۰

هشدار در مورد مخدر حشیش و گل

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: معتادان با زخم باز تا زمانی که درمان نشوند در مراکزماده 16 برای درمان اعتباد، پذیرش نمی شوند.
کد خبر: ۱۵۰۱۵۷
۱۲:۳۰ - ۱۸ مهر ۱۳۹۶
به گزارش «شيعه نيوز»، پروریز افشار روز سه شنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: از روز 22 آبان به مدت یک هفت روز هفته پیشگیری از اعتیاد در مدارس را برگزار می کنیم. این برنامه در تمامی مقاطع تحصیلی اجرا می شود. در حوزه امور فرهنگی برای ایام عزاداری امسال 6 هزار و 300 روحانی و مداح را آموزش دادیم تا مردم را در بحث پیشگیری آگاه کنند.

وی ادامه داد: در کشور ه هزار و 515 مرکز اقدام به ترک و درمان معتادان می کنند و 301 تیم سیار به معتادان متجاهر خیابانی خدمات می دهند. در حال حاضر 77 مرکز به صورت شبانه روزی برای درمان معتادان در کشور فعال هستند. تعداد مراکز به حد ایده آل نرسیده است اما خوشحال هستیم که سمن ها به موضوع درمان اعتیاد ورود کرده اند.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه مراکز ماده 16 قانون باید در اختیار بهزیستی باشد، گفت: باید براساس قانون مراکزماده 16 در اختیار سازران بهزیستی قرار بگیرد. تاکنون 18 مرکز به این سازمان واگذر شده و تا پایان سال دو مرکز دیگر هم به بهزیستی واگذار می شود.

وی در مورد درمان اعتیاد زنان گفت: در حال حاضر 5 مرکز نگهداری و درمان زنان معتاد فعال است و سه مرکز دیگر هم برای فعالیت تجهیز شده است. برای زنان باردار معتاد دو مرکز درنظر گرفتیم که به صورت ویژه به این افراد خدمات ارائه می کند.

افشار از عدم پذیرش معتادان دارای زخم باز در مراکز ماده 16 خبر داد و افزود: این افراد ابتدا باید درمان شوند و بعد می توانند در مراکز ماده 16 پذیرش بگیرند.

وی با اشاره به افزایش کشف گل و حشیش تصریح کرد: مخدر گل در کشور وسیع نیست و ما حتی دهیاران روستاهای دور را توجیه کرده ایم و آموزش لازم را دیده اند. در سه ماه اخیر میزان کشفیات گل و حشیش افزایش داشته است. بیشتر مخدر حشیش از آن سوی مرزها وارد می شود. اما گل در گلخانه ها امکان پذیر است. شاهدانه بذری است که در صنایع مورد استفاده قرار می گیرد اما با وزارت جهاد کشاورزی در مورد کاشت این بذر صحبت کرده و حساسیت ها را به آنها اعلام کرده ایم.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر به موضوع جمع آوری معتادان متجاهر اشاره کرد و گفت: برخی معتادان به دلیل داشتن خانواده متجاهر نیستند. این دسته از معتادان پپس از دستگیری با پیگیری خانواده ها دوباره آزاد و به کف خیابان بازگشته و معتاد می شوند. معتادان متجاهر باید دوره سه و 6 ماهه در مراکز نگهداری بمانند تا به صورت کامل وابستگی به مواد آنها کاهش یابد. بعد از ان این افراد در اختیار مراکز مشاوره و کاریابی قرار می گیرند.

وی افزود: با بودجه 79 میلیاردی نمی توان همه معتادان را در مان کرد و به همین دلیل درمان معتادان هیچگاه رایگان نبوده است. سرانه بیمه باید 22 میلیارد افزایش یابد تا بتوانیم برنامه هایمان را اجرا کنیم. اگر کمی بودجه افزایش یابد زنان معتاد خیابانی را هم درمان می کنیم.

افشار با تکذیب ثبت مخدر جدید در کشور، گفت: محرک ها تعداد زیادی هستند. هرکدام در هر منطقه فرق دارند اما در کشور ما اگر ماده ای وارد شده و شیوع پیدا کند،آن را اعلام می کنیم. چند ماده مخدر جدید کشف اما هیچکدام فراگیر نشد.
منبع: MIZAN ONLINE
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: