۰

زنگ خطر افزایش ناهنجاري‌ها و معضلات در جامعه

مشكلات فراواني كشور را در اين روزها فراگرفته است. از مشكلات اقتصادي گرفته تا معضلات اجتماعي كه بيشتر آن ناشي از فقر اقتصادي و فرهنگي است. در همين راستا چندي پيش بود كه تقی رستم‌وندی، قائم مقام وزیر کشور در امور اجتماعی و فرهنگی با هشدار نسبت به افزایش افسردگی در زنان، از این موضوع به عنوان زنگ خطر افزایش تمایل زنان به استعمال مواد مخدر یاد کرد.
کد خبر: ۱۵۱۷۷۷
۰۸:۴۸ - ۱۴ آبان ۱۳۹۶
به گزارش«شیعه نیوز»، مشكلات فراواني كشور را در اين روزها فراگرفته است. از مشكلات اقتصادي گرفته تا معضلات اجتماعي كه بيشتر آن ناشي از فقر اقتصادي و فرهنگي است. در همين راستا چندي پيش بود كه تقی رستم‌وندی، قائم مقام وزیر کشور در امور اجتماعی و فرهنگی با هشدار نسبت به افزایش افسردگی در زنان، از این موضوع به عنوان زنگ خطر افزایش تمایل زنان به استعمال مواد مخدر یاد کرد.
 
 او كه در ميان خبرنگاران در وزارت‌كشور سخن مي‌گفت، در پاسخ به سوالی درباره علت افزایش آمار زنان معتاد و افزایش میل به استعمال مواد مخدر اظهار داشت: افزایش میل مصرف مواد مخدر در بانوان در سال ۹۰، پنج و نیم و در سال ۹۴ به ۱۰ درصد رسیده است. البته طرح سلامت روان وزارت بهداشت می گوید ۲1.۶ درصد از افراد کشور از یکی از مشکلات خلقی رنج می برند که سبب افسردگی و گرایش آن‌ها به مواد مخدر می‌شود. آمارهاي قائم مقام وزیر کشور در امور اجتماعی و فرهنگی به همين جا ختم نمي‌شد و در ادامه با اشاره به آمارهای احصا شده در حوزه آسیب‌های اجتماعی اظهار داشت: در حوزه اعتیاد در ۶ ماهه نخست امسال بیش از ۱۹۰ درصد کشف پیش سازه‌های هرويین و مواد مخدر صنعتی افزایش یافته است، همچنین جمع آوری معتادان متجاهر از اسفند پارسال آغاز شده و حدود ۱۳ هزار نفر از آن‌ها جمع آوری شده‌اند. وي از مشكلات ديگر اجتماعي نيز سخن گفت و آمارهايي را ارائه كرد كه توجه به آن‌ها بسيار ضروري است. مشكلاتي كه مي‌تواند معضلات فراواني را براي ايران فردا ايجاد كند. قائم مقام وزیر کشور در امور اجتماعی و فرهنگی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به طراحی یک نظام جامع رصد اجتماعی برای نخستین بار در کشور،از اجرای آن در آینده نزدیک خبر داد.

توجه به موضوعي حياتي

تقی رستم وندی در جمع خبرنگاران با اشاره به توجه ویژه رهبر معظم انقلاب نسبت به رسیدگی به وضع آسیب‌های اجتماعی با هدف کنترل و مهار آن و همچنین برگزاری چند جلسه در حضور ايشان با موضوع یاد شده، تاکید کرد: پايیز ۹۴ نخستین جلسه در حضور رهبر معظم انقلاب برگزار شد که به دلیل اهمیت، این جلسات تکرار شد و در پی دستوراتی که ایشان صادر فرمودند، وزارت کشور موظف شد مسائلی را پیگیری کند که پس از پیگیری مسائل، نتایج به اطلاع رهبري رسید.تاکنون چهار مرتبه این جلسات تشکیل شده است که امیدواریم جلسه بعدی هر چه زودتر برگزار شود. وی افزود:در این جلسات ماموریت‌هایی به وزارت کشور موکول که طی آن قرار شد آیین‌نامه شورای اجتماعی کشور اصلاح شود، جایگاه شورای اجتماعی ارتقا یابد و شورای اجتماعی به ریاست ريیس جمهوری تشکیل شود؛ بنابراین آیین‌نامه شورای اجتماعی در سوم اسفند سال ۹۵ اصلاح شد و اعضای جدیدی به شورا پیوستند و جلسات آن به طور منظم شکل گرفت. همچنین ريیس جمهور در سال ۹۵ و ۹۶ دو بار در این جلسات شورا حضور یافتند. رستم وندی تاکید کرد:همچنین با توصیه رهبر معظم انقلاب قرار شد هیات‌های اندیشه‌ورز با حضور صاحبنظران، اندیشمندان و پژوهشگران حوزه‌های مختلف تشکیل شود تا این هیات‌ها درباره آسیب‌های مختلف اجتماعی به علت‌یابی بپردازند و در پی علت شناسی، راهکارهای مقابله با آسیب‌های اجتماعی را طراحی و در اختیار مجریان و سیاستگذاران قرار دهند. در حقیقت یک رابطه میان هیات‌های اندیشه‌ورز، سازمان امور اجتماعی و شورای اجتماعی برقرار شود.

به حاشيه‌راندن متن جامعه

در ميان هياهوي رسانه‌هاي مختلف براي رسيدگي به مسائلي مانند برجام، يقه‌گيري‌‌هاي سياسيون و هزاران مساله تكراري كه مردم روزهاي مختلف خود را با آن شب مي‌كنند، اين گزارش بسيار مهم به حاشيه رفت. مساله‌‌اي كه مسئولان نيز آرزو مي‌كردند در حاشيه باشد.

جلسه با رهبري بعد از اربعين

البته در اين ميان نيز برخي افراد هستند كه اين معضلات را به چشم ديده‌اند و به دنبال آن هستند تا اين معضل را هر چه سريع‌تر حل كنند و راهكارهايي براي آن بيابند. در همين راستا، عبدالرضا‌عزيزي، ريیس کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به مطالبه‌گری رهبر انقلاب از سه قوه برای کاهش آسیب‌های اجتماعی به ویژه اعتیاد، از برگزاری جلسه بعدی ایشان با سران قوا با محوریت این موضوع بعد از ایام اربعین خبر داد. عزیزی كه با خانه ملت گفت‌وگو كرده‌است، با بیان اینکه اعتیاد یکی از معضلات بزرگ جهانی است، گفت: متاسفانه به دلیل اینکه ایران در مسیر ترانزیت مواد مخدر قرار گرفته، بیشتر در معرض تهدیدهای ناشی از آن قرار دارد؛ ضمن‌اینکه مشکلات بیکاری و معیشتی نیز مزید بر علت شده، تا میزان شیوع اعتیاد در کشور افزایش یابد. نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه مبارزه با مواد مخدر از مهم‌ترین دغدغه‌های رهبر انقلاب است، ادامه داد: مقام معظم رهبری از آبان ماه سال 94 به طور مستقیم به موضوع مبارزه با مواد مخدر ورود پیدا کرده‌اند و در این مورد جلساتی را به طور منظم هر شش ماه یک بار با حضور سران قوای سه‌گانه برگزار می‌کنند که جلسه بعدی نیز بعد از اربعین برگزار خواهد شد. وی در تشریح جزییات مطالب مطرح شده در این جلسات یادآورشد: مقام معظم رهبری به صورت مطالبه‌گرانه و با جدیت به قوای سه‌گانه دستور داده‌اند، تا در جهت کاهش آسیب‌های اجتماعی به ویژه اعتیاد به ارائه راهکار بپردازند و تمهیدات لازم جهت پیشگیری از شیوع آن در سطح جامعه را به کار بگیرند، که در این جلسات گزارشی از اقدامات صورت گرفته ارائه داده می‌شود. عزیزی خاطرنشان کرد: متاسفانه مشکل کنونی کشور در مورد اعتیاد به توزیع و استعمال مواد مخدر صنعتی از جمله شیشه و گل برمی‌گردد، که فرد حتی با یکبار مصرف نیز به شدت معتاد می‌شود، بنابراین مبارزه با آن‌ها کار بسیار مشکلی است، ضمن اینکه در شرایط کنونی 2/5 درصد از جامعه مبتلا به بیماری‌های مزمن روانی بوده، که یک درصد مبتلا به اسکیزوفرنی و 1/5 درصد هم مبتلا به دوقطبی و افسردگی ماژور هستند، و بی‌تردید رفتن آن‌ها به دنبال مواد مخدر امری اجتناب‌ناپذیر است. ريیس کمیسیون اجتماعی مجلس، با اشاره به اقداماتی که باید برای پیشگیری از شیوع اعتیاد به مواد مخدر صنعتی در سطح جامعه صورت بگیرد تاکید کرد: برای ممانعت از ابتلای مبتلایان به بیماری‌های روانی مسئولان مربوطه باید این موضوع را به گونه‌ای کنترل و مدیریت کنند، که مواد مخدر در دسترس این افراد قرار نگیرد، همچنین برای جلوگیری از شیوع استعمال مواد مخدر بین سایر افراد جامعه نیز، باید از طریق اطلاع‌رسانی مردم را از عوارض ناشی از استعمال این قبیل مواد مخدر آگاه کرد، تا هرگز به دنبال تجربه حتی یک بار مصرف این مواد نيز نروند.

مشكلات مردم را دريابيد

مشكلات فراواني در كشور وجود دارد كه دولتمردان بهتر از مردم آگاهي دارند و بي‌شك راه‌حل آن‌ها نيز در دستان مسئولان است. ارائه اين گزارش‌ها براي مردم گرچه سبب مي شود تا بدانند كه چه وضعيتي در كشور وجود دارد ولي به نوعي ترويج نااميدي نيز مي‌شود. اي كاش مسئولان و به ويژه‌اهالي پاستور وبهارستان به جاي درگيري‌هاي سياسي و خودخواهي هاي جناحي، پاسخگوي وضع موجود باشند و راه‌حل‌هايي را ارائه كنند تا معضلات موجود به جاي آنكه روندي صعودي داشته باشد، كاهش يابد يا از بين برود.


منبع: قانون
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: