۱

تعیین مفتی زن نقشی در احقاق حقوق زنان سعودی ندارد

ریچارد نیلسون نویسنده روزنامه واشنگتن پست با اشاره به تصمیمات جدید دولت سعودی برای اجازه صدور فتوا به زنان ، چنین اقداماتی را در احقاق حقوق زنان عربستاتی ناکارآمد ارزیابی کرد وآن را مانعی برای رسیدن زنان به حقوقشان دانست.
کد خبر: ۱۵۰۳۱۰
۱۴:۳۹ - ۲۰ مهر ۱۳۹۶
به گزارش «شيعه نيوز»، نیلسون در مقاله خود در واشنگتن پست به تغییرات پرشتاب عربستان درباره زنان ومشخصا به تصمیم مقامات سعودی در خصوص اجازه صدور فتوا به زنان پرداخت که چند روز پس از دستور ناگهانی پادشاه این کشور برای آزاد شدن رانندگی برای زنان، گرفته شد.

نویسنده مقاله گفت که بابررسی نوشته های زنان کاندید برای منصب مفتی، متوجه شده است که آنها حامی رویکرد دولت عربستان در مورد حقوق زنان هستند و سعی می کنند برای دستورات واقدامات دولتی تفسیرهایی مذهبی دست و پا کنند.
نیلسون پیش بینی کرد که اگر این زنان به عنوان مفتی برگزیده شوند از آنها انتظار نمی رود از قدرت خود برای ارتقای حقوق زنان استفاده کنند.

به اعتقاد نویسنده واشنگتن پست، اکثر فتواهای مشهور در پایگاهایی مثل Islamway.com به مسائل جنسی مرتبط است ونه به خشونت.
نلسون با کاستن از اهمیت این اقدام جدید سعودی آن را گام معجزه آسایی ندانست وگفت: در طول تاریخ، زنان مسلمان همواره جایگاه وقدرت خود را داشته اند و زنان در کشورهایی مانند مغرب و ترکیه عهده دار مناصب دینی مهمی بوده اند.
نویسنده با بیان اینکه دولت سعودی از پیش این اقدام را بررسی کرده ومی داند که تعیین زنان بعنوان مفتی ، ضربه ای به قدرت دولت وارد نمی کند افزود: شوراهای صدور فتوا نوعی پوشش دینی برای سیاست های دولت هستند ومفتی ها نظرات خود را در مورد مسائل شخصی اظهار نمی کنند.
نویسنده واشنگتن پست درباره این که آیا این زنان مفتی از حقوق زنان دفاع خواهند کرد، گفت: انتظار نمی رود چنین اتفاقی بیفتد. فتواهای مفتی های زن به همان اندازه فتواهای مفتی های مرد، آزادی ها را محدود خواهد کرد.

وی ادامه داد: با بررسی نوشته های 172 مبلغ مرد و 43 مبلغ زن در پایگاه اینترنتی معروف سعودی Saaid.net، دریافته است که این نوشته ها رویکرد سلفی محافظه کارانه دارند. نوشته های مبلغان زن در این پایگاه بر موضوع زنان، آموزش اسلام به نوجوانان و مبارزه با تأثیرات غرب متمرکز است. ودر برخی از مقالات آن، از کمیته حقوق زنان سازمان ملل انتقاد کرده است.
نلسون معتقد است که هدف از تعیین مفتی های زن در عربستان سخن گفتن از جانب زنان در چهارچوب وضع شده از سوی مقامات دینی سعودی است ودادن چنین صلاحیتی به زنان، نقشی در احقاق حقوق زن سعودی ندارد.

وی در پایان نوشت: کسانی که مشتاق دیدن نشانه های گشایش واقعی در عربستان هستند قطعا ناامید خواهند شد، زیرا مفتی های زن، خود مانع اعطای حقوق زنان خواهند شد.
منبع: IRNA
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
نظرات بینندگان
ناشناس
United States
۱۶:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
این مفتیهای زن زیر نظر ال سعود و مفتی مرد هستند و همه اش دروغ است ال سعود هیچ‌وقت احترامی برای زن ندارند فقط رو نمایی میکنند لعنت خدا بر. دروغگو