۰

آیا آل سعود به سمت رهایی از تفکر وهابیت مي‌رود؟

شبکه الجزیره قطر بخشی از اقدماتی را که مقامات آل سعود اخیراً در خصوص کاهش نفوذ وهابیت درکشورشان انجام داده‌اند بررسی کرده است.
کد خبر: ۱۵۰۳۲۴
۰۸:۳۸ - ۲۲ مهر ۱۳۹۶
به گزارش «شيعه نيوز»، شبکه الجزیره قطر بخشی از اقدماتی را که مقامات آل سعود اخیراً در خصوص کاهش نفوذ وهابیت درکشور انجام داده، بررسی کرده است.

شبکه الجزیره در یکی از برنامه های خود در بررسی این موضوع اشاره کرد: اظهارات عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان مبنی بر اینکه کشورش هزاران نفر از مبلغین را به خاطر حمایت از افراطی گری اخراج کرده است، جنجال برانگیز است.

عادل الجبیر این اقدامات را اینگونه توجیه کرد که این اعمال در چارچوب مبارزه با تفکر افراطی گری انجام گرفته اما تحلیل گران این اقدام عربستان را با آنچه "رکس تیلرسون" وزیر خارجه آمریکا چند هفته پیش اعلام کرد، مرتبط می دانند و آن اینکه آمریکا یک قرار داد سری با عربستان برای مراجعه به شیوه هایی که تفکر تروریستی را توجیه می کند.

* پیروی عربستان از افکاری از جنس آتاتورک

این اقدام واکنش های متناقضی را در پی داشته است و برخی آن را به عنوان جنگی علیه قشر محافظه کار جامعه عربستان دانسته و اضاع عربستان را با اقدامات کمال الدین آتاتورک مؤسس ترکیه جدید مقایسه می کنند.

اقدام عربستان چند ماه بعد از تعطیلی کار هیئت امر به معروف و نهی از منکر و کاهش نقش وهابیت در کشور از طریق نادیده گرفتن برخی فتوا ها، انجام گرفت؛ فتوا هایی که در صده های گذشته از مقامات سعودی دفاع کرد. معروفترین این فتوا ها، فتوای منع زنان از رانندگی خودرو بود.

* کاهش محدودیت برای کنسرت ها

در میان تحولات بزرگی که جامعه عربستان شاهد آن است، یک امر غیر عادی است و آن کاهش محدودیت برای کنسرت هایی است که در فضای بسته انجام می گیرد تا برسد به جشن های عمومی که مردان و زنان در آن جمع می شوند. این جشن ها و کنسرت ها در روز موسوم به عید ملی عربستان در ماه گذشته برپا شد و جنجال زیادی را برانگیخته که همچنان ادامه دارد.

برکناری مبلغین با بازداشت های گسترده ده ها تن از روحانیون دینی که با اخوان المسلمین که رژیم آل سعود آن را تروریست می داند رابطه داشتند، همزمان شد.

 شبکه الجزیره به روزنامه "وال استریت ژرنال" اشاره کرد که نوشته بود: «عربستان سالانه چهار میلیارد دلار برای نشر وهابیت در جهان هزینه می کند. این روزنامه به ده ها مرکز مرتبط با سفارت های عربستان در پنچ قاره جهان اشاره کرده بود».

این شبکه قطری تصریح کرد: این اقدامات آل سعود از اعتراف این کشور به حمایت از تفکر افراطی و گسترش آن نه تنها در عربستان بلکه در سر تاسر جهان، آن هم از طریق مراکز و مبلغینی که توسط آل سعود حمایت مالی می شوند، حکایت دارد.

الجزیره افزود: ناظران معتقدند که تحولات جاری در عربستان، با آنچه رسانه های غربی در خصوص نزدیکی انتقال حکومت از ملک سلمان بن عبد العزیز به پسرش محمد می گویند، ارتباط کاملی دارد.

شایان ذکر است که روابط بین قطر و عربستان در پی تحریم این کشور با همکاری بحرین، امارات و مصر به اتهام حمایت قطر از تروریسم، تیره است
منبع: HAWZAH NEWS
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: