۰

تدریس اسلام در مدارس اسپانیا از سال آینده میلادی

وزارت آموزش اسپانیا اعلام کرد: تدریس اسلام در مدارس این کشور از سال آینده میلادی جنبه اجرایی به خود می‌گیرد.
کد خبر: ۱۵۰۹۶۴
۱۱:۵۷ - ۰۱ آبان ۱۳۹۶
به گزارش«شیعه نیوز»، موضوع تدریس اسلام در مدارس اسپانیا، چندین سال است که در این کشور همچنان مطرح و هر از چندگاهی دیدارها و نشست‌هایی میان نمایندگان جامعه مسلمان و دولت اسپانیا در این باره برگزار می‌شود.

اگرچه دستورالعمل آموزش اسلام در مدارس و پیش دبستانی‌های اسپانیا فروردین‌ماه 95 درکمیسیون اسلامی این کشور تنظیم شده و به تصویب وزارت آموزش این کشور نیز رسید، اما این موضوع سال تحصیلی جاری میلادی جنبه اجرایی به خود نگرفت و بنابر اعلام وزارت آموزش اسپانیا این طرح از سال آینده اجرا می‌شود.

 وزارت آموزش اسپانیا اعلام کرد: با افزایش تعداد دانش آموزان مسلمان در مدارس این کشور به میزان 6.6 درصد از کل دانش‌آموزان و به منظور حفظ مساوات میان آنها و دوستان کاتولیکشان، تدریس اسلام از سال آینده میلادی در تمامی مراکز آموزشی الزامی خواهد بود.

روزنامه اسپانیایی لوانته در این زمینه نوشت: علی‌رغم این که 25 سال از توافق‌نامه همکاری میان دولت اسپانیا و سازمان‌های اسلامی این کشور در زمینه تدریس اسلام در مدارس این کشور می‌گذرد، اما دولت اسپانیا اخیرا در پی افزایش تعداد دانش‌آموزان مسلمان به ویژه در اندلس، آراگون ، جزایر قناری و منطقه باسک به این تصمیم جنبه اجرایی می‌بخشد.

این روزنامه همچنین آورده؛ دولت اسپانیا در نشستی با نمایندگان جامعه مسلمانان این کشور جوانب مختلف این طرح و چگونگی اجرای آن را بررسی خواهد کرد.

پیش از این نیز نشستی میان نمایندگان جامعه اسلامی والنسیا و دولت اسپانیا در این باره برگزار شده بود که در آن بر اجرای آزمایشی این طرح از سال 2018 تا 2019 در مراکز آموزشی که بیشترین تعداد دانش آموز مسلمان را دارد، توافق شد.  

این پیشنهاددر سال 2011 نیز مطرح و در آستانه اجرایی شد‌ن قرار داشت که با شکست رو به رو شد.

اعتقادات اسلامی و اینکه هیچ خدایی جز الله وجود ندارد و محمد (ص) پیامبر و آخرین فرستاده اوست و آشنایی با مجموعه‌ای از ارزش‌های انسانی از جمله همزیستی، تنوع، برابری، حقوق بشر، شمول، یکپارچه‌سازی، آموزش فرهنگی، گفت‌و‌گوی ادیان، اعتدال، کثرت‌گرایی، آزادی مذهبی، احترام، و صبر و بردباری از جمله آموزش‌هایی است که در این طرح به دانش‌آموزان آموزش داده می‌شود.

گفتنی است، براساس پژوهشی که سال گذشته از سوی اتحادیه اقلیت‌های مسلمان در اسپانیا انجام شده، تعداد مسلمانان در این کشور به‌طور چشمگیری افزایش یافته است.

براساس آمار ارائه شده در این پژوهش، تعداد مسلمان به میزان 718228 افزایش داشته که این افزایش نسبت به سال 2015 با رشد 8.4 درصدی رو به رو بوده است.

نزدیک به 2  میلیون مسلمان در اسپانیا زندگی می‌کنند که 41.2 درصد از آنها ساکنان اصلی و 58.7 از  آنها را مهاجران تشکیل داده‌اند و انتظار می‌رود به دلیل بحران وضعیت پناهندگان و مهاجران به اروپا و به دلیل فرار از درگیری‌های دینی و نژادی این تعداد افزایش یابد/.
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: