۲

حمایت مالی و لجستیکی ریاض از برخی گروه‌­های شیعی عراق

به اعتقاد کارشناس مسائل جهان عرب، عربستان و برخی از کشورهای منطقه چون امارات از زمان فروپاشی رژیم صدام در سال ۲۰۰۳ به رهنمود آمریکا سعی کرده‌­اند حضور فعال جمهوری اسلامی ایران را در عراق کمرنگ کنند.
کد خبر: ۱۵۰۱۷۷
۱۵:۲۷ - ۱۸ مهر ۱۳۹۶
به گزارش «شيعه نيوز»، «عبدالهادی ضیغمی»، کارشناس مسائل جهان عرب در خصوص تلاش عربستان و امارات برای برقراری ارتباط مستقیم با گروه‌های سیاسی شیعی با هدف مقابله با نفوذ ایران در عراق، با اشاره به اینکه ریاض به دنبال حمایت مالی و لجستیکی از برخی گروه­‌های شیعی عراق است، بیان داشت: عربستان و برخی از کشورهای منطقه چون امارات از زمان فروپاشی رژیم صدام در سال 2003 به رهنمود آمریکا سعی کرده­‌اند حضور فعال جمهوری اسلامی ایران و طرفداران جبهه مقاومت را در عراق کمرنگ کنند.

وی با توجه به حمایت­های سعودی­‌ها از تشکیل گروه­های ضد ایرانی در عراق یادآوری کرد: دو حزب سیاسی- مذهبی صرخی و یمانی از همان ابتدا در عراق تشکیل شد. سید محمود حسنی صرخی رهبر حزب صرخی است.

کارشناس مسائل جهان عرب با تأکید بر اعتقادات انحرافی حزب صرخی در عراق اشاره داشت: او مدعی است که جانشین بلافصل امام مهدی (عج) است و برای حکومت امام زمان زمینه‌سازی می‌کند. صرخی خود را نماینده ایشان می‌داند.

وی با اشاره به مخالفت حزب صرخی با مسئله ولایت‌ فقیه گفت: نکته مهم عبارت است از اینکه سید محمود حسنی صرخی بدون اینکه اشاره‌ای به ولایت ‌فقیه داشته باشد، خود را ولی امر مسلمین معرفی کرده است. صرخی به مخالفت به ولایت فقیه در مذهب تشیع پرداخته است.

ضیغمی با توجه به اقدامات رهبر حزب صرخی مطرح کرد: صرخی در حال حاضر توانسته بر برخی از مردم عراق تأثیر بگذارد. او از سال 2004 مدعی مهدویت شده و تا سال 2013 طرفداران خود را به 35 هزار نفر رسانده بود.

وی با تأکید بر مخالفت حزب صرخی با حکومت مرکزی عراق اشاره داشت: این گروه مسلح هستند و ایست بازرسی ایجاد کرده‌اند. آن­ها کسی را به منطقه تحت نفوذ خود راه نمی‌دهند. هدف اصلی آن­ها تضعیف نظام حاکم در عراق است. حزب صرخی مردم را بسیج می‌کند تا علیه دولت دست به آشوب بزنند. آن‌ها تلاش می‌کنند دولت و پارلمان را تعطیل کنند.

کارشناس مسائل جهان عرب با اشاره به حمایت مالی و لجستیکی سعودی­‌ها از حزب صرخی گفت: بعثی‌ها در سال 2008 فلوجه را اشغال کردند. صرخی فلوجه را شهر مقاوم معرفی و نام آن را فلوجه الخیر اعلام کرد. دولت عراق توانست قائله فلوجه را آرام کند. این گروه عملیات تروریستی خود را علیه دولت‌مردان ردیف دوم و سوم انجام داده ‌است. حزب صرخی شاخه نظامی دارد که شامل سه لشکر است. این لشکرها سربازگیری می‌کنند و دست به عملیات نظامی می‌زنند.
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۹
از این مهم تر این است که جریان صدر هم میل به همکاری با عربستان دارد این کار هم خوب است از تنش بین شیعیان وعربستان می کاهد هم برای شیعیان عربستان خوب است هم عراقو....تنها به مذاق ایران خوش نمی اید که ممکن است مشکلاتی را در عراق ایجاد کند...اما مثل صرخی و...برای همه مردم عراق خطر ناک مشکل سازند...این کار عربستان ایجاد نفاق و دشمنی بین شیعیان است دولت عراق باید سعه صدر داشته باشد با گفتمان درست عالمانه این فتنه را خاموش کند.
عمار
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۳
بدون تردید حمایت آل سعود از هر فرد و جریانی نشانگر فاسد بودن آن فرد و جریان است ، فتنه و قتل و غارت راه می اندازند و با پیش کشیدن برخی جریانها و افراد ضعیف و مشکوک ، فتنه خود را علی الظاهر بخوابانند تا هم برای خود کسب وجهه کنند و هم جریانها و افراد همسو با خود را بر گرده مردم سوار کنند این شگرد همه منافقین و کفار در طول تاریخ بوده تا از ضعف فکری و اعتقادی و آگاهی های اجتماعی عوام جامعه برای اهداف شیطانی خود استفاده کنند