۰

امامی که با خرید غلام تبلیغ دین می‌کرد

امام زین العابدین(علیه السلام) بعد از حادثه کربلا به دلیل دور شدن مردم از واقعیت اسلام با خرید غلام، شخصیت‌های اسلامی تربیت و سپس آنان را آزاد می‌کردند.
کد خبر: ۱۵۰۵۱۶
۱۱:۳۱ - ۲۴ مهر ۱۳۹۶
شيعه نيوز: امام سجاد(علیه السلام)، امام چهارم شیعیان، امام معصومی هستند که در حادثه کربلا حضور داشتند و با چشم خود مصیبت وارده بر خاندان پیامبر گرامی اسلام(ص) را دیدند.

امامی که نگاهشان به پدر گرامیشان، برادرشان، عمویشان و ۱۷ تن از مردان خانواده‌اشان افتاد در حالی که شهید شدند و بر روی زمین افتاده بودند. غم و غصه و گریه بر عزیزان سال‌ها به طول انجامید و به پایان نرسید.

امام سجاد(علیه السلام) با این‌که بعد از واقعه کربلا جامعه اسلامی را گرفتار و ترس و یأس دیدند و کسی را نیافتند که تربیت کنند اما با دعا و نیایش و خرید غلام توانستند مطالب عمیق و مضامین ارزنده و گران‌قدر اسلام را به جامعه اسلامی به ویژه شیعیان منتقل کنند.

امام سجاد(علیه السلام) بعد از حادثه عاشورا بقای اسلام را تضمین کردند

استاد سطوح عالی حوزه ، ضمن تسلیت شهادت امام زین العابدین علیه السلام اظهار داشت: اگر دین اسلام را به صورت انسان کامل تجسم کنیم می‌شود امام علیه السلام. همان طور که دین و دستورات دینی برای هدایت بشر است امام علیه السلام نیز برای همین آمده و امام و دین جدای از هم نیستند.

حجت الاسلام محمد باقر ادیبی بیان کرد: امام معصوم از نبوت و امامت جدا نیست و تبیین الفاظ و مفاهیم اسلامی، تربیت شخصیت اسلامی و تشکیل حکومت اسلامی در صورت ایجاد شرایط آن را وظیفه دارد.

امام سجاد(علیه السلام) بعد از حادثه کربلا ۳۵ سال گریه کردند. این گریه فقط به خاطر از دست دادن عزیزان نبود بلکه فوق این عواطف بود

وی با بیان اینکه امام سجاد علیه السلام نیز وظیفه تبلیغ دین و تبلیغ امام بعد از خود را داشتند، گفت: امام سجاد علیه السلام بعد از حادثه عاشورا وظیفه امامت را به دوش کشیدند و بقای اسلام را تضمین کردند.

استاد سطوح عالی حوزه ادامه داد: پیامبر خدا، اسلام را ایجاد کردند و بقای اسلام توسط امام حسین علیه السلام در کربلا صورت گرفت و با کارهای امام سجاد علیه السلام بقای اسلام ادامه یافت. زنده نگه داشتن حادثه کربلا یکی از کارهای امام سجاد علیه السلام است.

امام سجاد(علیه السلام) با زنده نگه داشتن عاشورا، اسلام را زنده نگه داشت

حجت الاسلام ادیبی عنوان داشت: بعد از عاشورای حسینی امام چهارم طی ۳۵ سال امامت به مناسبت‌های مختلف این حادثه را زنده نگه داشتند. در واقع زنده نگه داشتن عاشورا اسلام را زنده نگه داشت.

استاد سطوح عالی حوزه اظهار کرد: امام زین العابدین علیه السلام بعد از حادثه کربلا ۳۵ سال گریه کردند. این گریه فقط به خاطر از دست دادن عزیزان در کربلا نبود بلکه فوق این عواطف بود. امام با دیدن طفل شیرخوار به یاد حضرت علی اصغر و با دیدن ذبح گوسفند به یاد جریان عاشورا می‌افتادند و می‌گریستند.

حجت الاسلام ادیبی تصریح کرد: امام سجاد علیه السلام وظیفه ساختن شخصیت اسلامی را نیز بر عهده داشتند. این کار در آن زمان بسیار دشوار بود زیرا معاویه که از سال ۱۸ تا ۶۰ هجری بر مردم شام، جهان اسلام، حکومت داشتند جریان لعن به امام علی علیه السلام و ایجاد نفرت نسبت به امام علی علیه السلام را میان مردم ایجاد کرده بودند به حدی که در تمام منابر و خطبه‌های نماز جمعه یکی از کارهایش لعن به امام علی السلام بود و مردم را این‌گونه تربیت کرده بود.

مبارزه با دشمنان اسلام و تبلیغ دین در قالب دعا یکی دیگر از کارهای امام سجاد علیه السلام بود

وی در این باره ادامه داد: معاویه باعث شده بود مردم نسبت به ائمه حب نداشته و بغض داشته باشند. بنا به گفته مورخان در آن زمان فقط ۲۰ نفر خاندان پیامبر(ص) را دوست می‌داشتند. این نتیجه تربیت معاویه و بنی امیه بود و باعث شد مردم از اسلام واقعی دور افتند و مردم در زمان امام باقر(علیه السلام) توانستند واجب و حرام را بفهمند.

استاد سطوح عالی حوزه افزود: در این زمان امام سجاد علیه السلام برای ساخت شخصیت اسلامی با توجه به محدودیت‌هایی که داشتند در قالب خرید غلام انجام دادند. به طوری که طی ۳۵ سال امامت امام علیه السلام تعدادی غلام می‌خریدند و آنان را تربیت اسلامی و در واقع مسلمان می‌ساختند و در عید فطر آزادشان می‌کردند.

صحیفه سجادیه بزرگ‌ترین معارف اسلامی ما است

وی ادامه داد: امام سجاد علیه السلام ۳۵ سال غلام خریدند و بعد از یک سال تربیت دینی آزاد می‌کردند. به گفته مورخان امام سجاد علیه السلام حدود هزار نفر را به این‌گونه تربیت کردند و بعدها آنان و یا فرزندانشان همچون زراره، از شاگردان مکتب امامان باقر و صادق علیهم السلام شدند.

استاد سطوح عالی حوزه بیان داشت: مبارزه با دشمنان اسلام و تبلیغ دین در قالب دعا یکی دیگر از کارهای امام سجاد علیه السلام بود.

وی با بیان این‌که صحیفه سجادیه بزرگ‌ترین معارف اسلامی ما است، ادامه داد: بنی امیه طرح نابودی اسلام و حتی نام پیامبر(ص) را داشتند. در ابتدای دعاهای امام سجاد علیه السلام ما می‌بینیم امام صلوات، نام مبارک پیامبر(ص) را ذکر می‌کنند و به این وسیله مبارزه سیاسی با کسانی که می‌خواستند نام پیامبر(ص) و خاندانش از بین برود انجام می دادند.

منبع: MEHR NEWS
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: