۰

عواقب خطرناک شکست داعش در عراق و سوریه برای اروپا

سازمان اطلاعات داخلی آلمان درباره خطر بازگشت گسترده زنان و کودکان افراط گرای عناصر داعش به اروپا بعد از شکست‌های آن‌ها در مناطق بحرانی عراق و سوریه هشدار داد.
کد خبر: ۱۵۳۵۱۴
۱۳:۳۴ - ۱۲ آذر ۱۳۹۶
به گزارش«شیعه نیوز»، سازمان اطلاعات داخلی آلمان بعد از شکست های داعش در مناطق بحرانی عراق و سوریه درباره خطرات بازگشت زنان و کودکان مبارزان داعش از این مناطق بحرانی هشدار داده و در این باره ابراز نگرانی کرده است.

"هانس گئورگ ماسن"، رئیس سازمان اطلاعات داخلی آلمان در این باره ابراز داشته است که موج بازگشت عناصر داعش از این مناطق بحرانی به اروپا هنوز آغاز نشده است، اما  موج بازگشت زنان و کودکان این تروریست‌ها را می توان دید. دلیل آن این است که مبارزان در این مناطق بحرانی تلاش می کنند وابستگان خود را به دلیل اوضاع بحرانی این مناطق در شرایط امنی قرار دهند، بنابراین آن ها را به غرب بر می گردانند.

به گفته ماسن چنین روندی سازمان اطاعات داخلی آلمان را در شرایط سختی قرار می دهد. کودکانی وجود دارند که در مدارس داعش تحصیل کرده و شستشوی مغزی شده و در مقیاس بالایی افراط گرا شده اند.

وی افزود: برای ما این یک مسئله است چرا که این کودکان و نوجوانان داعشی در برخی زمان ها می توانند خطرناک باشند. همچنین از طرف زنان این ترویست‌ها هم بعضا تهدیدی وجود دارد. زنانی که در سل های گذشته در مناطق تحت نفوذ داعش زندگی کرده اند اغلب به گونه‌ای با ایدئولوژی داعش رادیکالیزه شده اند که ما قانونا و به صورت قطعی می توانیم آن ها را به عنوان تروریست ارزیابی کنیم.

وی افزود: البته این بدین مفهوم نیست که این زنان آماده اند حملات تروریستی را مرتکب شوند، اما باید آن ها را مورد توجه قرار دهیم.

شمار عناصر خطر افراطی در آلمان با حدود 700 نفر هرگز تا این اندازه بالا نبوده است. این ها افرادی هستند که از نظر سازمان های امنیتی می توانند مرتکب حملات تروریستی شوند. به گفته ماسن در بین عناصر خطر در آلمان زنان هم وجود دارند. اما آمار دقیقی درباره آن ها نمی توان اعلام کرد.

در سال های گذشته بیش از 950 اسلام گرای افراطی از آلمان به عراق و سوریه سفر کرده اند تا در آنجا به تروریست های داعش بپیوندند. حدود 20 درصد آن ها زنان بودند. برخی از آن ها در مناطق بحرانی جان خود را از دست داده اند. یک سوم آن ها نیز به آلمان بازگشته اند. پلیس و نیروهای امنیتی در آلمان نگران بازگشت این افراد به آلمان و ارتکاب حملات تروریستی از طرف آن ها هستند. اما هنوز موج گسترده‌ای از این گونه بازگشت ها وجود نداشته است.

ماسن در این باره گفت که ما در حال حاضر یک جنبش گسترده از بازگشت ها را مشاهده نمی کنیم. ما بر این عقیده ایم که مبارزان داعش می خواهند تا پایان در صحنه های نبرد حضور داشته باشند و تازه بعد از آن یک موج گسترده بازگشت به اروپا وجود خواهد داشت. احتمالا پس از آن نه تنها مبارزان غربی بلکه همچنین تروریست‌های دیگر هم به اروپا می آیند.

داعش در عراق و سوریه تقریبا تمام مناطق تحت تصرف خود را از دست داده است و در حال حاضر حملاتی علیه آخرین مواضع داعش در جریان است.

رئیس سازمان اطلاعات داخلی آلمان در بخش دیگری از سخنانش در این باره هشدار داد که حتی اگر داعش کاملا در این مناطق سرکوب شود به هیچ وجه شکست نخورده است. غروب جغرافیایی داعش در عراق و سوریه منجر به نابودی و ناپدید شدن این گروه تروریستی نمی شود. در این صورت داعش در کشورهای دیگر وارد شده و آنجا قدرت می گیرد. علاوه بر این این گروه تروریستی به شدت در فضای مجازی شبکه بندی شده است و یک خلافت سایبری جهانی وجود دارد.

داعش خیلی زودتر از این ها برای شکست های خود در عراق و سوریه آماده شده بود و در پیام های تبلیغاتی خود به این مسئله اشاره می کرد و این پیغام را به طرفدارانش می داد که شما نباید لزوما به عراق و سوریه بیایید تا مبارزه کنید، شما می توانید از همانجایی که هستید جهاد کنید.

ماسن در این باره گفت که بسیاری از آن هایی که روی چمدان های بسته خود نشسته بودند و می خواستند برای جهاد سفر کنند، حالا در وطن خود باقی مانده اند و این خطر وجود دارد که این گروه ها در شهرهای اروپایی اقدامات تروریستی را مرتکب شوند.
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: