری‌ها در برگرداندن وحدت کشور و دستیابی به یک راه حل سیاسی برای حل بحران سوریه از طریق یک فرایند سوری- سوری فرا گیر، آزاد، منصفانه و شفاف که به تدوین قانون اساسی با حمایت مردم این کشور و انتخابات آزاد و منصفانه با مشارکت همه مردم واجد شرایط سوری تحت نظارت مناسب سازمان ملل منجر شود، کمک کنند.'

پایگاه خبری رای الیوم روز شنبه نوشت : ترکیه به شدت به شریک روسی خود در نشست های سوچی فشار می آورد.
درهمین حال وزارت خارجه روسیه نیز کمپین تماس هایی را برای جلب حمایت از برنامه های خاص خود با جدول کاری جدید برای حل و فصل پرونده سوریه و تصمیم در دیدار سه جانبه سوچی آغاز کرده است.

یک دیپلمات آگاه روسی که نامش در گزارش ذکر نشده در این باره گفت: مسکو علاقه مند به یک کمپین روابط عمومی و کمپین دیپلماتیک موازی برای حمایت از گزینه های نشست سوچی بود و امیدوار بود که اختلافات با ترکیه و ایران را در این زمینه کاهش دهد.
این مرحله با توجه به تحولات شدید منطقه در شمال سوریه و درحاشیه نبرد ادلب بروز کرد که در نتیجه حرکت ترکیه در هماهنگی با روسیه به دلیل تقارن منافع متوقف شد.
یک منبع آگاه ترک به رای الیوم گفت: اختلاف در ادلب میدانی، امنیتی و نظامی است و هیچ ربطی به اختلافات سیاسی ندارد و ناشی از اختلاف نظر جدی بین مسکو و آنکارا در باره حوادث ادلب است و اگر طرف روس این مساله را درک نکند این مساله توسعه می یابد.
دیپلمات ها براین باورند که برخورد منافع و حتی تضاد در برنامه های کاری به ویژه امنیتی بین روسیه و ترکیه در شمال سوریه به مرحله ای رسیده که همه ساز و کارهای هماهنگی های مشترک راعملا مورد تهدید قرار داده و تماس هایی بحرانی بین دو طرف با امید به درک و جلوگیری از برخورد در سناریوی 'کاهش بحران در شمال سوریه' صورت گرفته است.
در ساعات گذشته نیز در تفسیر متون و بندهای کاهش تنش در شمال سوریه بین آنکارا و مسکو تفاوت هایی بروز کرده است.
این منابع می گویند در صورتی که دو طرف برای حل این مساله به جایی نرسند تفاهم های بعدی در مسایل و پرونده های بزرگی مانند دستور جلسات دیدارهای سه گانه سوچی مشکل آفرین خواهد بود و به طور کلی اختلافات مربوط به نشست سوچی بزرگ است و هنوز حل و فصل نشده است.

برنامه سوچی که روسیه ترکیه و ایران بر سر آن توافق کرده اند با چالش های پیچیده ای مواجه است به خصوص که طرف ترکی نسبت به آسیب رساندن به نشست های ژنو هشدار داده و نمی خواهد نشست های ژنو را جایگزین نشست های سوچی کند.
آنکارا اصرار دارد که گروه های حامی کردها از هر گونه تفاهم و یا ترتیبات مربوط به کنگره ملی سوریه مستثنی شوند و مسکو در این زمینه تعلل می کند.
گفت و گوی ملی سوریه قرار است 29 و 30 ژانویه ( 9 و 10 بهمن ) در شهر «سوچی» روسیه برگزار شود.

چندی پیش «دیوید ساترفیلد»، از مقامات ارشد وزیر خارجه امریکا درباره مفید بودن نشست سوچی در حل بحران سوریه ابراز تردید کرده و آن را زیر سوال برده بود.
«بحران در سوریه از سال 2011 با تهاجم گسترده گروه‎های تروریستی مورد حمایت عربستان، آمریکا و متحدانشان برای تغییر معادلات منطقه به نفع رژیم صهیونیستی آغاز شد.

منبع: IRNA
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: