۰

از دمشق تا آمریکا دلتنگی‌های هنری مهاجر سوری+ تصویر

حافظ محمد یک مهاجر سوری در آمریکا است که تراژدی زندگی خود و هموطنان جنگ‌زده‌اش را در قالب آثار حجمی در موزه‌های آمریکا به نمایش می‌گذارد.
کد خبر: ۱۵۰۹۴۹
۱۰:۰۵ - ۰۱ آبان ۱۳۹۶
به گزارش«شیعه نیوز»، چندی پیش معرفی حافظ محمد در پایگاه خبری «newyorker» باعث شد  وی به عنوان یک هنرمند در جامعه آمریکا شناخته شود.

سنگ‌تراشی و ساخت مدل‌های معماری در ابتدا برای حافظ یک سرگرمی بود که برای تسکین ناراحتی‌ها و تراژدی‌های زندگی‌اش انجام می‌داد اما اکنون برای او یک ماموریت هنری برای مقابله با اسلام‌هراسی و معرفی اسلام است.

از دمشق تا آمریکا
حافظ محمد در سال 1984 در دمشق متولد شد و در سال 2003 برای ادامه تحصیل در رشته معماری وارد دانشگاه آیووا شد.

پس از حادثه یازده سپتامبر به دستور جرج  دابلیو بوش، رییس‌جمهور وقت آمریکا، محدودیت‌های صدور ویزا برای اتباع 25 کشور از جمله سوریه اعمال شد و به همین دلیل حافظ تا سال 2011 نتوانست به کشور خود بازگردد.

از دمشق تا آمریکا دلتنگی‌های هنری مهاجر سوری+ تصویر

وی در این باره می‌گوید: فرمان ضدمهاجرتی که اکنون برای همه شناخته شده است، سابقه طولانی در آمریکا دارد اما بسیاری از مردم اطلاعی در مورد آن نداشتند.

سفر کوتاه به سوریه
حافظ سرانجام در سال 2011  به دمشق برگشت اما به دلیل مشکلات ورود مجدد به آمریکا این سفر که قرار بود کوتاه باشد بیش از هفت هفته به طول انجامید و در این اثنا جنگ داخلی درگرفت که خانواده او را نیز تحت تاثیر قرار داد.

از دمشق تا آمریکا؛ دلتنگی‌های هنری مهاجر سوری

خانواده حافظ مجبور شدند به دبی مهاجرت کنند و او پس از مدتی آمریکا بازگشت.

دلتنگی برای وطن
زمانیکه در دانشگاه آیووا بود و آخر هفته‌ها همکلاسی‌هایش به تفریح می‌پرداختند، وی در استودیوی معماری دانشگاه ساعت‌ها می‌ماند و از روی مدل‌های معماری، ساختمان‌های کوچکی می‌ساخت و با دلتنگی‌های دوری از خانه مقابله می‌کرد.

یک روز که روی یکی از طرح‌های درسی خود کار می‌کرد، چشمش به تصویری افتاد که روی یک جعبه شکلات سوریه‌ای نقش بسته بود و با الهام از آن شروع به ساخت نمایی از دیوار قدیمی تصویر شده کرد.

از دمشق تا آمریکا دلتنگی‌های هنری مهاجر سوری+ تصویر

حافظ تمام طول شب را برای ساخت آن دیوار سپری کرد و توانست آن را تکمیل کند و همین انگیزه‌ای برای ساخت نماهایی از شهر خود شد.

وی در این باره گفت: فهمیدم اگر نمی‌توانم به دمشق برگردم حداقل می‌توانم آن را در طرح‌های معماری بازآفرینی کنم و فرایند ساخت این مدل‌ها بسیار در روحیه من تاثیر مثبتی گذاشت.

از دمشق تا آمریکا دلتنگی‌های هنری مهاجر سوری+ تصویر

سیزده سال از آن سال‌ها گذشته است و حافظ سی و دو ساله که اکنون گرین کارت دارد در شرکت خدمات طراحی معماری «Pickard Chilton» در شهر نیوهیون در ایالت کنتیکت به عنوان یک معمار فعالیت دارد و آسمان‌خراش‌ها را طراحی می‌کند.

آثاری از ویرانی‌‌ها
حافظ در ساخت مدل‌های معماری خود از سنگ‌هایی استفاده می‌کند که از سوریه با خود آورده تا در هر خانه‌ای که می‌سازد قطعه‌ای از وطن خود را داشته باشد.

از دمشق تا آمریکا دلتنگی‌های هنری مهاجر سوری+ تصویر

در آثار او ویرانی‌های جنگ داخلی سوریه و وضعیت مهاجران مسلمان نیز به تصویر کشیده شده است.

ادغام آیات در آثار
آثار اخیر حافظ از ویرانی‌های جنگ سوریه، اوج تخریب و ناپایداری زندگی بشر را نشان می‌دهد و نوعی مبارزه با خشونت و پاسخ به قساوت‌های جنگ است اما در میان این ویرانی‌ها و ناامیدی‌ها، آیاتی از قرآن کریم در قلب این آثار می‌درخشد و رنگ امید به آن‌ها می‌‌بخشد.


وی با استفاده از اسپری، آیاتی از قرآن کریم را در آثار خود خوشنویسی کرده است و این آیات تضاد واضحی بین حس بدبینانه از ویرانی‌ها و امیدواری خوش‌بینانه به آینده‌ای روشن ایجاد کرده است.


صحنه‌های جنگ با درج آیات قرآن در آثار حافظ این نکته را تصریح می‌کند که حتی در تاریک‌ترین زمان‌ها، صبور بودن برای شکوفایی زندگی و در نهایت رسیدن به عدالت و پیروزی ضروری است.  

دعوت به گرینویچ
زمانیکه کریستن اریکسون، مسوول نمایشگاه هنر آکادمی گرینویچ در ایالت کنتیکت، عکس‌ آثار حافظ را در یک مجله هنری دید، جذب آثار او شد و تصمیم گرفت از وی دعوت کند تا آن‌ها را در این آکادمی به نمایش بگذارد و در مورد زندگی، انگیزه‌ها و آثار خود برای دانشجویان صحبت کند.

از دمشق تا آمریکا دلتنگی‌های هنری مهاجر سوری+ تصویر

اریکسون گفت: در زمانی قرار داریم که سوءتفاهم‌ها درباره اسلام و ترس از مهاجران مسلمان افزایش یافته است، در نتیجه فکر کردم آثار حافظ می‌تواند راهی را برای گفتگو با غیرمسلمانان ایجاد کند.

نمایشگاه « وطن در امنیت»
قرار است حافظ آثار خود را دوازدهم دسامبر (21 آذر) روزهای چهارشنبه از ساعت 6 الی 8 شب به وقت محلی در گالری «لاچ سینگر» به نمایش بگذارد.

از دمشق تا آمریکا دلتنگی‌های هنری مهاجر سوری+ تصویر

وی تاکید کرد که آثار او سیاسی نیست و تنها به سوریه محدود نمی‌شود بلکه بیشتر روی  نقل مکان مهاجران مسلمان تمرکز دارد.

این هنرمند سوریه‌ای افزود:‌ مشکلات مهاجران تنها به خودشان اختصاص ندارد بلکه به بشریت مربوط می‌شود. آثار حافظ با یک سی‌دی شنیداری همراه است که داستان زندگی مهاجران را بازگو می‌کند.  

مقابله با باورهای غلط
هدف حافظ در مجموع برطرف کردن تصورات کلیشه‌ای غلط در مورد اسلام و معرفی این دین به غیرمسلمانان است و برای این هدف وی از آثار حجمی و هنر معماری استفاده کرده است.

حافظ در مورد افراد تصویر شده در آثار خود گفت: بسیاری از این افراد که داستان زندگی آن‌ها به تصویر کشیده شده است، شخصیت خارق‌العاده‌ای دارند که هنوز در قید حیات هستند و به جامعه‌ای که مهمان آن هستند، خدمت می‌کنند.

بنا بر اعلام پایگاه خبری greenwichtime، آثار حافظ در چهار نمایشگاه معروف آمریکا به نمایش گذاشته شده و در پایگاه‌های خبری مختلف بازتاب یاقته‌اند.
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: