۰

موضع بن سلمان در قبال قدس از نگاه مطبوعات آمریکا

«رابرت ساتلوف» مدیر اجرایی موسسه واشنگتن از موضع «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی در قبال تصمیم «ترامپ» در به رسمیت شناختن قدس به پایتختی رژیم صهیونیستی و انتقال سفارت آمریکا به این شهر غافلگیر شد.
کد خبر: ۱۵۴۲۵۸
۱۲:۲۶ - ۲۵ آذر ۱۳۹۶
به گزارش«شیعه نیوز»، «الأخبار اللبنانية » در مقاله ای نوشت: «رابرت ساتلوف» مدیر اجرایی موسسه واشنگتن مدعی است انتظارخشم بزرگ و دریایی از تظاهرات را در خیابان های عربستان سعودی علیه آمریکا داشته است اما با اعلام تصمیم «ترامپ» در مورد قدس هیچ تأثیر حقیقی نه در سطح مردمی و نه در سطح سیاسی در بر نداشته است.


روحانیونی که در عربستان مدعی حمایت از اسلام و مسلمانان هستند، سکوت اختیار کرده و بلکه حتی به روابط عمیق با «ترامپ» و «نتانیاهو» افتخار می کنند، به«محمد العیسی» دبیر کل انجمی اسلامی جهانی حتی کوچکترین اشاره ای به مو ضوع قدس نکرده و با افتخار کامل از دوستی های خود با خاخام های اروپائی و آمریکائی سخن گفت.


جای تعجب است که «ساتلوف» تأکید و تکرار می کند که از موضع «عیسی» دبیر کل سازمانی که سالهاست برای تفسیر افراطی از اسلام سنی بنا گشته، بسیار غافلگیر و متحیر و وحشتزده شده است.

تعجب آورتر اینکه او انتظار نداشت شاهزاده جوانی که یمن فقیر را به ادعای غیرت بر «عرب» و پان عربیسم  محاصره و بمباران می کند، تنها به یک سوال در مورد تصمیم انتقال سفارت امریکا سخن بگوید. «ساتلوف» بدون اشاره به ماهیت این پرسش گفت: «بن سلمان» به سرعت از این بحث عبور کرد و به روابط آمریکا و عربستان سعودی و نحوه همکاری کشورها برای کاهش پیامدهای تصمیم «ترامپ» و امید به روند سازش بین اسرائیل و فلسطین پرداخت.


این غیر منطقی است که مدیر اجرایی یکی از مهم ترین مراکز مطالعات جهانی از روابط گرم و صمیمانه «عربستان با رژیم صهیونیستی آگاه نباشد. این موضوعی است که از دید افکار عمومی پنهان نمانده و افراد سیاسی و غیر سیاسی از آن با اطلاع هستند.  


با توجه به افزایش بحث در مورد نشست های محرمانه بین آل سعود و رژیم صهیونیستی هدف این بحث بیان این مطلب است که سخنان «ین سلمان» نسبت به مواضع بسیاری از کشورهای جهان عرب تکان دهنده نبوده است، زیرا خیابان های فلسطین همه روزه شاهد سوزاندن عکس  ملک سلمان و پسرش است و از خیانت های ریاض در گذشته آگاه هستند.

 

بنابراین کاملا واضح و مبرهن است که «ساتلوف» نیز مانند دیگر روزنامه نگران مشهور آمریکائی مانند «توماس فریدمن»«بن سلمان» را شاهزاده سیاسی و ماهر بالفطره توصیف و او را به «بیل کلینتون» رئیس جمهور سابق آمریکا از نظر «قد و قامت و چهره» تشبیه کند.  


پیام «ساتلوف» در عین نادیده گرفتن تظاهرات همه کشورهای عربی و اسلامی از یک سو و در نظر گرفتن عربستان سعودی به عنوان تنها نماینده حقیقی و مشروع اسلام این است که تمام عرب به طور کل و مسلمانان به طور خاص موضوع قدس و فلسطین را کنار گذاشته اند و این پیام را به وضوح می توان در بند آخر مقاله او استنباط  کرد که می نویسد:«هر که انتظار داشته باشد واکنش کشورهای عربی و مسلمان نسبت به شناسائی قدس به پایتختی اسرائیل سخت و خشن باشد و سیل عظیمی از تظاهرات علیه آمریکا را پیش بینی کند، سخت در اشتباه است. واکنش کشورهای عربی متحد آمریکا خیلی ارام، متعادل است. عربستان مهد اسلام و الگوی بارز آن است».
منبع: SHABESTAN
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: